«Πεδίο μάχης» για τους κατασκευαστές αναμένεται ότι θα αποτελέσουν οι νέες δημοπρατήσεις τριών μεγάλων έργων που θα κάνει η ΕΡΓΟΣΕ στο προσεχές διάστημα στη γραμμή Κορίνθου – Πατρών.
Η δημοπράτηση τριών νέων σημαντικών έργων στη σιδηροδρομική γραμμή Κορίνθου – Πατρών θα προχωρήσει σύντομα από την ΕΡΓΟΣΕ. Πρόκειται για τρία έργα με τα οποία η σιδηροδρομική γραμμή θα φτάσει στις πύλες της Αχαϊκής πρωτεύουσας.
Μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου η ΕΡΓΟΣΕ σχεδιάζει να δημοπρατήσει το νέο μεγάλο σιδηροδρομικό έργο, Ψαθόπυργος-Μποζαϊτικα.
Πρόκειται για ένα κρίσιμο έργο, με προϋπολογισμό 170 εκατομμύρια ευρώ,με το οποίο η σιδηροδρομική γραμμή θα φτάσει στα πρόθυρα της Πάτρας. Με την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου και αργότερα με την κατασκευή του τελευταίου τμήματος, εντός της πόλης, θα αποκατασταθεί η σιδηροδρομική σύνδεση της Πάτρας με την Αθήνα και κατ' επέκταση με όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο. Αυτό αναμένεται ότι θα μεταφραστεί σε σημαντικά οφέλη στις επιβατικές, αλλά κυρίως στις εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές.
Το έργο Ψαθόπυργος - Ρίο – Μποζαϊτικα, το οποίο θα δημοπρατηθεί στις αρχές του επόμενου μήνα, αφορά ένα τμήμα συνολικού μήκους 11 χιλιομέτρων και περιλαμβάνεται στον σχεδιασμό εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού άξονα Κορίνθου – Πατρών. Ο σχεδιασμός προβλέπει την κατασκευή γραμμής στην οποία οι συρμοί θα μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητες έως 120 χιλιόμετρα.
Δύο βυθίσεις
Το τμήμα αρχίζει από τα Αραχωβίτικα (Ψαθόπυργος ΧΘ.113), καταλήγοντας στην ευρύτερη περιοχή του Ρίου (Μποζαϊτικα ΧΘ123,5). Στο έργο περιλαμβάνονται και οι παρεμβάσεις για την αποκατάσταση του οδικού δικτύου και των λοιπών δικτύων.
Στην περιοχή Αραχωβίτικα, όπου και προβλέπεται ότι θα υπάρχει στάση, η νέα σιδηροδρομική γραμμή βυθίζεται μέχρι την περιοχή του Αγίου Βασιλείου με σκεπαστό τμήμα μήκους 650 μέτρα. Σε αυτό το τμήμα θα δημιουργηθούν 2 ανισόπεδες διαβάσεις μεταξύ Σιδηροδρομικής Γραμμής και Παλιάς Εθνικής Οδού. Παράλληλα στο σκεπασμένο τμήμα αποκαθίσταται το παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο εντός του οικισμού του Αγίου Βασιλείου, όπου λόγω της στενότητα της ζώνης μεταξύ των ιδιοκτησιών, δεν είναι δυνατή η επίγεια διέλευση της γραμμής.
Στη συνέχεια η νέα γραμμή κινείται επιφανειακά προκειμένου να διέλθει από τα ρέματα Ξυλοκέρας και Σέλεμνου και λίγο μετά τη νέα στάση στο Ρίο θα υπάρχει βύθισμα 900 μέτρων, εκ των οποίων τα 500 καλυμμένα. Ακολούθως, η χάραξη θα κινείται επιφανειακά μέχρι την περιοχή Μποζαϊτικα, όπου και θα είναι το τέρμα της παρούσας εργολαβίας.
Για το συγκεκριμένο έργο η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων έχει εξασφαλιστεί ήδη από το 2008. Η χρηματοδότηση του έργου θα προέλθει από πόρους νου νέου ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομές-Περιβάλλον.
Η ταυτότητα του έργου
Αναλυτικά στο πλαίσιο της συγκεκριμένης εργολαβίας πρόκειται να κατασκευαστούν:
-Υποδομές διπλής σιδηροδρομικής γραμμής κανονικού εύρους μήκους 10,5χλμ
-Αποκατάστση όλων των κάθετων και παράπλευρων οδών (περί τους 47 σε αριθμό)
-Κατασκευή του συνόλου των απαιτούμενων υδραυλικών έργων
-Κατασκευή πέντε ανισόπεδων διαβάσεων συνολικού μήκους 180 μέτρων περίπου και 4 σιδηροδρομικών γεφυρών συνολικού μήκους 85 μέτρων περίπου
-Κατασκευή 2 cut & cover στην περιοχή του Αγίου Βασιλείου (650μ) και του Ρίου (500μ)
-Κατασκευή 9,5 χλμ περίπου τοίχων αντιστήριξης τόσο εκατέρωθεν της γραμμής όσο και το παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο.
Διαγωνισμοί για δύο έργα στις αρχές του 2015
Τα πλάνα της ΕΡΓΟΣΕ όμως δεν τελειώνουν εδώ, αφού στις αρχές του 2015 τοποθετείται χρονικά η δημοπράτηση δύο ακόμη σημαντικών έργων για τη γραμμή της Πάτρας.
Πρόκειται για το έργο της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη καθώς και το έργο – σκούπα στο τμήμα Ροδοδάφνη – Μποζαϊτικα. Με το έργο σκούπα θα ολοκληρωθούν όλες οι υπολειπόμενες εργασίες (επιδομή, ηλεκτροκίνηση, τηλεδιοίκηση) στο συγκεκριμένο τμήμα και η γραμμή θα είναι έτοιμη προς χρήση.
Επίγεια χάραξη μέσα στην πόλη
Βέβαια, για να φτάσει το τρένο στην πόλη της Πάτρας θα απομένει το τελευταίο και ιδιαίτερα δύσκολο τμήμα, που αφορά τη διέλευση της γραμμής μέσα από την πόλη. Αυτή θα γίνει με βάση την μελέτη που έχει εκπονηθεί από την ΕΡΓΟΣΕ και προβλέπει την επίγεια διέλευση της γραμμής, η οποία θα βυθίζεται σε δύο σημεία. Το παλιότερο σχέδιο για υπόγεια διέλευση μέσα στον αστικό ιστό της πόλης, έχει εγκαταλειφθεί οριστικά, λόγω του υψηλού κόστους που συνεπάγονταν μια τέτοια επιλογή. Η υπογειοποίηση του συνόλου της γραμμής θα απαιτούσε ένα κονδύλι περίπου 700 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ η εναλλακτική λύση, η οποία θα εφαρμοστεί τελικά, έχει κόστος το οποίο υπολογίζεται σε περίπου 150 εκατομμύρια ευρώ.
Μάρω Τσαντήλα
euro2dey