Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Στην Αθήνα έρχεται εκτός απροόπτου στα μέσα Ιουνίου και αφού ξεκαθαρίσει το πολιτικό σκηνικό από τις εκλογές ο Κινέζος πρωθυπουργός Λι Κεκιάνγκ με σκοπό την προώθηση των προτεραιοτήτων της ατζέντας των ελληνοκινεζικών οικονομικών σχέσεων. Και αυτές είναι πολλές και περιλαμβάνουν από την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και την συμμετοχή κινεζικών επιχειρήσεων στους διαγωνισμούς για το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος και το νέο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο της Κρήτης εως την εμπλοκή κινεζικού ομίλου στην αναβάθμιση των υποδομών του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ και τις τοποθετήσεις κινέζων ιδιωτών στο ελληνικό real estate.
Ακόμα περιλαμβάνει βέβαια και την περαιτέρω ενθάρρυνση των ελληνικών επενδύσεων στην Κίνα και ειδικότερα από Έλληνες εφοπλιστές που τα τελευταία χρόνια έχουν βάλει παραγγελίες δεκάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων σε κινεζικά ναυπηγεία συχνά με χρηματοδοτήσεις από κινεζικές τράπεζες. Και με το επιτυχημένο αυτό μοντέλο, της προσθήκης δηλαδή χρηματοδοτήσεων σε επιχειρηματικά πλάνα ελληνικών συμφερόντων, επιχειρείται τώρα να διευρυνθούν οι οικονομικές σχέσεις των δυο χωρών και σε άλλους τομείς.
Η επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού, εφόσον τελικά πραγματοποιηθεί, αναμένεται να γίνει μετά την διεθνή ναυτιλιακή έκθεση Ποσειδώνια που θα λάβει χώρα στην Αθήνα την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου και στην οποία θα είναι εκθέτες εκατοντάδες κινεζικές επιχειρήσεις ενώ θα υπάρχει και μεγάλο εθνικό κινεζικό περίπτερο.
Την κινεζική αυτή επιχειρηματική επίθεση στην Ναυτιλία θα διαδεχτεί η πίεση για την προώθηση της υποψηφιότητας της Cosco στον διαγωνισμό για την πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ. Και το Πεκίνο απο καιρό διαμηνύει προς κάθε κατεύθυνση πως είναι αποφασισμένο να στηρίξει την πρόταση του για εξαγορά της καταστατικής πλειοψηφείας του λιμανιού με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ επενδύσεων στις υποδομές και την ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.
Παράλληλα αναζητείται μοντέλο για την ανάληψη του έργου της αναβάθμισης της ραχοκοκαλιάς του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, στόχο που επιδίωξε κινεζική αποστολή υπό την NDRC, η Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρύθμισης της Κίνας και η οποία κατέθεσε σχετικές προτάσεις στο υπουργείο Ανάπτυξης από τις αρχές Απριλίου. Ο Γενικός Γραμματέας της NDRC, Li Guoyong, διατύπωσε με τον πιο επίσημο και λεπτομερή τρόπο τους σχεδιασμούς του αυτούς στην Αθήνα ενώ οι συνεργάτες του παρουσίασαν με λεπτομέρειες σημεία που χρήζουν άμεσης αναβάθμισης προκειμένου να μπορέσει ο κεντρικός άξονας Πειραιά - Θεσσαλονίκη να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη κίνηση που μπορεί να φέρει στη χώρα η δραστηριοποίηση στον Πειραιά της κινεζικής Cosco αλλά και άλλων μεγάλων επιχειρήσεων που τον έχουν ή πρόκειται να τον επιλέξουν ως κέντρο logistics.
Στο τραπέζι έχει μπει και η διαθεσιμότητα χρηματοδότησης από κινεζικές τράπεζες. Στην Αθηνά βρίσκεται απο το 2010 η China Development Bank που συνεργάζεται με την ελληνική XRTC και έχει χρηματοδοτήσει και την Cosco για τα έργα της στον Πειραιά. Στην Ελλάδα δραστηριοποιείται επίσης και η ExIm Bank συνήθως σε συνεργασία με ξένες τράπεζες και επίκεντρο την ναυτιλία. Το επόμενο βήμα αναμένεται να γίνει από την ενώ Bank οf China αναφερουν πληροφορίες σε γνώση των σχετικών διαβουλεύσεων.
Άλλα έργα που εμφανίζονται στην ατζέντα των διμερών επαφών είναι αυτό για το Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου θέμα που ετέθη προ ολίγων εβδομάδων και στον ίδιο τον Έλληνα πρωθυπουργό από αντιπροσωπεία της China State Construction Engineering Corporation όπως και το ενδιαφέρον της Shenzhen Airport μαζί με την Friedmann Pacific Asset Management Limited για την απόκτηση συμμετοχής στο "Ελευθέριος Βενιζέλος».
Την ίδια ώρα momentum αποκτά και το κινεζικό ενδιαφέρον για κατοικίες μετά την προ έτους ενεργοποίηση της νομοθεσίας για χορήγηση βίζας πενταετούς διάρκειας με δυνατότητα αυτόματης ανανέωσης για όσους ξένους αγοράσουν (η χρονομισθώσουν) ακίνητα αξίας διακοσίων πενήντα χιλιάδων ευρώ. Ήδη οι σχετικες αγοραπωλησίες από την Κίνα έχουν ξεκινήσει με ρυθμούς που δημιουργούν αισιοδοξία αλλά αναμένεται να αυξηθούν ταχύτερα εάν λυθούν ζητήματα όπως αυτό της προκαταβολικής εξόφλησης των ακινήτων των 250 χιλιάδων που απαιτείται στην Ελλάδα εν αντιθέσει με άλλες χώρες όπως η Κύπρος.
Όμως η ελληνική αγορά ακινήτων ενδιαφέρει τους Κινέζους και σε βιομηχανικό επίπεδο καθώς αριθμός επιχειρήσεων της ασιατικής χώρας εμφανίζεται να εξετάζει πλάνα για την εγκατάσταση στην Ελλάδα γραμμών τελικής συναρμολόγησης μεταποιημένων προϊόντων προκειμένου να επωφεληθούν τον εμπορικών και φορολογικών διευκολύνσεων που αυτό συνεπάγεται λόγω της συμμετοχής της Ελλάδας στην ζώνη του ευρώ και, βέβαια, της εγγύτητας των μεταφορικών της υποδομών στο Σουέζ από όπου εισέρχονται στην Ευρώπη οι ασιατικές εξαγωγές.
Πηγή:www.capital.gr