Κυριακή 27 Απριλίου 2014

Βόλτα με το Orient Express και τα βασιλικά βαγόνια

Ο ΟΣΕ ΑΞΙΟΠΟΙΕΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΚΛΙΝΑΜΑΞΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ
Αθήνα - Κωνσταντινούπολη το 2015 με τα θρυλικά βαγόνια του Orient Express
Αθήνα - Κωνσταντινούπολη το 2015 με τα θρυλικά βαγόνια του Orient Express

Της Μαρίας Μόσχου
Ατμήλατες μηχανές και άλλο μουσειακό υλικό που υπάρχει σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο και διατηρείται είτε σε σιδηροδρομικά μουσεία είτε σε χώρους του ΟΣΕ θα χρησιμοποιηθεί για να ξυπνήσει παλιές μνήμες στο δίκτυο της Πελοποννήσου αλλά και στο ανενεργό δίκτυο του Οργανισμού. Τα δυο βασιλικά βαγόνια που βρίσκονται στον Βόλο θα μεταφερθούν στην Πελοπόννησο ώστε να χρησιμοποιηθούν στο δίκτυο που υπάρχει εκεί, ενώ τα βαγόνια του Orient Express αναμένεται να αναβιώσουν τη διαδρομή Αθήνα - Κωνσταντινούπολη από το καλοκαίρι του 2015.
Οι διοικήσεις του ΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) που έχει αναλάβει το τροχαίο υλικό έχει ξεκινήσει συζητήσεις με την ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού για την τουριστική αξιοποίηση του μουσειακού τροχαίου υλικού. Στελέχη της ΕΕΣΣΤΥ επισημαίνουν ότι οι παλιές υπερπολυτελείς κλινάμαξες είναι σε εξαιρετική κατάσταση και δεν απαιτούν μεγάλο κόστος ανακατασκευής. Το μόνο έλλειμμα τους, είναι το γεγονός ότι ενώ διαθέτουν κλίνες, δεν διαθέτουν... μπάνια, τα οποία θα πρέπει η εταιρεία να εντάξει μέσα στα βαγόνια. Η αναβάθμιση αναμένεται να κοστίσει 2 εκατ. ευρώ.
Υπερπολυτελείς κλινάμαξες
Βόλτα με το Orient Express και τα βασιλικά βαγόνια
Τη διαδρομή του θρυλικού Orient Express με τις παλιές υπερπολυτελείς κλινάμαξες που εκτελούσαν και το τμήμα του δρομολογίου μεταξύ Θεσσαλονίκης και Κωνσταντινούπολης έως τα μέσα της δεκαετίας του '60, επιχειρεί να αναβιώσει η ΕΕΣΣΤΥ. Έχοντας στη διάθεσή της τους παλιούς συρμούς, αναζητά τρόπους αναβίωσης του δρομολογίου, με στόχο να μετατρέψει τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε πόλο έλξης τουριστών. Παράλληλα προγραμματίζεται η αξιοποίηση, μέσω προγραμματισμένων εκδρομικών δρομολογίων, διαφόρων τμημάτων του δικτύου του ΟΣΕ τα οποία αυτή τη στιγμή είναι ανενεργά. Σήμερα προωθείται η οργάνωση θεματικών εκδρομών με την χρήση παλιού τροχαίου υλικού. Η εταιρεία προγραμματίζει την αξιοποίηση δύο βασιλικών κλιναμαξών, με χρονολογία κατασκευής το 1890 με στόχο να τις δρομολογήσει στο Ναύπλιο, στο μετρικό δίκτυο του ΟΣΕ. Μία ακόμη εντυπωσιακή ατμάμαξα αναμένεται να κινηθεί στις γραμμές μεταξύ Καλαβρύτων και Ζαχλωρούς. Επίσης αναμένεται δύο παλιές ατμάμαξες να κινηθούν προς το Πήλιο, ενώ ξεκίνησαν ξεναγήσεις μέσα από το τρένο στην διαδρομή Κατάκολο - Ολυμπία.
Βόλτα με το Orient Express και τα βασιλικά βαγόνια
Στον προγραμματισμό είναι και το δρομολόγιο Πειραιάς - Δελφοί, ενώ στο πλαίσιο προγραμμάτων θρησκευτικού τουρισμού θα ξεκινήσουν και δρομολόγια μεταξύ Βόλου και Καλαμπάκας. Ήδη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ οργανώνει θεματικές εκδρομές (Απόκριες, φθινόπωρο, άνοιξη κτλ), σε συγκεκριμένες ημερομηνίες για τις οποίες οι επιβάτες μπορούν να ενημερώνονται από την ιστοσελίδα www.trainose.gr. Παράλληλα οργανώνονται εκδρομές με το τρενάκι του Πηλείου, με τον οδοντωτό Καλαβρύτων και στην διαδρομή Κατάκολο - Ολυμπία. Στο Σιδηροδρομικό Μουσείο Κορδελιού σταθμεύει ένα από τα πιο διάσημα βαγόνια του «Orient Express».Πρόκειται για ένα βαγόνι-ρεστοράν, αγγλικής κατασκευής και χρονολογείται από το 1900. Αποτέλεσε κομμάτι του αυθεντικού «Orient Express», που από το 1883 ταξίδευε από το Παρίσι και έφτανε ως την Κωνσταντινούπολη, και ήταν το περιβόητο τρένο για το οποίο γυρίστηκαν περισσότερες από 1800 ταινίες και αυτό που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για την συγγραφέα Α. Κρίστι. Στα σχέδια είναι το βαγόνι να ταξιδέψει πίσω από μια μηχανή σε κοντινούς προορισμούς, ώστε να δοθεί σε πολλούς η ευκαιρία να κάνουν μια βόλτα με το τραίνο.
Βόλτα με το Orient Express και τα βασιλικά βαγόνια
Ιστορικές ατμάμαξες και ξύλινα βαγόνια
Ιστορικές ατμάμαξες των αρχών του 20ού αιώνα, ξύλινα βαγόνια, προπολεμικές και πετρελαιοκίνητες αυτοκινητάμαξες βρίσκονται σε χώρους του ΟΣΕ σε όλο το μήκος του δικτύου. Πολλά απ' αυτά κατά καιρούς έχει ζητηθεί να αποκτηθούν από σιδηροδρομικούς φορείς της Ευρώπης (όπως το τουριστικό δίκτυο Harts Bahn στη Γερμανία), προκειμένου να αποκατασταθούν και να λειτουργήσουν και πάλι.

Βόλτα με το Orient Express και τα βασιλικά βαγόνια
Στο δίκτυο Πελοποννήσου τη δεκαετία του '90 ανακαινίστηκαν και κυκλοφόρησαν σποραδικά σε εκδρομικές αμαξοστοιχίες:
Βόλτα με το Orient Express και τα βασιλικά βαγόνια
  • Η πετρελαιοκίνητη αυτοκινητάμαξα DEDIETRICH γαλλοαυστριακής κατασκευής, κυκλοφορίας 1951.
  • Η ατμάμαξα του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου, κυκλοφορίας 1896.
  • Η ατμάμαξα Vulcan 7108 κυκλοφορίας 1946.
  • Ρ.Ο. Esslingen/ferrostaal κυκλοφορίας 1958.
  • Δύο βαγόνια των ΣΠΑΠ κυκλοφορίας 1914 και το επιβατικό βαγόνι «Πολεμιστής».
"Η"