Δευτέρα 14 Απριλίου 2014

ΓΑΙΑΟΣΕ: Φιλόδοξα σχέδια για ακίνητα σιδηρόδρομου

της Μάρως Τσαντήλα
Εντατικοποιεί τις προσπάθειες αξιοποίησης των ακινήτων του σιδηροδρόμου η ΓΑΙΑΟΣΕ, η εταιρεία που έχει την αρμοδιότητα για την διαχείριση των ακινήτων του ΟΣΕ. Αρχή με το μεγαλεπίβολο σχέδιο του εμπορευματικού στο Θριάσιο.
«Γκάζι» για την αξιοποίηση μέρους της μεγάλης ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ πατάει η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία άμεσα βάζει μπρος μια σειρά από διαγωνισμούς που αφορούν στην εκμετάλλευση σημαντικών ακινήτων, μεγάλης αξίας.

Η αρχή αναμένεται να γίνει ως τις αρχές Μαίου με την έναρξη της διαδικασίας για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, ως τις αρχές του καλοκαιριού υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμος να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για το Εμπορικό Κέντρο στο Σιδηροδρομικό Σταθμό του Πειραιά, ενώ το ίδιο διάστημα εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει και η διαδικασία για την μετατροπή του κτιρίου του Σιδηροδρομικού Σταθμού Πελοποννήσου σε πολυχώρο πολιτισμού και αναψυχής.

Το πλέον δύσκολο, αλλά και υποσχόμενο σχέδιο της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι η ανάπτυξη Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο. Η πρόσκληση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος αναμένεται πολύ σύντομα καθώς στόχος της εταιρείας είναι να προχωρήσει ταχύτατα η διαδικασία, ώστε μέσα στο φθινόπωρο να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές από τους ενδιαφερόμενους.

Ο διαγωνισμός θα αφορά την παραχώρηση έκτασης 588 στρεμμάτων ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ με κατάλληλους όρους δόμησης για την κατασκευή αποθηκών και λοιπών εγκαταστάσεων (μεταποίησης, γραφείων κ.ά.).

Στο πλαίσιο της νέας εθνικής στρατηγικής για την ανάπτυξη των logistics προβλέπεται ότι η έκταση θα κατατμηθεί προκειμένου να δημιουργηθεί εκεί Επιχειρηματικό Πάρκο Εφοδιαστικής Αλυσίδας. Εθνικής Εμβέλειας. Οι εκτάσεις πρόκειται να πολεοδομηθούν και μικρότερα τμήματα τους θα δοθούν στους ενδιαφερόμενους με συμβάσεις μακροχρόνιας μίσθωσης προκειμένου να προχωρήσουν στην ανάπτυξη των δικών τους εγκαταστάσεων που θα καλύπτουν τις εξειδικευμένες ανάγκες.
Εξετάζονται όλα τα σενάρια εκμετάλλευσης

Πηγές του Υπουργείου Μεταφορών εκτιμούν ότι η υλοποίηση του σχεδίου αυτού θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη για την ελληνική οικονομία. Η τελική μορφή με την οποία θα προχωρήσει η αξιοποίηση της έκτασης θα προκύψει μετά από την επεξεργασία των προτάσεων των ενδιαφερόμενων, ωστόσο η ΓΑΙΑΟΣΕ είναι ανοικτή σε όλες τις προτάσεις.

Μεταξύ άλλων, πάντως, διερευνώνται και τα εξής:

- Παραχώρηση για περίοδο τουλάχιστον 30 ετών της διαχείρισης και εκμετάλλευσης του συνόλου των εκτάσεων και εγκαταστάσεων μέσω μίας σύμβασης που θα περιλαμβάνει την έκταση ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ 588 στρεμμάτων (Εμπορευματικό Κέντρο) και τον Σταθμό Διαλογής και Μεταφόρτωσης Εμπορευμάτων του ΟΣΕ, έναντι τιμήματος.

- Παραχώρηση με ξεχωριστές συμβάσεις της διαχείρισης και εκμετάλλευσης του εμπορευματικού κέντρου και του Σταθμού Διαλογής και Μεταφόρτωσης Εμπορευμάτων.
Εμπορικό κέντρο στο σταθμό του Πειραιά και μουσείο στο σταθμό Πελοποννήσου

Το έργο της κατασκευής του εμπορικού κέντρου στον σταθμό του ΟΣΕ στον Πειραιά υπολογίζεται ότι θα έχει προϋπολογισμό της τάξης των 50 εως 60 εκατομμυρίων ευρώ και θα αφορά στην ανάπτυξη χώρων έκτασης 37.000 τετραγωνικών μέτρων στους οποίους, μεταξύ άλλων, θα περιλαμβάνονται χώροι στάθμευσης, αναψυχής, συνεδριακό κέντρο κα. Το εμπορικό κέντρο θα δημιουργηθεί σε οικόπεδο 15 στρεμμάτων, στο σημείο όπου βρίσκεται ο τερματικός σιδηροδρομικός σταθμός του Πειραιά.

Ο ανάδοχος αναμένεται να αναλάβει και τη διαχείριση του έργου για διάστημα 30 ετών, με δυνατότητα ανανέωσης. Από τη διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους θα προκύψει η μορφή του σχήματος που θα αναλάβει της υλοποίηση του σχεδίου. Η ΓΑΙΑΟΣΕ θα συμμετέχει στο εταιρικό σχήμα, ενώ το ποσοστό της συμμετοχής θα καθοριστεί στην πορεία. Στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι μέσα στο 2014 να έχουν ξεκινήσει οι εργασίες κατασκευής του εμπορικού κέντρου.

Τέλος, στα σχέδια της εταιρείας περιλαμβάνεται και η ανάδειξη του κτιρίου του Σταθμού Πελοποννήσου, που θα λειτουργήσει ως μουσείο, ενώ θα φιλοξενεί και αίθουσα πολλαπλών χρήσεων. Πρόκειται για κτίριο μεγάλης αρχιτεκτονικής αξίας, το οποίο έχει οικοδομηθεί σε σχέδια Τσίλερ, όμως την τελευταία δεκαετία παραμένει κλειστό.

Μάλιστα αποτελεί μικρογραφία με ορισμένες διαφοροποιήσεις του Σιδηροδρομικού σταθμού της Σιρκετσί της Κωνσταντινούπολης.