Παρασκευή, 31 Οκτωβρίου 2014

Θεσσαλονίκη: Μέχρι το 2020 τα μεγάλα έργα που θα αλλάξουν την εικόνα της πόλης με βασικό έργο το μετρό

Πολλά έργα αλλά και πολλά σχέδια

Ένα από τα πιο συνηθισμένα φαινόμενα στη Θεσσαλονίκη είναι η γκρίνια για την απουσία υποδομών αντίστοιχες μιας μεγάλης πόλης με πληθυσμό που ξεπερνά το 1 εκατομμύριο κατοίκους. Η έλλειψη σοβαρών υποδομών ειδικά την ίδια χρονική περίοδο που στην Αθήνα άνθησαν πολλές υποδομές (αυτοκινητόδρομοι, μετρό, αεροδρόμιο κλπ) έφερε ακόμα μεγαλύτερη δυσαρέσκεια στην πόλη και όχι άδικα.

Αυτό κάπου σταμάτησε το 2006 με το έργο του Μετρό, όμως το τελευταίο διάστημα έχει επανέλθει δριμύτερο. Η πόλη δεν έχει τις υποδομές που τις αξίζουν, τις υποδομές που σε άλλη Ευρωπαϊκή χώρα θα ήταν αυτονόητες.

Η αλήθεια είναι αυτή, όμως άλλη μία μεγάλη αλήθεια είναι πως στη Θεσσαλονίκη σήμερα υπάρχουν μεγάλα έργα υποδομής που θα κάνουν τη διαφορά σε μερικά χρόνια. Το 2018 είναι η χρονιά σταθμός για την πόλη.

Μετρό, Προαστιακός, Κλειστός αυτοκινητόδρομος, θα προστεθούν στο «παλμαρέ» της πόλης που αρχίζει να βλέπει την αναπτυξιακή της δύναμη να μεγαλώνει μέσω των υποδομών.

Το μεγαλύτερο και διπλό έργο Μετρό στην Ελλάδα αλλά και ένα από τα μεγαλύτερα αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη είναι στη Θεσσαλονίκη. 18 υπόγειοι σταθμοί Μετρό από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία (13 στη βασική γραμμή) και από τον Πατρίκιο μέχρι την Μίκρα (5 στον κλάδο προς Καλαμαριά) κατασκευάζονται.

Χρονιά ορόσημο το 2018 όπου και προβλέπεται (άνευ νέου απροόπτου) η ταυτόχρονη λειτουργία τους. Το κόστος μαζί με τις αρχαιολογικές δαπάνες αγγίζει τα 2 δις ευρώ. Με τη λειτουργία του, το Μετρό αναμένεται να αλλάξει για πάντα την μετακίνηση στην πόλη.

Επιτέλους αναβαθμίζεται η Περιφερειακή Θεσσαλονίκης σε κλειστό αυτοκινητόδρομο. Η Δυτική Πλευρά από το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου ως την σύνδεση με τον ΠΑΘΕ (με τον γνωστό πλέον ανισόπεδο Κόμβο 16) δημιουργούν για πρώτη φορά στην πόλη ένα κλειστό ασφαλή αυτοκινητόδρομο υψηλών ταχυτήτων χωρίς φανάρια και βραδυπορίες.

Η διάνυση θα απαιτεί μόλις 15 λεπτά και από τις αρχές του 2016 που προβλέπεται η συνολική ολοκλήρωση των έργων θα μετατρέψει την κίνηση στον άξονα ανατολής-δύσης στην πόλη σε ευχάριστη διαδρομή. Το κόστος των έργων αγγίζει τα 220εκ.ευρώ.

Από το έργο ωφελημένο θα βγει και το Αεροδρόμιο Μακεδονία που θα διαθέτει γρηγορότερη πρόσβαση. Επίσης στις αρχές του 2016 θα έχουν ολοκληρωθεί και τα αιώνια έργα επέκτασης του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28 (έχουν ξεκινήσει από το 2005).

Με τη λειτουργία του αναβαθμισμένου διαδρόμου το Αεροδρόμιο Μακεδονία θα μπορεί να δέχεται υπερατλαντικές πτήσεις. Αυτό σημαίνει περισσότερες αφιξοαναχωρήσεις, περισσότερος τουρισμός, μεγαλύτερη ανάπτυξη για την πόλη και την ευρύτερη περιοχή. Το κόστος του έργου έχει αισίως φτάσει τα 350εκ.ευρώ.

ΑΡΧΙΖΟΥΝ ΤΩΡΑ
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης ανήσυχος, έχει αρχίσει μεγάλο πρόγραμμα αναπλάσεων. Σε φάση κατασκευής μπαίνουν τα έργα ανάπλασης στις πλατείες Χρηματιστηρίου, 12 Αποστόλων, Αγίας Σοφίας. Τα 3 έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2015.

ΑΡΧΙΖΟΥΝ ΑΡΓΟΤΕΡΑ
Μία σειρά από έργα προγραμματίζονται για την πόλη προκειμένου να μην χάσει την επαφή της με την ανάπτυξη μεγάλων υποδομών. Μιλάμε για έργα που προς το παρόν είναι χωρίς χρηματοδότηση αλλά φιλοδοξούν κάποια στιγμή να ενταχθούν σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Από τον ΟΛΘ έχει γίνει προσπάθεια 2 φορές να δημιουργηθεί τουριστική Μαρίνα στον πρώτο προβλήτα, 300 μέτρα από την πλατεία Αριστοτέλους. Αναμένεται πάντως και Τρίτη προσπάθεια.

Από την Αττικό Μετρό πιθανόν να δούμε και την επέκταση προς δυτικά με τον κλάδο Δημοκρατίας-Ευκαρπία (6χλμ-5 σταθμοί). Το κόστος εκτιμάται στα 500εκ.ευρώ.

Από τον ΣΑΣΘ και την Αττικό Μετρό θα δούμε και την ανάπτυξη της πρώτης φάση για το Τραμ Θεσσαλονίκης από τα ΚΤΕΛ μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Το σχέδιο παρουσιάστηκε πριν λίγες εβδομάδες.

Από 5 Δήμους της πόλης με πρωτοστάτη τον Δήμο Θεσσαλονίκής, την ΕΡΓΟΣΕ αλλά και όλο τον όμιλο ΟΣΕ και τοΥπουργείο Υποδομών σχεδιάζεται το «έξυπνο» έργο για την δημιουργία του City Train ή ελληνιστί Δυτικό Προαστιακό. Θα καλύπτει την απόσταση από την Σίνδο μέχρι το Ν.Σ.Σταθμό και το Λιμάνι της πόλης.

Συμπερασματικά, η πόλη προχωρά δυνατά προς τη δημιουργία μεγάλων υποδομών που θα αναδείξουν τον Μητροπολιτικό της χαρακτήρα και μέσα στην επόμενη δεκαετία θα την έχουν μεταμορφώσει κυριολεκτικά. Αρκεί να υπάρξει σοβαρός συντονισμός, επιμονή, υπομονή και απουσία εσωστρέφειας που έχει δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στο παρελθόν.

ypodomes.com