Προς την αχόρταγη χοάνη της εξυπηρέτησης του χρέους κατευθύνθηκαν τα χρήματα που προορίζονταν για το μετρό της Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της “Μ”, ένα σημαντικό ποσόν, ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, αφαιρέθηκαν πριν από λίγες ημέρες από τον κωδικό που αντιστοιχεί στο έργο του μετρό και κατευθύνθηκαν προς την Τράπεζα της Ελλάδας, προκειμένου να συμπληρώσουν τον κουμπαρά για την αποπληρωμή των υποχρεώσεων του δημοσίου προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, αλλά και για να καλυφθούν επείγουσες εσωτερικές ανάγκες όπως η καταβολή μισθών και συντάξεων.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της “Μ”, ένα σημαντικό ποσόν, ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, αφαιρέθηκαν πριν από λίγες ημέρες από τον κωδικό που αντιστοιχεί στο έργο του μετρό και κατευθύνθηκαν προς την Τράπεζα της Ελλάδας, προκειμένου να συμπληρώσουν τον κουμπαρά για την αποπληρωμή των υποχρεώσεων του δημοσίου προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, αλλά και για να καλυφθούν επείγουσες εσωτερικές ανάγκες όπως η καταβολή μισθών και συντάξεων.
Σύμφωνα με απολύτως εξακριβωμένες πληροφορίες, την προηγούμενη εβδομάδα η κυβέρνηση σήκωσε σχεδόν ολόκληρο το αποθεματικό της Αττικό Μετρό Α.Ε., στο πλαίσιο της απεγνωσμένης προσπάθειας την οποία καταβάλλει για να συγκεντρώσει και το τελευταίο ευρώ που υπάρχει στα ταμεία κρατικών οργανισμών και εταιρειών, προκειμένου να αποφύγει τον πλήρη δημοσιονομικό στραγγαλισμό.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στο πλαίσιο αυτό ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης ζήτησε στην αρχή της προηγούμενης εβδομάδας από την ηγεσία της Αττικό Μετρό να συνδράμει κι αυτή με τα αποθεματικά της στον εθνικό κουμπαρά. Η διοίκηση της εταιρείας, όμως, αρνήθηκε να ικανοποιήσει το αίτημα και ζήτησε από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου να παράσχει την απαραίτητη κάλυψη με απόφαση της γενικής συνέλευσης των μετόχων. Κατόπιν αυτού, ο υπουργός κ. Σταθάκης, ως εκπρόσωπος του μοναδικού μετόχου της Αττικό Μετρό Α.Ε. που είναι το ελληνικό δημόσιο, απέστειλε εγγράφως την έγκρισή του για τη μεταφορά του αποθεματικού της εταιρείας στην ΤτΕ. Μετά την επιστολή - έγκριση του υπουργού, το δ.σ. της Αττικό Μετρό Α.Ε. προχώρησε σε αυτήν την ενέργεια.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το αποθεματικό της εταιρείας ανερχόταν σε περίπου 400 με 450 εκατ. ευρώ. Η συντριπτική πλειονότητα αυτών των χρημάτων κατέληξε στην ΤτΕ και στο ταμείο της εταιρείας απέμειναν λίγες δεκάδες εκατομμύρια για την κάλυψη ανελαστικών λειτουργικών δαπανών, μεταξύ των οποίων και η μισθοδοσία των περίπου διακοσίων υπαλλήλων της. Τα χρήματα της Αττικό Μετρό προέρχονται σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα από ευρωπαϊκούς πόρους, είτε από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων είτε από το ΕΣΠΑ. Για τον λόγο αυτόν χρειάστηκε για τη μεταφορά των χρημάτων και η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία δόθηκε, στο πλαίσιο των διευκολύνσεων που παρέχονται προς την ελληνική κυβέρνηση κατά το κρίσιμο αυτό στάδιο της διαπραγμάτευσης.
ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ
Σύμφωνα με πηγές της Αττικό Μετρό Α.Ε., το αποθεματικό των 450 εκατ. ισοδυναμεί με τον εξαμηνιαίο κύκλο εργασιών της. Εκτός από το μετρό της Θεσσαλονίκης, μέσω της Αττικό Μετρό Α.Ε. χρηματοδοτούνται η επέκταση του μετρό της Αθήνας προς Πειραιά, η μελέτη για την κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας καθώς και η επέκταση του τραμ.
Η αφαίμαξη των αποθεματικών της Αττικό Μετρό Α.Ε. ναρκοθετεί έτι περαιτέρω τη συνέχιση των εργασιών κατασκευής του μετρό της Θεσσαλονίκης, οι οποίες έχουν σταματήσει ως γνωστόν από τον περασμένο Δεκέμβριο. Ο βασικός λόγος διακοπής των εργασιών είναι ουσιαστικά η εκκρεμότητα που υπάρχει αναφορικά με τις εξωσυμβατικές απαιτήσεις του αναδόχου, οι οποίες ανέρχονται σε περίπου 560 εκατ. ευρώ και βρίσκονται στη διαιτησία. Ωστόσο, ακόμη και στην περίπτωση που θα επιτευχθεί κάποιος εξωδικαστικός συμβιβασμός μεταξύ Αττικό Μετρό Α.Ε. και αναδόχου, ο οποίος θα άνοιγε το δρόμο για την επανέναρξη των εργασιών, κάτι τέτοιο θα ήταν αδύνατον, καθώς το ταμείο είναι πλέον άδειο. Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες, στον ανάδοχο οφείλονται ήδη κάποια εκατομμύρια ευρώ δεδουλευμένων, τα οποία δεν αμφισβητούνται από την Αττικό Μετρό Α.Ε., αλλά παραμένουν, ωστόσο, ανεξόφλητα. Επίσης, από τις έως τώρα αποφάσεις της διαιτησίας έχουν επιδικαστεί προς καταβολή στον ανάδοχο περί τα 5,5 εκατ. ευρώ. Ενήμεροι για τη μεταφορά των αποθεματικών του ταμείου της Αττικό Μετρό Α.Ε. στην ΤτΕ είναι και οι βουλευτές Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, από τους οποίους, ωστόσο, δεν υπήρξε καμία αντίδραση έως τώρα.
Η ΠΡΩΤΗ ΑΦΑΙΜΑΞΗ
Αυτή είναι η δεύτερη αφαίμαξη την οποία υφίσταται το μετρό της Θεσσαλονίκης. Όπως είχε αποκαλύψει τον περασμένο Οκτώβριο η “Μ”, ένα ποσό της τάξης των 500 εκατ. ευρώ είχε αφαιρεθεί από τον κουμπαρά του μετρό Θεσσαλονίκης προκειμένου να ενισχύσει τις επεκτάσεις του μετρό της Αθήνας, το οποίο λειτουργεί ήδη δίκτυο τριών γραμμών, συνολικού μήκους 34 χιλιομέτρων. Στις αρχές Οκτωβρίου ο τότε υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ανακοίνωσε πανηγυρικά τη δημοπράτηση της “γραμμής 4” του μετρό της Αθήνας, μήκους 14 χιλιομέτρων με 14 σταθμούς, γνωστής και ως γραμμής “V” λόγω του σχήματος της διαδρομής της. Η συγκεκριμένη γραμμή εξυπηρετεί κατά βάση περιοχές της Β’ Αθήνας όπου -προφανώς συμπτωματικά- πολιτεύεται ο κ. Χρυσοχοΐδης.
Η δημοπράτηση της “γραμμής 4” με συνολικό προϋπολογισμό περίπου 1,3 δισ. ευρώ επηρεάζει ευθέως και το μετρό της Θεσσαλονίκης και ειδικότερα τις προς δυσμάς επεκτάσεις του. Συγκεκριμένα, στον αρχικό σχεδιασμό της Αττικό Μετρό ήταν να δημοπρατηθεί ένα μέρος της “γραμμής 4”, προϋπολογισμού περίπου 800 εκατ. Τα υπόλοιπα 500 εκατ. προβλεπόταν να διατεθούν για τη δημοπράτηση της επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης προς τη Σταυρούπολη. Πλέον το κονδύλι αυτό διατίθεται εξ ολοκλήρου για τη “γραμμή 4” της Αθήνας, αφήνοντας στον αέρα την επέκταση προς Σταυρούπολη.
Συντάκτη: Νίκου Ηλιάδη
Πηγή: makthes.gr