Δημήτρης Λιάτσος,
ειδικά για τη RBTH
Το ενδιαφέρον της ρωσικής πλευράς για την ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ επαναβεβαίωσε ο πρόεδρος των ρωσικών Σιδηροδρόμων, κ.Βλαντίμιρ Γιακούνιν. Ο ίδιος, ακόμα, επισήμανε με νόημα την απαράδεκτη πολιτική παρέμβαση των Βρυξελλών στην περίπτωση των επενδυτικών σχεδίων της Γκαζπρόμ, στην Ελλάδα.
Βλαντίμιρ Γιακούνιν, πρόεδρος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, στο 9ο Διεθνές Μπίζνες Φόρουμ των σιδηροδρόμων, Σότσι. Πηγή: http://forum1520.com
“Παρακολουθούμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την επίσκεψη της κινεζικής αντιπροσωπείας στην Αθήνα”. Τάδε έφη, Βλαντίμιρ Γιακούνιν, πρόεδρος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, από το Σότσι, όπου έγινε το 9ο Διεθνές Μπίζνες Φόρουμ των σιδηροδρόμων, με την επωνυμία, "Στρατηγική συνεργασία 1520". Οπως εξηγεί ο ίδιος, το νούμερο 1520 αφορά το φάρδος των γραμμών των σιδηροδρόμων όλων των χωρών της πρώην Σοβιετικής Ενωσης, της Μογγολίας και της Φινλανδίας. Σε αυτό τον ευρύτερο ευρωασιατικό χώρο το μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών ξεπερνάει τις 150 χιλ. χιλιόμετρα! Είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τον Βλαντίμιρ Γιακούνιν, στα πλαίσια του Φόρουμ, στην πρωτεύουσα των χειμερινών ολυμπιακών αγώνων 2014, μια σύγχρονη παραθαλάσσια πόλη λουσμένη μέσα στο πράσινο (στην πολύχρονη δημοσιογραφική δραστηριότητα στην αχανή Ρωσία δεν έχουμε βρει πουθενά αλλού τόσα πλατάνια όπως στο Σότσι!), όντας ενθουσιασμένοι από την επίσκεψή μας στην παγκοσμίως γνωστή, πλέον, Κράσναγια Πολιάνα, που βρίσκονται οι καταπληκτικές πίστες του σκί. Επιχειρήσαμε να τον "επαναφέρουμε" από τις αναλύσεις για ένα μεγαλεπίβολο σιδηροδρομικό έργο που θα ακολουθεί το αρχαίο δρόμο του μεταξιού, πιο κοντά στους δικούς μας, βαλκανικούς-ευρωπαικούς δρόμους.
ΕΡ. Βλαντίμιρ Ιβάνοβιτς, ας γυρίσουμε, από το δρόμο του μεταξιού, στην Ελλάδα. Γνωρίζετε, βέβαια, ότι στην Αθήνα βρίσκεται αυτές τις μέρες ο κινέζος πρωθυπουργός και ανάμεσα στα θέματα που ενδιαφέρουν το Πεκίνο είναι και τέτοια που ενδιαφέρουν άμεσα και τη Ρωσία.
ΑΠ. Ναι, το γνωρίζω και παρακολουθούμε με ενδιαφέρον την επίσκεψη αυτή στην Ελλάδα.
ΕΡ. Είμαι σίγουρος πως σας ενδιαφέρει. Πρόσφατα οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι πέρασαν στην επόμενη φάση διεκδίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Θα πάτε μέχρι τέλους στο διαγωνισμό; Θα επιμείνετε να συνδυαστεί αυτός με την εξαγορά κάποιου τερματικού στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ή κάποιου άλλου λιμανιού;
ΑΠ. Ναι, το έχουμε δηλώσει κατ΄επανάληψη ότι διεκδικούμε το τερματικό στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Βέβαια,πάνω στο θέμα της πώλησης των ελληνικών σιδηροδρόμων προβάλλει και άλλο ένα, επίσης σημαντικό πρόβλημα, κατά τη γνώμη μας. Γίνεται λόγος για ένα χρέος ύψους 800,πάνω-κάτω, εκ. ευρώ. Ακούγονται διάφορα νούμερα. Κάποιοι εταίροι μας στην Αθήνα θεωρούν ότι διακόσια πάνω διακόσια κάτω δεν είναι και μεγάλη διαφορά, ωστόσο, πως να το πώ..., δεν παύει να είναι ... διαφορά! Εντάξει το λέω αστειευόμενος...
ΕΡ. Ποιό είναι το σχέδιο αναμόρφωσης αν κερδίσετε το διαγωνισμό;
ΑΡ. Εχουμε εξετάσει το θέμα του εκσυγχρονισμού των ελληνικών σιδηροδρόμων σε συνδυασμό με τη διάνοιξη μιας νέας σιδηροδρομικής διόδου μεταφοράς εμπορευμάτων μέσω γειτονικών χωρών, προς την Ευρώπη. Ενα έργο που θα έφερνε νέα εισοδήματα και θα κάλυπτε το κόστος του. Η υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδίου θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον για μας. Γι΄αυτό έχει μεγάλη σημασία να πάρουμε το δικαίωμα χρήσης, όχι μόνο του σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά και λιμενικών υποδομών μέσω των οποίων θα καταφθάνουν τα εμπορεύματα. Θα το κάνουμε με τον καλύτερο τρόπο με εταίρους μας που είναι ειδικευμένοι πάνω στο λογισμικό και τον τρόπο λειτουργίας του λιμανιού. Εμείς δεν ασχολούμαστε με τη λειτουργία (operation), και πάνω σε αυτό θα συνεργαστούμε με ελληνικές και ευρωπαικές εταιρίες που διαθέτουν εμπειρία.
ΕΡ. Τα κινεζικά ανοίγματα στην Ελλάδα στα λιμάνια πως τα προσεγγίζετε;
ΑΠ. Τα θέματα που βάζουν οι κινέζοι μας είναι γνωστά. Οι κινέζοι έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίζουν τέτοιες επενδύσεις σε μακρόχρονη βάση. Σκέπτονται ως εξής: Παίρνουμε τώρα το λιμάνι και στη συνέχεια βλέπουμε πως μεταφέρουμε τα εμπορεύματα. Ετσι και αλλιώς όποιος πάρει τους σιδηροδρόμους, σκέπτονται, θα αναγκαστεί να έρθει (να συρθεί) σε μας. Αυτοί μπορούν να επιτρέψουν στον εαυτόν τους μια τέτοια πολιτική η οποία από πλευράς κρατικού συμφέροντος να είναι δικαιολογημένη.
Οχι στα πολιτικά παιχνίδια
ΕΡ. Υπάρχει όμως στο συνδυασμό ιδιωτικοποίησης ΟΣΕ και λιμανιού, θέμα από την Ε.Ε. Εδώ τι γίνεται;
ΑΠ. Χμ, το μεγάλο πρόβλημα είναι τι απόφαση θα λάβει η Ε.Ε., διότι έτσι και αλλιώς οι Βρυξέλλες παίζουν ρόλο στη λήψη τέτοιων αποφάσεων. Μέχρι στιγμής για μένα, τουλάχιστον, οι προθέσεις των Βρυξελλών καλύπτονται από ένα πέπλο...ομίχλης! Θεωρώ ότι δεν θα πρέπει πάνω σε τέτοια, επιχειρηματικά σχέδια να παίζει ρόλο η πολιτική προσέγγιση. Αλλωστε όλοι μας γνωρίζουμε ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε δυσχερή οικονομική θέση. Εξ όσων εγώ αντιλαμβάνομαι, η ελληνική κυβέρνηση επιδιώκει να ασκήσει μια ρεαλιστική πολιτική,ελπίζω να το κάνει και πάνω στο συγκεκριμένο σχέδιο.
ΕΡ. Ανάλογος "ρεαλισμός", να υποθέσουμε, ότι επικράτησε και πριν από ένα χρόνο με την υπόθεση της ΔΕΠΑ και της ΓΚΑΖΠΡΟΜ όταν ο διαγωνισμός απέτυχε;
ΑΠ. Εκεί, απ΄ ότι καταλαβαίνω, υπεισήλθε η πολιτική. Βέβαια, συνομίλησα λίγο με τον Αλεξέι Μίλερ από τη ΓΚΑΖΠΡΟΜ, με Ελληνες και Ρώσους πολιτικούς παράγοντες. Αναμφίβολα η πολιτική έπαιξε ρόλο και ήταν πολύ αρνητική η στάση των Βρυξελλών στην εξέλιξη του διαγωνισμού. Δεν θα ήθελα να επεκταθώ επ' αυτού, δεν γνωρίζω το θέμα σε βάθος.
Αθλια κατάσταση στον ΟΣΕ
Ο Βλαντίμιρ Γιακούνιν τόνισε ότι είναι πολύ νωρίς ακόμη να μιλήσει κανείς για εργασιακά θέματα. "Δεν έχει νόημα να κουβεντιάζουμε για το αν είναι νόστιμο ένα φαγητό το οποίο δεν έχει ακόμα σερβιριστεί" είπε αστειευόμενος! Δεν παρέλειψε, ωστόσο, να πει ότι οι εκπρόσωποι του ρωσικού Ομίλου, του οποίου ηγείται, έκαναν έρευνα και διαπίστωσαν ότι "ο ΟΣΕ είναι σε άθλια οικονομική κατάσταση. Οι Ελληνες φίλοι μας πρέπει να κατανοήσουν ότι δεν μπορεί κανείς να διατηρεί ένα "Οίκο ευγηρίας", έναν "Οίκο κοινωνικής πρόνοιας"... Είναι προτιμότερο να δημιουργηθούν ακριβοπληρωμένες νέες θέσεις εργασίας. Οποιοι και να έρθουν να διεκδικήσουν τον ΟΣΕ, Κινέζοι, Ευρωπαίοι ή Ρώσοι, όλοι είναι πεπεισμένοι ότι πρέπει να γίνουν ριζικές τομές. Στην επιχείρηση θα πρέπει να εργάζεται ο απαιτούμενος αριθμός εργαζομένων. Είναι γνωστή η αρχή ότι, ας πούμε, όταν επενδύεις ένα ρούβλι σε ένα έργο, έχουμε τρία ρούβλια απόδοση για την οικονομία της χώρας, και στους σιδηροδρόμους δημιουργούνται τουλάχιστον τρείς νέες θέσεις εργασίας. Τι είναι λοιπόν καλύτερο, να διαιωνίζεται μια "σκοτωμένη" επιχείρηση ή να αναμορφωθεί το όλο σύστημα που θα δώσει νέες,υψηλής ειδίκευσης,θέσεις εργασίας;".
Στο διεθνές φόρουμ, στο Σότσι, που αφορούσε τη δημιουργία διεθνών διαδρόμων μεταφοράς εμπορευμάτων και τη λειτουργική σύνδεση των σιδηροδρόμων της Ευρώπης με την αρχιτεκτονική του ευρασιατικού συστήματος σιδηροδρόμων, συμμετείχαν 1.100 αντιπρόσωποι από 29 χώρες, και 345 εταιρίες του τομέα. Υπογράφτηκαν συμβόλαια ύψους τριών δις ευρώ. Θυμίζουμε ότι η Ρωσία είναι η χώρα με το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δίκτυο στο κόσμο και μοναδικές τεχνολογικές εμπειρίες, εδαφολογικές και κλιματολογικές.
Η Σύγχρονη Ρωσία