Πέμπτη 8 Μαΐου 2014

Επιστρέφει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στα διεθνή δρομολόγια

της Μάρω Τσαντήλα

Πρεμιέρα το Σάββατο για τα νέα διεθνή δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τις χώρες των Βαλκανίων. Η εταιρεία επιδιώκει να κερδίσει μερίδιο από την αυξημένη τουριστική κίνηση των χωρών αυτών προς την Ελλάδα. Σχέδια και για εμπορευματικές μεταφορές.
Ολική επαναφορά στις επιβατικές μεταφορές στις χώρες των Βαλκανίων επιχειρεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία από το Σάββατο, μετά από τρία χρόνια απουσίας, ξεκινά νέα διεθνή σιδηροδρομικά δρομολόγια με βάση την Θεσσαλονίκη και προορισμούς το Βελιγράδι και τη Σόφια. Πρόκειται μόνο για την αρχή, αφού στα σχέδια της διοίκησης της εταιρεία υπάρχει η επέκταση των δρομολογίων και ανατολικότερα με τρένα που θα συνδέουν την Θεσσαλονίκη με την Κωνσταντινούπολη.
Συγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε από την εταιρεία, τα νέα επιβατικά δρομολόγια θα είναι καθημερινά. Μια αμαξοστοιχία θα αναχωρεί από Θεσσαλονίκη προς Σόφια και μια από Θεσσαλονίκη μέσω Σκοπίων προς Βελιγράδι, καθώς και αντίστροφα από Σόφια και Βελιγράδι προς Θεσσαλονίκη.
Με την κίνηση αυτή η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιχειρεί να εκμεταλλευτεί την πολύ μεγάλη ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος που καταγράφεται από τις βαλκανικές χώρες προς τις περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, ιδίως κατά τους θερινούς μήνες.
Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της εταιρείας είναι οι τιμές των εισιτηρίων για τα νέα αυτά δρομολόγια, οι οποίες θα βρίσκονται σε ιδιαίτερα προσιτά επίπεδα αφού θα κυμαίνονται από 17 έως 34 ευρώ, δηλαδή σε επίπεδα χαμηλότερα ακόμη και από αυτά των διεθνών λεωφορειακών γραμμών, που κατά κόρον σήμερα καλύπτουν τις ανάγκες μετακίνησης μεταξύ των χωρών αυτών.
Η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει, επίσης, σχεδιάσει να προσφέρει πολλαπλές εκπτώσεις ενώ στα διεθνή δρομολόγια θα ισχύουν οι προσφορές Eurail και InterRail, παρέχοντες σημαντική διευκόλυνση στις οικονομικές μετακινήσεις τουριστών από όλη την Ευρώπη και τα Βαλκάνια προς την Ελλάδα αλλά και των Ελλήνων εκδρομέων.

Η σύνδεση με την Κωνσταντινούπολη

Στον σχεδιασμό της εταιρείας είναι και η επαναδρομολόγηση της αμαξοστοιχίας που συνέδεε τη Θεσσαλονίκη με την Κωνσταντινούπολη. Ωστόσο για να γίνει αυτό θα πρέπει πρώτα να αντιμετωπιστούν τεχνικά ζητήματα στο τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Πύθιο. Επιπλέον το νέο δρομολόγιο θα πρέπει να πάρει το πράσινο φως και από το ΤΑΙΠΕΔ καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και, θα πρέπει να διαπιστωθεί ότι η νέα σύνδεση δεν επιφέρει αλλαγές, οι οποίες θα μετέβαλαν τα δεδομένα σε σχέση με την πώληση της εταιαρείας.

Η επανέναρξη των δρομολογίων αποτελεί την συνέχεια μιας μακράς παράδοσης σιδηροδρομικής μετακίνησης επιβατών προς την Ευρώπη και την Ανατολή και αντιστρόφως, ενώ αναμένεται ότι θα συμβάλει ιδιαίτερα και στην ενίσχυση της θέσης της Θεσσαλονίκης στον σιδηροδρομικό χάρτη. Η διακοπή των δρομολογίων, που επί χρόνια συνέδεαν την Ελλάδα με το εξωτερικό, κρίθηκε αναγκαία το 2012 και ήταν μια απόφαση στο πλαίσιο των περικοπών που έγιναν για την οικονομική εξυγίανση της εταιρείας.

Συνεργασία με ΟΛΘ

Η προσπάθεια που καταβάλλει η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν περιορίζεται μόνο στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές, αλλά εστιάζει με ιδιαίτερη έμφαση και στις εμπορευματικές μεταφορές. Και στην περίπτωση αυτή κεντρικό ρόλο έχει η Θεσσαλονίκη, αφού θα αποτελέσει τη βάση για σιδηροδρομικές μεταφορές προϊόντων που θα φτάνουν εκεί μέσω του λιμανιού.

Σήμερα, οι διοικήσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΟΛΘ, που βρίσκονται σε στενή συνεργασία εδώ και πολύ καιρό αναμένεται να ανακοινώσουν λεπτομέρειες για το σχέδιο αυτό. Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, έως τώρα, το σχέδιο προβλέπει τη σιδηροδρομική μεταφορά φορτίων στην Βόρεια Ελλάδα, τα Βαλκάνια και την Τουρκία, από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Πάντως για να επεκταθεί η συνεργασία θα πρέπει να προχωρήσει η αναβάθμιση των υποδομών του ΟΣΕ.

Η ανάπτυξη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις εμπορευματικές μεταφορές αποτελεί το σημείο – κλειδί στο οποίο θα κριθεί, εν πολλοίς, και το μέλλον της εταιρείας. Στο πλαίσιο αυτό ιδιαίτερη σημασία έχει η επιτυχής έκβαση των προσπαθειών που καταβάλλονται για την δρομολόγηση των μεγάλων συμφωνιών με διεθνείς πολυεθνικές (HP, Huawei, P&G κ.λπ). Κάποιες από τις συμφωνίες αυτές έχουν ήδη προχωρήσει ενώ κάποιες άλλες βρίσκονται σε τελικό στάδιο.

Η επιτυχία στα εγχειρήματα αυτά θα επιτρέψει στην εταιρεία να εκμεταλλευθεί το σημαντικό ενδιαφέρον που υπάρχει για μεταφορές προς την Ευρώπη διαμέσου της Ελλάδας.