Στις πλείστες αναπτυγμένες Ευρωπαϊκές και άλλες χώρες (Γερμανία, Γαλλία, Ιαπωνία, ΗΠΑ, κλπ), συνέπεια και της Βιομηχανικής Επανάστασης από το 1930 και έπειτα, τα μέσα δημόσιας συγκοινωνίας έχουν καθιερωθεί με επιτυχία στη συνείδηση εκατομμυρίων πολιτών ως μέσα γρήγορης, εύκολης διακίνησης και φιλικά προς το περιβάλλον.
Σύμφωνα με τη Διεθνή Οδική Ομοσπονδία, κατ’ αναλογία πληθυσμού η Κύπρος καταλαμβάνει μια από τις πρώτες θέσεις παγκόσμια όσον αφορά τον αριθμό και τη μαζική χρήση ιδιωτικών οχημάτων (http://irfnet.org/). Τούτο επειδή δεν υπάρχουν εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης του πληθυσμού μεταξύ τοποθεσιών ή περιοχών, σε συνδυασμό με τη διαδεδομένη μεταμοντέρνα αντίληψη περί κοινωνικοποίησης της φύσης και του ανάλογου lifestyle (τρόπου ζωής) που συνεπάγεται. Η έλλειψη επαρκούς συστήματος οδικών υποδομών, μέσων δημόσιας συγκοινωνίας (μετρό, τρένα, τραμ, κλπ) και προγραμματισμού διαδρομών, πολύ συχνά διαμορφώνει οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα σε οδικά δίκτυα που αποτελούν κομβικά σημεία αναφοράς, ιδίως σε ώρες αιχμής. Εκ των πραγμάτων η δημόσια συγκοινωνία στην Κύπρο στηρίζεται σχεδόν αποκλειστικά στη χρήση ιδιωτικών οχημάτων και την παράπλευρη χρήση αστικών, αγροτικών, υπεραστικών λεωφορείων και ταξί. Όμως η συγκεκριμένη συλλογική πρακτική, σε μακροπρόθεσμη βάση γίνεται συστημικά επιβλαβής για το βιοφυσικό περιβάλλον, το κοινωνικό σύνολο, την οδική ασφάλεια, αλλά και την τοπική οικονομία. Ενίοτε διάφορα μέρη προτάσσουν κατ’ επίφαση το επιχείρημα πως είναι καταστάλαγμα και μόνο της «κυπριακής κουλτούρας». Ουδέν αναληθέστερον όμως, καθότι αυτή την άποψη διαψεύδει αδιαμφισβήτητο ιστορικό γεγονός.
Σύμφωνα με τη Διεθνή Οδική Ομοσπονδία, κατ’ αναλογία πληθυσμού η Κύπρος καταλαμβάνει μια από τις πρώτες θέσεις παγκόσμια όσον αφορά τον αριθμό και τη μαζική χρήση ιδιωτικών οχημάτων (http://irfnet.org/). Τούτο επειδή δεν υπάρχουν εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης του πληθυσμού μεταξύ τοποθεσιών ή περιοχών, σε συνδυασμό με τη διαδεδομένη μεταμοντέρνα αντίληψη περί κοινωνικοποίησης της φύσης και του ανάλογου lifestyle (τρόπου ζωής) που συνεπάγεται. Η έλλειψη επαρκούς συστήματος οδικών υποδομών, μέσων δημόσιας συγκοινωνίας (μετρό, τρένα, τραμ, κλπ) και προγραμματισμού διαδρομών, πολύ συχνά διαμορφώνει οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα σε οδικά δίκτυα που αποτελούν κομβικά σημεία αναφοράς, ιδίως σε ώρες αιχμής. Εκ των πραγμάτων η δημόσια συγκοινωνία στην Κύπρο στηρίζεται σχεδόν αποκλειστικά στη χρήση ιδιωτικών οχημάτων και την παράπλευρη χρήση αστικών, αγροτικών, υπεραστικών λεωφορείων και ταξί. Όμως η συγκεκριμένη συλλογική πρακτική, σε μακροπρόθεσμη βάση γίνεται συστημικά επιβλαβής για το βιοφυσικό περιβάλλον, το κοινωνικό σύνολο, την οδική ασφάλεια, αλλά και την τοπική οικονομία. Ενίοτε διάφορα μέρη προτάσσουν κατ’ επίφαση το επιχείρημα πως είναι καταστάλαγμα και μόνο της «κυπριακής κουλτούρας». Ουδέν αναληθέστερον όμως, καθότι αυτή την άποψη διαψεύδει αδιαμφισβήτητο ιστορικό γεγονός.
Συντάκτης: Νεκτάριος Παρτασίδης, Κοινωνιολόγος, Αναπληρωτής Πρόεδρος, Συνδέσμου Κοινωνιολόγων Κύπρου.
Πηγή: philenews.com