Δευτέρα, 22 Ιουνίου 2015

Ο απολογισμός του Κ. Γ. Ανωμερίτη, στην θητεία του στον ΟΛΠ.

Ο απολογισμός του Γ. Ανωμερίτη στην θητεία του στον ΟΛΠ Ομιλία του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου ΓΙΩΡΓΟΥ ΑΝΩΜΕΡΙΤΗ στην Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση του ΟΛΠ Α.Ε.

"Κυρίες και Κύριοι Μέτοχοι,

Χαίρομαι γιατί σας παρουσιάζω έναν ακόμα κερδοφόρο ισολογισμό και έναν θετικό απολογισμό δραστηριοτήτων, εν μέσω μνημονιακής κρίσης. Παράλληλα και ένα σημαντικό έργο για την Πόλη του Πειραιά, με την οποία ο ΟΛΠ Α.Ε. πλέον συλλειτουργεί, όπως άλλωστε και με όλους τους αυτοδιοικητικούς και επαγγελματικούς φορείς της ευρύτερης λιμενικής περιοχής. Όταν αναλάβαμε τη Διοίκηση του Οργανισμού, με ζημιές 38 εκ. ευρώ το 2009 και εν μέσω μιας άλλης κρίσης σχέσεων, που είχε προέλθει από τον τρόπο ιδιωτικοποίησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, τον πρώτο στόχο που θέσαμε ήταν η θετική μεταβολή των οικονομικών δεδομένων του Οργανισμού. Χαίρομαι γιατί παρουσιάζω για 5η συνεχή χρονιά (2010 – 2014) μία ακόμα κερδοφόρα χρήση και θετικά βήματα στην πρόοδο των αναπτυξιακών μας σχεδίων. Βήματα που θα ήταν ταχύτερα, εάν το έργο του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΛΠ Α.Ε. δεν υπονομευόταν μετά το 2013 από το ΤΑΙΠΕΔ σε σειρά σημαντικών αποφάσεών του (φιλικός διακανονισμός με ΣΕΠ, εταιρικές σχέσεις με MSC, λιμάνι κρουαζιέρας, Πολιτιστική Ακτή, αναπτυξιακό πρόγραμμα, εργασιακές σχέσεις, κ.α.). Δυστυχώς για τη λιμενική βιομηχανία και τον ΟΛΠ Α.Ε. οι αποφάσεις πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ Α.Ε. σε έναν και μόνο ιδιώτη μέτοχο – διαχειριστή είναι και άφρονες και οικονομικά καταστροφικές της προσπάθειας ανάπτυξης του τόπου. Και είναι βέβαιο ότι οι αποφάσεις αυτές θα κριθούν και αντισυνταγματικές στο ΣτΕ καιαντιευρωπαϊκές από την Ε.Ε. Κατά την πρόβλεψή μου οι πολιτικές ιδιωτικοποίησης μέσω πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΤΑΙΠΕΔ δεν πρόκειται να ευοδωθούν. Από το 2012 παγίως το δηλώνω με κάθε ευκαιρία. Όσοι άκουσαν τις θέσεις και τις ομιλίες των εκπροσώπων των Ευρωπαϊκών λιμένων στο Συνέδριο της ESPO, των εκπροσώπων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, των εξιδεικευμένων αναλυτών και συμβούλων της λιμενικής αγοράς, ξέρουν πολύ καλά ότι η προσπάθεια ξεπουλήματος του λιμανιού θα ναυαγήσει. Μόνο που με τις εμμονές διαπλοκής και το ΤΑΙΠΕΔ ουδέν θα εισπράξει και ο ΟΛΠ θα έχει απαξιωθεί.
Κυρίες και Κύριοι Μέτοχοι,
Από το 2010, ο ΟΛΠ Α.Ε. αναπροσάρμοσε τη στρατηγική ανάπτυξης της Εταιρείας ως αποτέλεσμα των νέων δεδομένων λειτουργίας εντός του λιμένα Πειραιά στον τομέα εμπορευματοκιβωτίων. Η παραχώρηση της λειτουργίας του Προβλήτα ΙΙ και του υπό κατασκευή Ανατολικού Τμήματος του Προβλήτα ΙΙΙ στη ΣΕΠ Α.Ε. θυγατρικής της εξωχώριας εταιρίας Cosco Pacific Ltd. που έχει έδρα τις Βερμούδες και η έναρξη λειτουργίας του Προβλήτα Ι από τον ΟΛΠ το 2010, σε συνδυασμό με την επιδεινούμενη οικονομική κρίση, είχαν  σημαντικές επιπτώσεις στην οικονομική και διαχειριστική λειτουργία του Οργανισμού. Μέχρι το 2009, οπότε υλοποιήθηκε η ανωτέρω παραχώρηση, η εξάρτηση του Οργανισμού σε όρους εσόδων από την δραστηριότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων ήταν σχεδόν καθολική. Πλέον, η περιορισμένη δυναμικότητα του Προβλήτα Ι, το νέο ανταγωνιστικό πλαίσιο με δύο παρόχους, αλλά και η πλήρης μεταφορά της οργάνωσης και λειτουργίας και των ανθρώπινων πόρων στον μικρότερο Προβλήτα Ι έθεσαν επιτακτική την ανάγκη στον Οργανισμό για ανεύρεση επιπλέον εσόδων, καθώς και μεγαλύτερη διασπορά των εσόδων για την διατήρηση της κερδοφορίας βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.
Ο ΟΛΠ μετά το 1999, οπότε έγινε Ανώνυμη Εταιρεία από ΝΠΙΔ, αποφάσισε (α) να στραφεί δυναμικά στη διαμετακόμιση, (β) να συνδεθεί σιδηροδρομικά με σιδηροδρομικά δίκτυα, (γ) να διασυνδεθεί με διεθνείς μεταφορικές εταιρείες για συνεργασίες (MSC, COSCO), (δ) να ασκήσει νέα πολιτική προσέλκυσης επενδύσεων και (ε) να ανταγωνισθεί τα άλλα λιμάνια με εκσυγχρονισμό και μεταρρυθμίσεις. Ανεξαρτήτως διαφορετικών εκτιμήσεων επί τακτικών που ακολουθήθηκαν, η ανάπτυξη του Οργανισμού από το 2002, η είσοδός του στο ΧΑΑ το 2003, κ.λ.π., έγινε βάσει στρατηγικού και αναπτυξιακού σχεδίου για να εκμεταλλευθεί η χώρα το “θείο δώρο”, που λέγεται θέση του λιμένα στη νοτιοανατολική Ευρώπη, το μεγαλύτερο δηλαδή πλεονέκτημά του ως Πύλης Εισόδου που ονομάζεται λιμάνι Πειραιά. Η σιδηροδρομική διασύνδεση με το Θριάσιο τότε επίσης αποφασίσθηκε, ανεξαρτήτως καθυστερήσεων στην υλοποίηση του έργου, όπως και το ίδιο έγινε και τη δημιουργία του Θριάσιου Διεθνούς Εμπορευματικού Κέντρου, το οποίο έπρεπε να λειτουργεί από το 2005. Ο ΟΛΠ Α.Ε. υπήρξε από τότε πρωτοπόρα επιχείρηση του δημόσιου τομέα. Δυστυχώς οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές επιλογές δημιούργησαν συγχύσεις γύρω από το θέμα “αποκρατικοποίηση - ιδιωτικοποίηση” και οδήγησαν σε συγκρούσεις και υστερήσεις. Οι θέσεις, για δημόσιο έλεγχο, δημιουργία αρχής λιμένος, για προσέλκυση επενδύσεων μέσω συμβάσεων παραχωρήσεως, η πιστοποιημένη λιμενεργατική εργασία, η ανταγωνιστικότητα, η διαφάνεια και η προστασία του  περιβάλλοντος είναι βασικές αρχές της ευρωπαϊκής λιμενικής πολιτικής που το πελατειακό πολιτικό σύστημα και η διαπλοκή διέστρεψαν και δεν άφησαν να αναπτυχθούν και στο εθνικό λιμενικό σύστημα. Το ίδιο επιχειρούν και τώρα: Βαφτίζουν σκάνδαλο π.χ. την Προκήρυξη ενός διεθνούς ανοιχτού διαγωνισμού, ο οποίος έχει εγκριθεί από διεθνείς οίκους, ευρωπαϊκές υπηρεσίες, το Συμβούλιο Αναστολών του ΣτΕ, το ΤΑΙΠΕΔ και από το Δ.Σ. του Οργανισμού. Φυσικά το βαφτίζουν “σκάνδαλο” διαπλεκόμενα συμφέροντα του Πειραιά, που επί χρόνια έμαθαν να επιβάλουν τις επιθυμίες τους με άλλους τρόπους. Ο ΟΛΠ Α.Ε. με επεξεργασμένες και τεκμηριωμένες προτάσεις από το 2010 συμβάλει θετικά σε μια νέα δομή και λειτουργία του συστήματος και σίγουρα θα αποτελέσει μηχανή ανάπτυξης για την χώρα και την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, αν αφεθεί ελεύθερο να λειτουργήσει, έξω και πέρα από πελατειακές λογικές.
Με αυτήν την αφετηρία ο Οργανισμός δημιούργησε νέο στρατηγικό σχέδιο με δύο κύριους μακροπρόθεσμους στόχους:
1. Τη σταδιακή απεξάρτηση της σχεδόν αποκλειστικής οικονομικής αποτελεσματικότητας του Οργανισμού από τον τομέα των Εμπορευματοκιβωτίων και
2. Την δραστική ανάπτυξη των λοιπών, αλλά και νέων εμπορικών τομέων δραστηριοποίησης του Οργανισμού, με παράλληλη αποφυγή της εξάρτησης των αποτελεσμάτων από έναν μόνο χρήστη - πελάτη.
Στο πλαίσιο αυτό η στρατηγική του ΟΛΠ κινείται πλέον στους εξής άξονες:
1. Ενίσχυση του τομέα διακίνησης οχημάτων μέσω επενδύσεων στις υποδομές καθώς  και λειτουργικών αναδιαρθρώσεων, προκειμένου ο Πειραιάς να διατηρήσει την ηγετική του θέση ως κέντρο διακίνησης αυτοκινήτων στην ανατολική Μεσόγειο.
2. Ενίσχυση του τομέα κρουαζιέρας μέσω επενδύσεων στις υποδομές καθώς και λειτουργικών αναδιαρθρώσεων προκειμένου ο Πειραιάς να καταστεί  το σημαντικότερο κέντρο κρουαζιέρας στην ανατολική Μεσόγειο.
3. Ανάπτυξη συγκριτικού πλεονεκτήματος σε όλους τους τομείς δραστηριοποίησης, μέσω προληπτικήςεφαρμογής περιβαλλοντικών δράσεων και εφαρμογής πολιτικών ποιότητας, ώστε ο ΟΛΠ να καταστεί πρωτοπόρος στον τομέα αυτό σε ολόκληρη την Μεσόγειο.
4. Υιοθέτηση πολιτικής εξωστρέφειας του Οργανισμού με ενεργή συμμετοχή σε διεθνείς οργανώσεις και φορείς, ώστε ο ΟΛΠ να συμμετέχει ενεργά στα κέντρα διαμόρφωσης λιμενικών πολιτικών σε Ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.
5. Εφαρμογή επιχειρησιακών πολιτικών που θα επιτρέπουν μακροπρόθεσμα την βιώσιμη λειτουργία του Οργανισμού μέσω προσαρμογής των δομών λειτουργίας και της ενίσχυσης της αποτελεσματικότητας. "

Απόσπασμα ομιλίας: www.olp.gr
Επιμέλεια: "Σιδηροδρομικά Νέα"