Δόθηκε στη δημοσιότητα η έκθεσή της η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, όπου γίνεται εμφανές ότι όγκος των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα, επιβατικών και εμπορευματικών, μειώνεται τα τελευταία χρόνια και σε απόλυτα, μεγέθη, αλλά και σε ποσοστό των χερσαίων μεταφορών.
Η μη ελκυστικότητα του σιδηρόδρομου στην Ελλάδα προκύπτει και από την απροθυμία σιδηροδρομικών επιχειρήσεων να δραστηριοποιηθούν στον ελληνικό χώρο, παρ’ όλο που στην Ελλάδα, σε εφαρμογή των ευρωπαϊκών οδηγιών, έχουν απελευθερωθεί οι εμπορευματικές από 14.2007 και οι διεθνείς επιβατικές μεταφορές από 1.1.2010. Ενδεικτικό είναι ότι στη Γερμανία δραστηριοποιούνται 311 σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και στη γειτονική Βουλγαρία 11 (στην Ελλάδα 2: η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ΣΤΑΣΥ).
Σύμφωνα με την έκθεση μετά από τρεις συνεχόμενες χρονιές με θετικό πρόσημο στα λειτουργικά αποτελέσματα του ΟΣΕ (ΕΒΠΌΑ), η εταιρεία έκλεισε το 2014 με αρνητικό εξαιτίας της μεταφοράς των εσόδων από την ενοικίαση τροχαίου υλικού στο Ελληνικό Δημόσιο.
Συγκεκριμένα, τα ενοποιημένα έσοδα της χρήσης μειώθηκαν σε σύγκριση με αυτά της προηγούμενης χρήσης (40,5 εκατ. ευρώ ή 25%), κυρίως λόγω απώλειας των εσόδων των ενοικίων τροχαίου υλικού τα οποία πλέον αποτελούν έσοδο του Ελληνικού Δημοσίου, καθώς και της μειωμένης κρατικής επιχορήγησης.
Αναλυτικότερα, τα αποτελέσματα προ τόκων, φόρων, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) του ομίλου ανήλθαν για τη χρήση 2014 σε -20,6 εκατ. ευρώ έναντί45,1 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση (ενώ για την εταιρεία το EBITDA της χρήσης ανήλθε σε -13,5 εκατ. ευρώ έναντι 52,6 εκατ. ευρώ την προηγούμενη).
Οι ζημιές χρήσης από συνεχιζόμενες δραστηριότητες για τον όμιλο ανήλθαν σε 526,9 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 5,92% έναντι της προηγούμενης (για την εταιρεία οι ζημιές της χρήσης ανήλθαν σε 520,1 εκατ. ευρώ, επίσης αυξημένες κατά 5,96% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση).
Η ΕΡΓΟΣΕ αντίστοιχα είχε κέρδη μετά φόρων ύψους 4,1 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 46,42% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση (2,8 εκατ. ευρώ). Οι ταμειακές ροές για τα επενδυτικά έργα το 2014 ανέρχονται σε 171 εκατ. ευρώ έναντι! 37,2 εκατ. ευρώ το 2013 (αύξηση 25%) και οι αντίστοιχες τιμολογήσεις σε 189,4 εκατ. ευρώ έναντι 95,7 εκατ. ευρώ το 2013 (αύξηση 98%). Το μέρισμα για τον ΟΣΕ από τη διάθεση κερδών χρήσης 2013 ανήλθε σε 1.558.459,71.
Το 2015, σύμφωνα με τη διοίκηση, θα αποτελέσει το έτος κατά το οποίο θα συνεχιστούν η αναδιάρθρωση και ο εκσυγχρονισμός του ΟΣΕ σε οικονομικό, θεσμικό και λειτουργικό επίπεδο. Η εκτίμηση της εταιρείας είναι ότι μεσομακροπρόθεσμα οι σιδηροδρομικές μεταφορές θα ακολουθήσουν ανοδική πορεία με θετική επίδραση στον κύκλο εργασιών του ΟΣΕ, λόγω αφενός της αναμενόμενης οικονομικής ανάπτυξης από το 2015, αλλά κυρίως από την ολοκλήρωση των έργων του επενδυτικού προγράμματος του Οργανισμού τα οποία σταδιακά θα παραδίδονται σε εκμετάλλευση.
Η εταιρεία, σύμφωνα με τις παρατηρήσεις των ορκωτών ελεγκτών, προέβη εντός της τρέχουσας χρήσης σε μείωση του χρέους της προς το Ελληνικό Δημόσιο κατά 315,1 εκατ. ευρώ, λόγω μεταβίβασης τροχαίου υλικού.
Τέλος, μεταξύ των απαιτήσεων της εταιρείας περιλαμβάνονται και ληξιπρόθεσμες και επισφαλείς απαιτήσεις από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνολικού ποσού 740 εκατ. ευρώ περίπου.
Πηγή: symboulos.gr