Παρασκευή 19 Ιουνίου 2015

Μετρό Θεσσαλονίκης: Διαπραγματεύσεις και στο βάθος σενάρια επανεκκίνησης.

 Επανεκκίνηση χωρίς ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ;

Μία σκέψη του Υπουργού Πολιτισμού που εκφράστηκε στην προχθεσινή του επίσκεψη στα αρχαία του Μετρό Θεσσαλονίκης, ίσως τελικά να αποτελέσει και το μεγάλο μυστικό για να απεμπλακούν τα έργα στο Μετρό Θεσσαλονίκης που έχουν βαλτώσει εδώ και 7 μήνες.
Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κος Ξυδάκης: "σκέψη μου -δεν είναι απόφαση- είναι να απεμπλακεί και να επιταχυνθεί το έργο. Ενδεχομένως να πρέπει προσωρινά να παρακαμφθεί ο σταθμός για να συνεχιστεί κανονικά η κατασκευή της γραμμής. Είναι μια σκέψη και υπάρχει και μια εργασία της Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ. Θα σταθμίσουμε τα οφέλη. Τα οφέλη σε αυτήν την πρώτη φάση εκτιμούμε ότι είναι να απεμπλακεί το έργο και να εμφανιστεί κάτι πολύ πιο πολύτιμο, βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, από ένα σταθμό".
Αυτά την ώρα που τα νέα για τη διαπραγμάτευση δεν φαίνεται να είναι και τόσο καλά. Οι πρώτες συναντήσεις κύλησαν μάλλον αδιάφορα και πλέον όλα τα σενάρια είναι στο τραπέζι.

ΣΕΝΑΡΙΟ 1: ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ ΧΩΡΙΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ
Το πρώτο σενάριο, το "καλό" θα είναι η άμεση ύπαρξη συμφωνίας, η παύση των μέχρι τώρα διεκδικήσεων της αναδόχου και η σταδιακή επανεκκίνηση του έργου, χωρίς το σταθμό ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, μέχρι να αποφασιστεί τι θα γίνει. Σε αυτό το σενάριο θα πρέπει να υπολογιστεί και ο χρόνος που θα χρειαστεί για να ολοκληρωθούν τα έργα και να λειτουργήσει η γραμμή, ταυτόχρονα με την επέκταση προς Καλαμαριά.

ΣΕΝΑΡΙΟ 2: ΕΠΑΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Αυτό το σενάριο είναι το κακό για πολλούς λόγους. Ο πρώτος είναι γιατί θα παραμένουν οι απαιτήσεις άνω των 600εκ.ευρώ της αναδόχου ΚΞ. Ο δεύτερος γιατί σε έργα μεγέθους 500εκ.ευρώ όπως εκτιμάται το ποσό θα αργήσει να βγει ανάδοχος και το συντομότερο ποου θα δούμε και πάλι εργοτάξια θα είναι σε 1,5 χρόνο από την στιγμή της προκήρυξης. Τρίτο, ως απόρρεια των πρώτων 2 το έργο δεν θα ολοκληρωθεί πριν το 2021-2022 συμπαρασύροντας και την επέκταση προς Καλαμαριά.

ΣΕΝΑΡΙΟ 3: ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ ΜΕ ΝΕΟ ΣΧΗΜΑ
Πρόκειται για ένα σενάριο που δεν μπορεί να αποκλειστεί. Το έχουμε δει να συμβαίνει σε πολλά έργα στην Ελλάδα και μάλιστα σε αρκετά έργα της ΑΕΓΕΚ (λιμάνι Ηγουμενίτσας, Ακτιο-Αμβρακία κ.α). Εδώ κάτω από μία ειδική συμφωνία θα μπορούσε να εισχωρήσει στο σχήμα Ο ΑΚΤΩΡ που έτσι και αλλιώς κατασκευάζει την επέκταση προς Καλαμαριά. Τα κέρδη πολλά: τα εργοτάξια θα τρέξουν πιο γρήγορα, θα γλυτώσουμε την επαναδημοπράτηση, δεν θα περάσει χρόνος για την επανεκκίνηση, η ολοκλήρωση θα είναι πιο κοντά χρονικά.
Σε κάθε περίπτωση βρισκόμαστε λίγο πριν την οριστική λύση, καλή ή κακή που θα ορίσει το μέλλον του έργου αλλά και της πόλης που περιμένει την λύση της πολιορκίας και την άμεση ολοκλήρωση του έργου.

Πηγή: ypodomes.com