Παρασκευή 30 Ιανουαρίου 2015

Προσοχή, η χώρα έχει ανάγκη τις ξένες επενδύσεις

Λαλίστατοι οι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ, ακύρωσαν - σε μια ημέρα - όλες τις αποκρατικοποιήσεις. Επειδή, η πολυπόθητη ανάπτυξη, δεν θα έρθει με κρατικά χρήματα, διότι αυτά… δεν υπάρχουν, καλό θα ήταν το κυβερνών κόμμα να περιθωριοποιήσει τις «ακραίες φωνές» και να αναγνωρίσει την ανάγκη προσέλκυσης ξένων (άμεσων) επενδύσεων.
Όχι, δεν μιλάμε για «ξεπούλημα», σε ημετέρους, των «ασημικών» του δημοσίου. Ωστόσο, ο ΣΥΡΙΖΑ οφείλει να ξεκαθαρίσει την στρατηγική του, σχετικά με την αξιοποίηση κρίσιμων υποδομών, όπως λιμένες, αεροδρόμια και σιδηρόδρομο.

Έχουμε κι λέμε:

-Ορθώς, για τους περισσότερους, σταμάτησε η πώληση του 67% των λιμένων Θεσσαλονίκης και Πειραιά. Άλλωστε, σχεδόν παντού στον κόσμο, το δημόσιο και οι τοπικοί φορείς – επιμελητήρια διαθέτουν σημαντικό μερίδιο στο μετοχικό κεφάλαιο των λιμένων και όχι οι ιδιώτες.

Από εκεί κι πέρα, τι γίνεται; Η Cosco απέδειξε ότι η μέθοδος των επιμέρους παραχωρήσεων, παρά τις επιμέρους διαφωνίες με τον ΟΛΠ, λειτουργεί επιτυχημένα. Η Cosco κάνει τις επενδύσεις, φέρνει τα «κουτιά» και ο ΟΛΠ καρπώνεται, περίπου, 30 εκατ. ευρώ ως ετήσιο μίσθωμα για τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ.

Αν και υπάρχουν ενστάσεις για το εργασιακό καθεστώς που έχει «επιβληθεί» στις προβλήτες της Cosco, κανείς δεν μπορεί να μην αναγνωρίσει ότι οι Κινέζοι αναβάθμισαν το λιμάνι.

Επομένως, τι θα κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ; Στη Θεσσαλονίκη, το λιμάνι «σαπίζει» και δεν μπορεί να εξυπηρετεί πλοία νέας γενιάς εμπορευματοκιβωτίων; Θα βάλει το κράτος 200 εκατ. για την ανακατασκευή του ή θα προκηρύξει διαγωνισμό για τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων;

-Στα περιφερειακά αεροδρόμια, η κυβέρνηση δείχνει ότι θα ακυρώσει το διαγωνισμό, δεδομένου ότι ακόμα δεν έχει υπογραφεί η σύμβαση μεταξύ ελληνικού δημοσίου και προσωρινού αναδόχου, της κοινοπραξίας Fraport με τον όμιλο Κοπελούζου.


Το τίμημα που προσφέρθηκε ήταν 1,23 δις. (εφάπαξ τίμημα) + 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, με το ΤΑΙΠΕΔ να υποστηρίζει ότι «τα περιφερειακά αεροδρόμια αποτελούν την πλέον προσοδοφόρα αποκρατικοποίηση».

Το αξιοσημείωτο, στην εν λόγω αποκρατικοποίηση, είναι ότι η Fraport αποτελεί… γερμανική εταιρεία. Τυχόν ακύρωση του διαγωνισμού ή απειλή ακύρωσής του στέλνει τα αναλογούντα μηνύματα στο Βερολίνο, πέρα από το γεγονός ότι προκαλεί και «δημοσιονομικό κενό» κάπου στα 1,3 δις. 

Οκ, αρκετοί υποστηρίζουν ότι «δεν γίνεται να δώσεις τα κλειδιά του ελληνικού τουρισμού στους Γερμανούς», αλλά εάν ακυρωθεί ο διαγωνισμός, υπάρχει σχέδιο Β; Θα εκσυγχρονιστούν, επιτέλους, τα περιφερειακά αεροδρόμια, που αποτελούν «βιτρίνες» του τουρισμού ή θα κάνουν ουρές το καλοκαίρι οι τουρίστες, ακόμα και στο δρόμο, όπως στο Ηράκλειο;

Ακολούθως, θα δοθεί λύση με την σύμβαση παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος», που λήγει το 2026; Θα παραταθεί η σύμβαση παραχώρησης για να μειωθούν τα τέλη;

-Στον σιδηρόδρομο, σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις του Π. Λαφαζάνη, ο ΣΥΡΙΖΑ προτίθεται να ακυρώσει τους διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ.

ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, παραμένοντας στο δημόσιο, δεν σημαίνει ότι έλυσαν τα προβλήματά τους. Το αντίθετο. Θα γίνουν προσλήψεις; Οι εταιρείες θα αυξήσουν τα έσοδά τους; Θα πάρουν ανταλλακτικά; Θα βελτιώσουν τις υπηρεσίες τους; Τελικά, θα ακολουθηθεί το «γερμανικό μοντέλο» στον σιδηρόδρομο;

«Την αγορά δεν την ενδιαφέρει, εάν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι δημόσια. Την ενδιαφέρει, εάν διακινεί, με αξιοπιστία, εμπορεύματα - επιβάτες. Οι ανταγωνιστές καιροφυλακτούν», σημειώνουν στελέχη των εμπορευματικών μεταφορών, συμπληρώνοντας με νόημα «η ΤΡΑΙΝΟΣΕ γίνεται μάγκας, εξαιτίας της Cosco, που κάποιοι από την σημερινή κυβέρνηση έκαναν τα πάντα για να… μην έρθει στον Πειραιά». 

Ο ΣΥΡΙΖΑ καλείται να πάρει κρίσιμες και, ίσως τολμηρές, αποφάσεις στον τομέα των μεταφορών – υποδομών, διότι, όπως έχει αποδείξει το εκλογικό σώμα της «μνημονιακής εποχής», δύσκολα δίνει δεύτερες ευκαιρίες…

metaforespress