Τρίτη 1 Απριλίου 2014

Προαστιακός Αθήνας: Επιτυχία στο αστικό τμήμα σημαίνει και επιτυχία στις επεκτάσεις Ραφήνας και Λαυρίου

Το μέλλον του Προαστιακού Σιδηρόδρομου της Αθήνας είναι η ίδια η πόλη

Μέσα στο νέο Ρυθμιστικό για την Αθήνα και την Αττική συμπεριλαμβάνονται δύο μεγάλες επεκτάσεις του μέσου προς τα λιμάνια του Λαυρίου και της Ραφήνας. Πρόκειται για επεκτάσεις που είναι γνωστές από τότε που ξεκίνησε την λειτουργία του το μέσο, το καλοκαίρι του 2004.
Από τότε, η ολιγωρία, η κρίση και οι ατελείωτες γραφειοκρατικές διαδικασίες κράτησαν δέσμιο τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο της Αθήνας. Με δρομολόγια και γραμμές που αλλάζουν συνεχώς, με συχνότητα που θυμίζει υπεραστική γραμμή, χωρίς ηλεκτροκίνηση μέσα στην πόλη.

Το μέλλον όμως του Προαστιακού για να έχει τύχη στις επεκτάσεις του, είναι η ίδια η πόλη. Το αστικό κομμάτι του μέσου σήμερα είναι αδίκως απαξιωμένο χωρίς να υπάρχει σπουδαίος λόγος. Από τον Πειραιά μέχρι το ΣΚΑ και από την Μαγούλα μέχρι το Κορωπί το τμήμα είναι καθαρά αστικό και η αντιμετώπιση του ως ένα απλό δρομολόγιο είναι ατυχής.

Το πρόβλημα εστιάζεται τόσο στα συνεχόμενα έργα, που ταλαιπωρούν την πρωτεύουσα εδώ και μία δεκαετία όσο και τα απανωτά προβλήματα του ΟΣΕ έχουν φέρει σε δύσκολη θέση το δίκτυο του Προαστιακού.

Το ζητούμενο πλέον είναι ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος στο αστικό του τμήμα να αποτελέσει 2 ακόμα γραμμές Μετρό ή για να ακριβολογούμε να είναι ένα τροφοδοτικό προς το Μετρό μέσο. Η χάραξη του μέσα στην πόλη που είναι γεωμετρικά κάθετα και οριζόντια μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης του δίνει ένα μεγάλο πλεονέκτημα να καλύπτει περιοχές που δεν έχουν επαρκή κάλυψη από μέσα μαζικής μεταφοράς και να δημιουργεί ένα μεγάλο πλέγμα στην πόλη.

Να θυμίσουμε πως οι σταθμοί στον βασικό αστικό κορμό της πόλης είναι οι : ΠΕΙΡΑΙΑΣ, ΛΕΥΚΑ, ΡΕΝΤΗΣ, ΡΟΥΦ, ΑΘΗΝΑ, ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ, ΠΥΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ, ΚΑΤΩ ΑΧΑΡΝΕΣ. Η διάνυση αυτών των 8 σταθμών από άκρη σε άκρη σε μία ολοκληρωμένη ηλεκτροκινούμενη γραμμή δεν θα ήταν μεγαλύτερη από 20 λεπτά, όταν η χρονοαπόσταση με ένα ιχ από τον Πειραιάς στις Αχαρνές χρειάζεται στην καλύτερη περίπτωση 1 ώρα.

Παρόλα αυτά ο Προαστιακός παραμένει εγκλωβισμένος σε λογικές υπεραστικών τρένων μέσα στην πόλη διώχνοντας ουσιαστικά τους επιβάτες από τους σταθμούς λόγω των πολύ αραιών δρομολογίων.

Το ίδιο ισχύει και για την γραμμή που είναι πάνω στην Αττική Οδό και έχει τους σταθμούς: ΜΑΓΟΥΛΑ, ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ, ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ, ΣΚΑ/ΑΧΑΡΝΑΙ, ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ, ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΚΗΦΙΣΙΑΣ, ΠΕΝΤΕΛΗΣ, ΔΟΥΚΙΣΣΗΣ ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ, ΠΑΙΑΝΙΑ/ΚΑΝΤΖΑ, ΠΑΛΛΗΝΗ, ΚΟΡΩΠΙ. Εδώ έχουμε 12 σταθμούς που κυριολεκτικά ξεκινούν από την Δυτική Αττική και καταλήγουν στα Μεσόγεια σε ελάχιστο χρόνο (υπολογίζεται γύρω στα 30 λεπτά). Ο συνδυασμός αυτών των 2 γραμμών θα έδινε μεγάλες ανάσες στην πρωτεύουσα που σε συνδυασμό με τις 3 γραμμές Μετρό και το μικρό δίκτυο του Τραμ θα δημιουργούσαν ένα αξιόπιστο πλέγμα μέσων σταθερής τροχιάς με σταθμούς σε όλη την πρωτεύουσα αλλά και πέριξ αυτής.

Αυτό θα μπορούσε να λειτουργήσει μόνο αν το Τραμ (λιγότερο) και ο Προαστιακός μπορέσουν να γίνουν πιο αξιόπιστοι, με συχνά δρομολόγια και συνεχή κάλυψη σε όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Τότε θα μπορούσε ο Προαστιακός πιο εύκολα να καταφέρει να γίνει εμπορικός στα Μεσόγεια και στα λιμάνια του Λαυρίου και της Ραφήνας που σφύζουν από κόσμο και θα εξυπηρετούσαν την ανάπτυξη αυτών των 2 λιμανιών. Σε άλλη περίπτωση τα αποτελέσματα θα είναι εποχικά: το καλοκαίρι θα υπάρχει κόσμος λόγω των ακτοπλοϊκών δρομολογίων ενώ το χειμώνα τα τρένα θα πηγαινοέρχονται άδεια καθώς η συχνότητα τους θα είναι παρόμοια με τα ΚΤΕΛ που όμως ήδη υπάρχουν και έχουν καταξιωθεί στην συνείδηση του πληθυσμού των περιοχών…

ypodomes.com