Παρασκευή 27 Ιουνίου 2014

Παζάρια ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ με ΤΡΑΙΝΟΣΕ

ΕΝΔΕΧΕΤΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΤΑΘΕΣΕΙ ΔΕΣΜΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ, ΕΑΝ ΟΙ ΟΡΟΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΥΝΟΪΚΟΙ

Η μείωση μισθών έφερε κέρδη

Σκληρά παζάρια για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, άφησε χθες ανοιχτό το ενδεχόμενο μη υποβολής δεσμευτικής προσφοράς για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και συνεπακόλουθα για την ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού).

Ως γνωστόν, η ελληνική κατασκευαστική εταιρεία ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ έχει συστήσει κοινοπραξία με τους Ρωσικούς Σιδηροδρόμους (RZD) για τη διεκδίκηση των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ.

Κατά τη διάρκεια της γενικής ετήσιας συνέλευσης της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, ο κ. Περιστέρης επισήμανε ότι «αυτή την περίοδο εντείνονται οι διαπραγματεύσεις με το ΤΑΙΠΕΔ για τους τελικούς όρους του διαγωνισμού. Εφ' όσον αυτοί δεν είναι εφικτοί, δεν θα καταθέσουμε δεσμευτική προσφορά».

Ασαφές πλαίσιο

Πάντως, εάν και ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ δεν θέλησε να σχολιάσει τις πρόσφατες δηλώσεις του επικεφαλής των Ρωσικών Σιδηροδρόμων Βλαντίμιρ Γιακούνιν, περί ασαφούς πλαισίου αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ελέω τυχόν παράνομων κρατικών ενισχύσεων της ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας και επομένως, επιβολής προστίμου από την Ε.Ε., ουσιαστικά επιβεβαίωσε ότι το εν λόγω κοινοπρακτικό σχήμα διατηρεί σοβαρές επιφυλάξεις για την εξέλιξη του διαγωνισμού.

Εάν η κοινοπραξία των RZD και ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ δεν καταθέσει δεσμευτική προσφορά για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θεωρείται εξίσου πιθανό ότι δεν θα ενδιαφερθεί ούτε για την ΕΕΣΣΤΥ. Υπενθυμίζεται ότι την ΤΡΑΙΝΟΣΕ διεκδικούν ακόμη οι γαλλικοί (SNCF) και οι ιδιωτικοί ρουμανικοί (GFR) σιδηρόδρομοι, με τις δεσμευτικές προσφορές να κατατίθενται έως τα τέλη του έτους.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έστω και με πάρα πολλούς αστερίσκους και υποσημειώσεις, αποτελεί πλέον μια εταιρεία με κέρδη. Μοιάζει απίστευτο, αλλά είναι πραγματικότητα για μια εταιρεία που, το 2009, είχε ζημίες 231,1 εκατ. ευρώ. Το 2013, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εμφάνισε κέρδη μετά από φόρους 1,95 εκατ., έναντι οριακών κερδών 0,27 εκατ. το 2012.

Πού οφείλονται τα κέρδη; Με δεδομένο ότι ο κύκλος εργασιών (δεν συμπεριλαμβάνονται τα ΥΓΟΣ ή, αλλιώς, οι άγονες γραμμές των 50 εκατ.) κατήλθε στα 75,7 εκατ., έναντι 82,9 εκατ. το 2012, το προσωπικό της εταιρείας ήταν αυτό που «πλήρωσε το μάρμαρο».

Για ακόμη ένα χρόνο επήλθε σημαντική συρρίκνωση των αμοιβών και εξόδων προσωπικού. Ετσι, το 2013 οι δαπάνες προσωπικού ανήλθαν στα 27,3 εκατ., έναντι 36,8 εκατ. το 2012, ήτοι μείωση 25,6%. Στα τέλη του 2013, το προσωπικό της εταιρείας έφτασε τα 800 άτομα, έναντι 877 πριν από δύο χρόνια.

Ανά κατηγορία, τα έσοδα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προήλθαν από τις εξής κατηγορίες: από τα υπεραστικά τρένα 45,2 εκατ., τον Προαστιακό 13,7 εκατ., τα εμπορεύματα 16 εκατ. και τα λεωφορεία 0,6 εκατ. Ολες οι κατηγορίες εσόδων, ακόμα και των εμπορευμάτων, παρουσίασαν πτώση, σε σύγκριση με το 2012.

Οσον αφορά τα έξοδα της εταιρείας, αυτά επιμερίζονται, κυρίως, ως εξής: προσωπικό 27,3 εκατ., καύσιμα 22 εκατ., συντήρηση τροχαίου υλικού 21,9 εκατ., ενοίκια βαγονιών 18,2 εκατ., τέλη χρήσης 16 εκατ., κ.ά.

Για την περαιτέρω ανάπτυξή της, η εταιρεία ποντάρει πολλά στις εμπορευματικές μεταφορές. Ηδη, μέχρι στιγμής, έχουν δρομολογηθεί 11 εμπορευματικές αμαξοστοιχίες, με προορισμό την Ουγγαρία (Gyor, Budapest), τη Σλοβακία (Bratislava) και την Τσεχία (Ceska Trebova).

Τα φορτία που μεταφέρονται, μέχρι στιγμής, είναι των εταιρειών «Huawei», «Sony» και «ΗΡ», με μέσο όρο containers, ανά αμαξοστοιχία 31 containers, περίπου. Η πρόβλεψη είναι, άμεσα, τουλάχιστον 3 τρένα ανά εβδομάδα, με αυξητική τάση.

Του ΦΩΤΗ ΦΩΤΕΙΝΟΥ
enet.gr