Παρασκευή, 30 Ιανουαρίου 2015

Τι θέλουν οι Κινέζοι από τον Α. Τσίπρα

Του Ηλία Γ. Μπέλλου

Οι αλλεπάλληλες επαφές του Κινέζου πρέσβη με την νέα κυβέρνηση όπως και οι ανακοινώσεις από το Πεκίνο για σεβασμό των κινεζικών επενδύσεων στην Αθήνα δεν παραξενεύουν όσους γνωρίζουν το εύρος της διείσδυσης στην ελληνική οικονομία που η Κίνα έχει δρομολογήσει. Και για να καρποφορήσουν οι επενδύσεις αυτές η Ελλάδα χρειάζεται να έχει … ευρωπαϊκό τελωνείο θυμίζουν με νόημα διπλωματικοί κύκλοι. Τόσο τα έργα των κινέζων στον Πειραιά όσο και άλλα στα Βαλκάνια είναι μέρος του κινεζικού σχεδίου με την χαρακτηριστική ονομασία «Νέοι δρόμοι του Μεταξιού». Ο ένας εκ των δυο αξόνων του είναι ο «21st century Maritime Silk Road» και είναι αυτός που διέρχεται από το ελληνικό λιμάνι του Πειραιά. Η απευθείας είσοδος των προϊόντων στο χώρο της ευρωζώνης δια του Πειραιά είναι αυτή που συμπληρώνει την γεωπολιτική σημασία του λιμανιού.

Ο Πειραιάς μπορεί να είναι η πύλη αλλά το κινεζικό προγεφύρωμα στην Ευρώπη έχει πολλές ακόμα επάλξεις. Τα σχέδια του Πεκίνου περιλαμβάνουν επενδύσεις σε Θριάσιο, άλλα εμπορευματικά κέντρα και κέντρα διανομής, ακίνητα, συμμετοχή στον μέχρι πρότινος διαγωνισμό για την πώληση του 67,7% της ΟΛΠ ΑΕ και τώρα κατά πάσα πιθανότητα επιμέρους παραχωρήσεων, αλλά και συμμετοχή σε έργα όπως το υπό προκήρυξη νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου

Έτσι με ενδιαφέρον αναμένει το Πεκίνο αλλά και η αγορά το αν θα προχωρήσει τώρα ο υπό εξέλιξη διαγωνισμός της ΓΑΙΑΟΣΕ για την παραχώρηση και κατασκευή και εκμετάλλευση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο. Στον διαγωνισμό αυτό η Cosco είναι αντιμέτωπη με την Grivalia και τις Goldair, Med Log, Food Link και Rede Plan. Το ενδιαφέρον της εντάσσεται στα πλαίσια της ανάπτυξης που γνωρίζει ο κλάδος της ελληνικής εφοδιαστικής αλυσίδας και των διαμεταφορών καθώς η επιταχυνόμενη τάση να χρησιμοποιείται η Ελλάδα και ειδικότερα ο Πειραιάς και το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας ως άξονας ευρωπαϊκών εισαγωγών διαμορφώνει νέα δεδομένα για την βιομηχανία των logistics.

Και αλλά έργα εμφανίζονται στην ατζέντα των κινέζων όπως αυτό για το Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου όπως και το ενδιαφέρον της Shenzhen Airport μαζί με την Friedmann Pacific Asset Management Limited για την απόκτηση συμμετοχής στο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Κινεζικές τράπεζες είχαν τουλάχιστον μέχρι πριν λίγες εβδομάδες πλάνα επίσημης παρουσίας ή αντιπροσώπευσής τους στην Αθήνα με άξονα τις χρηματοδοτήσεις σε υποδομές και ναυτιλία μετά το deal Cosco-ΟΛΠ που επιτρέπει την επένδυση 230 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του δυτικού τμήματος του εμπορικού λιμανιού. Το ίδιο το έργο αυτό είναι ένα από τα projects που αναμένεται να χρηματοδοτηθεί από το Πεκίνο.

Σε αυτό το πλαίσιο αξίζει να σημειωθεί πως η επίσκεψη του Κινέζου πρέσβη την Τρίτη στο Μαξίμου και την Πέμπτη στο Ναυτιλίας δεν είναι οι πρώτες επαφές μεταξύ Πεκίνου και κορυφαίων παραγόντων του ΣΥΡΙΖΑ. Διπλωματικές πηγές θυμίζουν μεταξύ άλλων πως στις 11 Σεπτεμβρίου, ο πρέσβης είχε συνάντηση με τον Κώστα Ήσυχο, τον υπεύθυνο διπλωματικών πολιτικών του ΣΥΡΙΖΑ και την βουλευτή και πλέον υπουργό Νάντια Βαλαβάνη. 

Ακολούθησαν και άλλες τέτοιες επαφές μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν αυτή της 8ης Οκτωβρίου με την Περιφερειάρχη Αττικής κα Ρένα Δούρου και, βέβαια, μια εβδομάδα μετά με τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ και πλέον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα στην Βουλή των Ελλήνων.

Πηγή:www.capital.gr