Κυριακή 11 Ιανουαρίου 2015

Στον "αέρα" 8+1 πωλητήρια κρατικών assets

Στην κόψη του ξυραφιού βρίσκονται, για ακόμα μία φορά, οι παραχωρήσεις κρατικών assets μετά την προκήρυξη εθνικών εκλογών για την 25η Ιανουαρίου. Οι ιδιωτικοποιήσεις που έχουν «κλείσει», δηλαδή στις οποίες ο διαγωνισμός έχει ολοκληρωθεί και υπάρχει ανάδοχος, είναι σε καλύτερη... μοίρα (συγκριτικά με τα έργα για τα οποία η διαγωνιστική διαδικασία εκκρεμεί), μιας και η εκκίνησή τους εξαρτάται, σε πρώτη φάση, από τη Δικαιοσύνη. Πώς διαμορφώνεται ο χάρτης των αποκρατικοποιήσεων μετά τις τελευταίες πολιτικές εξελίξεις; 

Στην πορεία υλοποίησης της ναυαρχίδας των αποκρατικοποιήσεων, δηλαδή της παραχώρησης της έκτασης 6,2 χιλιάδων στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό στη Lamda Development, προστίθενται τουλάχιστον έως και δύο μήνες καθυστέρησης. Και αυτό, διότι η υλοποίηση της σύμβασης παραχώρησης, που εκτιμάται ότι θα αποδεσμεύσει σε βάθος χρόνου κεφάλαια ύψους 7 δισ. ευρώ, θα πρέπει να εγκριθεί από τη Βουλή. Τα βλέμματα, λοιπόν, των εμπλεκομένων στο project είναι στραμμένα στη νέα σύνθεση του Κοινοβουλίου, δεδομένου ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει δεσμευτεί ότι θα καταψηφίσει τη σχετική σύμβαση που έχει λάβει το «πράσινο φως» από το Ελεγκτικό Συνέδριο και για την οποία έχουν πέσει οι πρώτες υπογραφές μεταξύ Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων και της αναδόχου εταιρείας Lamda Development. 

Αντιμέτωπο με καθυστέρηση βρίσκεται και το επενδυτικό πρόγραμμα ύψους έως 700 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των εργασιών ανακαίνισης) για τον Αστέρα Βουλιαγμένης της αραβικής Jermyn Street Real Estate Fund IV LP. Το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ), εν προκειμένω της έκτασης στον Λαιμό Βουλιαγμένης, θα πρέπει να εγκριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας και στη συνέχεια να οδηγηθεί προς υπογραφή από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας (διατηρεί μέχρι την αντικατάστασή του τη δικαιοδοσία υπογραφής). Το πολυτελές ξενοδοχειακό συγκρότημα έχει αναστείλει τις κρατήσεις από τα τέλη του φθινοπώρου και, στο πλαίσιο αυτό, είναι ζωτικής σημασίας η έναρξη υλοποίησης των εργασιών αναβάθμισης. 

Σχετικά με την επένδυση-μαμούθ, προϋπολογισμού 1,234 δισ. ευρώ, την ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, λόγω της αλλαγής κυβερνητικού σχήματος, δεν αναμένεται να πέσουν οι πρώτες υπογραφές μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και της αναδόχου κοινοπραξίας Fraport - Slentel Ltd μέσα στο πρώτο τρίμηνο της χρονιάς, σύμφωνα με όσα προβλέπει το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Απαραίτητη προϋπόθεση γι΄ αυτό είναι να εγκριθεί η σύμβαση παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, όπως και οι περιβαλλοντικοί όροι που αφορούν τα έργα επέκτασης των περιφερειακών αερολιμένων. Σε κάθε περίπτωση, η πορεία και της συγκεκριμένης ιδιωτικοποίησης εξαρτάται από τη νέα κοινοβουλευτική σύνθεση, καθώς η σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να εγκριθεί από τη Βουλή. 

Τα τρένα 

Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού Α.Ε. ή Rosco) κυβερνητικοί κύκλοι διαβεβαίωναν, λίγες ημέρες προτού προκηρυχθούν εθνικές εκλογές, ότι θα υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές μέσα στον Φεβρουάριο. Ωστόσο, το εγχείρημα οδηγείται στις ελληνικές καλένδες, τουλάχιστον, έως ότου το πολιτικό σκηνικό σταθεροποιηθεί. Η ρωσική RZD, σε κοινοπραξία με τη ΓΕΚ Τέρνα, φαίνεται ότι εξακολουθεί να ενδιαφέρεται για την αποκρατικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων, ωστόσο αυτό μένει να φανεί όταν και εφόσον έρθει η ώρα των δεσμευτικών προσφορών. Η πορεία της ιδιωτικοποίησης των ελληνικών τρένων είναι συνυφασμένη με αυτήν του ΟΛΘ και του ΟΛΠ, καθώς ο αρχικός σχεδιασμός περιελάμβανε την παραχώρησή τους ως «πακέτο» στους επενδυτές. Από το ΤΑΙΠΕΔ αναφέρουν ότι οι συμβάσεις παραχώρησης των δύο εταιρειών έχουν «ανέβει» στο data room, ωστόσο η πορεία της ιδιωτικοποίησης των δύο οργανισμών θα εξαρτηθεί από το τι θα «γεννήσει» η κάλπη. 


του Δημήτρη Δελεβέγκου
Πηγή:www.capital.gr