Τον εκτροχιασμός του έργου της επέκτασης του Προαστιακού στο Λαύριο επιχειρεί να αποτρέψει ο ΟΣΕ, ο οποίος έχει εκφράσει σαφείς ενστάσεις προς την ΕΡΓΟΣΕ αναφορικά με τις προδιαγραφές του έργου, οι οποίες σύμφωνα με πληροφορίες ανεβάζουν το κόστος του.
Η μελέτη του έργου, παρά το γεγονός ότι τα τεύχη δημοπράτησης είναι ήδη από καιρό έτοιμα, δεν έχει προκηρυχθεί ακόμα. Η χρηματοδότηση της μελέτης έχει εξασφαλιστεί από πέρσι (1,8 εκατ. ευρώ) μέσω πιστώσεων των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών (Δ.Δ.Μ), ωστόσο οι επιφυλάξεις από πλευράς ΟΣΕ τόσο για τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου όσο και για το κόστος του, έχουν μπλοκάρει την δημοπράτηση του έργου, το οποίο έχει προϋπολογιστεί στα 280 εκατ. ευρώ.
Από το Κορωπί στο Λαύριο, με τρένο
Πρόκειται για το έργο της επέκτασης του Προαστιακού από το Κορωπί στο Λαύριο που προβλέπει την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 32 χλμ, που θα ξεκινά από τον κόμβο Κορωπίου και θα καταλήγει στον Νέο Λιμένα Λαυρίου.
Το 2006 έγινε η πρώτη απόπειρα ανάθεσης της μελέτης με πόρους πάλι των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών. Μεταξύ Κορωπίου και Λαυρίου θα υπάρχουν δύο σιδηροδρομικοί σταθμοί στο Μαρκόπουλο και το Λαύριο, και το τρένο θα πραγματοποιεί επτά στάσεις σε Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Αμφιτρίτη, Περιγιάλι, Θορικό και Εκπαιδευτικό Κέντρο Λαυρίου.
Με πόσα να τρέχει το τρένο;
Ο βασικός προβληματισμός του ΟΣΕ αφορά στο γεγονός ότι το κόστος κατασκευής της εν λόγω γραμμής, που θα φιλοξενεί τρένα με ταχύτητες έως και 160χλμ/ώρα, θεωρείται ασύμφορος. Και αυτό γιατί η γραμμή είναι αρκετά μικρή, ενώ κατά μήκος της θα πραγματοποιούν οι συρμοί επτά στάσεις γεγονός το οποίο δεν επιτρέπει στο τρένο να αναπτύξει τόσο μεγάλες ταχύτητες εκ των πραγμάτων.
Το όριο των 120χλμ/ώρα θεωρείται επαρκές από τους τεχνικούς του ΟΣΕ, με δεδομένο μάλιστα ότι ούτε αυτή η ταχύτητα θα μπορεί να αναπτύσσεται από τους συρμούς, οι οποίοι θα πρέπει να επιβραδύνουν κάθε 4χλμ κατά μέσο όρο, προκειμένου να κάνουν στάσεις. Το κόστος κατασκευής της ηλεκτροκίνητης μονοσύρματης γραμμής (επιτρέπει ταχύτητες έως 120χλμ/ώρα) είναι κατά40% χαμηλότερο από την πιο σύνθετη γραμμή που μπορεί να φιλοξενεί υψηλότερες ταχύτητες. Παράλληλα, εάν η γραμμή έχει προδιαγραφές να φιλοξενήσει ταχύτητες έως 160χλμ/ώρα, θα πρέπει να κατασκευαστούν ανισόπεδοι κόμβοι, έναντι ισόπεδων που έχουν πολύ χαμηλότερο κόστος κατασκευής και επαρκούν για τις χαμηλότερες ταχύτητες.
Να γίνουν οι σιδηροδρομικοί σταθμοί ή να μην γίνουν;
Την ίδια στιγμή εκφράζονται αντιρρήσεις για την σκοπιμότητα κατασκευής των δύο σιδηροδρομικών σταθμών, οι οποίοι δεν έχουν χωροθετηθεί ακόμη, δεν έχουν εκδοθεί οι οικοδομικές άδειες για τους σταθμούς, ενώ το κόστος συντήρησης τους θεωρείται πέραν των δυνατοτήτων του ΟΣΕ, με δεδομένες μάλιστα και τις ελλείψεις σε προσωπικό.
Η μελέτη για το έργο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το 2015, εάν θέλει η ΕΡΓΟΣΕ να αξιοποιήσει την χρηματοδότηση της ΕΕ. Σε περίπτωση που ενταχθεί στο έργο η χωροθέτηση των κτιριακών εγκαταστάσεων, ο χρόνος υλοποίησης του συνολικού έργου, θα καθυστερήσει σημαντικά, επισημαίνουν στελέχη του ΟΣΕ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στο Λαύριο θεωρείται υψίστης σημασίας και συζητείται εδώ και πάρα πολλά χρόνια καθώς θα αποτελέσει την πρώτησύνδεση του λιμανιού του Λαυρίου με μέσο σταθερής τροχιάς, καλύπτοντας παράλληλα τις ανάγκες αρκετών περιοχών που βρίσκονται στην διαδρομή μεταξύ Κορωπίου και Λαυρίου.
Χαρά Αυγερινού
Πηγή:www.reporter.gr