Τετάρτη 5 Μαρτίου 2014

Παρελθόν το «φαραωνικό» σχέδιο για εμπορευματικό σταθμό στο Θριάσιο

Παρελθόν το «φαραωνικό» σχέδιο για εμπορευματικό σταθμό στο Θριάσιο

Αίρονται εμπόδια στην αγορά της εφοδιαστικής αλυσίδας

Οριστικά ενταφιάζεται το «φαραωνικό» σχέδιο για τη σύμβαση παραχώρησης του εμπορευματικού σιδηροδρομικού σταθμού του Θριασίου Πεδίου της Αττικής, σύμφωνα με το νομοσχέδιο για τα logistics που παρουσίασαν την Τρίτη οι υπουργοί Υποδομών και Ανάπτυξης κκ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και Κωστής Χατζηδάκης.

Όπως σημείωσαν, αντί της συνολικής παραχώρησης θα εκμισθώνονται τμήματα του εμπορευματικού κέντρου με μακροχρόνια μίσθωση σε ιδιώτες επενδυτές, ανάλογα με τη ζήτηση, όπως έγραψε το «Βήμα της Κυριακής» στις 9 Φεβρουαρίου 2014.

Το νομοσχέδιο, όπως τόνισαν οι δύο υπουργοί, έρχεται να άρει εμπόδια στην αγορά της εφοδιαστικής αλυσίδας, να αυξήσει το outsourcing, να συγκεντρώσει χωρικά τις δραστηριότητες της εφοδιαστικής αλυσίδας και να αναπτύξει τις αστικές και τις «πράσινες» μεταφορές. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, αποτελεί διεθνή δέσμευση της χώρας να προχωρήσει να προχωρήσει και η δευτερογενής νομοθεσία πρέπει να εκδοθεί έως το τέλος του 2014.

Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, στόχος του νομοσχεδίου είναι τόσο η πτώση του κόστους μεταφοράς των προϊόντων και των πρώτων υλών όσο η προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων στα logistics, έργο που θα «σηκώσουν» το Θριάσιο και το πρώην στρατόπεδο Γκόνου.

Μείωση τιμών με καλοστημένο σύστημα

Σε σχέση με την μείωση των τιμών, ο γενικός γραμματέας Μεταφορών κ. Νίκος Σταθόπουλος σημείωσε ότι η βελτιστοποίηση στο σύστημα της εφοδιαστικής αλυσίδας μπορεί να φέρει εξοικονόμηση στην τελική τιμή του προϊόντος από 3% ως 6% για τα προϊόντα καθημερινής χρήσης, 10-15% για τα προϊόντα υψηλής τεχνολογικής αξίας και 7-10% για τα διαρκή καταναλωτικά αγαθά.

Όπως είπε ο κ. Χατζηδάκης, το νομοσχέδιο ξεκαθαρίζει το νομικό τοπίο, επιτρέπει την ελεύθερη άσκηση μίας ή περισσότερων δραστηριοτήτων logistics ταυτόχρονα, εξισώνει τους όρους δόμησης των αποθηκευτικών χώρων με τα βιομηχανικά κτίρια και επιτρέπει να χτίζονται νέες ή να λειτουργούν ήδη υφιστάμενες αποθήκες σε πολύ περισσότερα σημεία απ' ό,τι στο παρελθόν.

Επίσης, όπως σημείωσε, το νομοσχέδιο απλοποιεί το πλαίσιο για την αδειοδότηση της λειτουργίας των κέντρων αποθήκευσης, η οποία θα γίνεται είτε με απλή δήλωση συμμόρφωσης είτε με πιστοποίηση τρίτων ελεγκτών, ενώ εισάγει την αστική μεταφορά, παρέχοντας την αρμοδιότητα στους δήμους να χωροθετούν σημεία για την προσωρινή συγκέντρωση όλων των προϊόντων που θα διανεμηθούν μέσα στην πόλη. Έτσι, υπόσχεται λιγότερη όχληση μέσα στις πόλεις και συνάθροιση του μεταφορικού έργου.

Επίσης, προβλέπεται η δημιουργία επιχειρηματικών πάρκων εφοδιαστικής εθνικής εμβέλειας, σε έκταση τουλάχιστον 500 στρεμμάτων, τα οποία θα υπάγονται στις διαδικασίες fast track. Μάλιστα, θα κατευθυνθούν πόροι στα logistics και από το νέο ΕΣΠΑ.

Θριάσιο και Γκόνου στρατηγικά σημεία

Όπως τόνισε και ο πρόεδρος της επιτροπής logistics και επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ.Θανάσης Ζηλιασκόπουλος, τόσο το Θριάσιο όσο και το στρατόπεδο Γκόνου της Θεσσαλονίκης αποτελούν στρατηγικά σημεία για την ανάπτυξη των logistics στη χώρα.

Όπως σημείωσε ο κ. Ζηλιασκόπουλος, στόχος για το Θριάσιο είναι η άμεση πολεοδόμηση και η παραχώρηση των τμημάτων που ζητούν οι ίδιες οι επιχειρήσεις μέσω υπουργικών αποφάσεων. Το προηγούμενο μοντέλο δεν μπορεί να προχωρήσει σήμερα, παραδέχθηκε.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων, είτε είναι εμπορικές είτε είναι μεταποιητικές ή βιομηχανικές, κάνουν τα δικά τους logistics, έχουν τις δικές τους αποθήκες και τα δικά τους μεταφορικά μέσα.

«Πλέον του 85% των επιχειρήσεων κάνουν in house στα logistics. Αυτό είναι μια παθογένεια. Αρκεί να το συγκρίνουμε με αυτό που συμβαίνει στο εξωτερικό· στις ΗΠΑ παράδειγμα το 98% γίνονται outsourcing και στη Γερμανία είναι πλέον του 85% που γίνονται outsourcing» τόνισε.

Τερατογένεση το «κλειστό» επάγγελμα

Ο υπουργός Υποδομών παραδέχθηκε ότι η απελευθέρωση των φορτηγών δεν έφερε «αποτελέσματα γιατί δεν υπάρχει μεταφορικό έργο, έχει μειωθεί δραματικά το μεταφορικό έργο» και αναγνώρισε ότι «υπάρχει ανταγωνισμός από το εξωτερικό που προέρχεται από μια επίσης ανωμαλία, από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης γειτονικές, οι οποίες είναι χώρες φθηνού κόστους και δυστυχώς έχουν μικρότερους φόρους, μικρότερο ΦΠΑ, μικρότερες επιβαρύνσεις, μικρότερα ημερομίσθια, μικρότερους μισθούς, με αποτέλεσμα να κάνουν dumping στα ελληνικά φορτηγά».

«Όμως υπάρχει μια τερατογένεση. Και η τερατογένεση είναι ότι ακριβώς το παλιό σύστημα του κλειστού επαγγέλματος οδήγησε αυτό το οποίο φοβούνταν οι εκπρόσωποι του κλάδου να μην πάθουν. Δηλαδή το ένα εκατομμύριο φορτηγά ιδιωτικής χρήσεως, τα οποία επιβαρύνουν κατά πολύ το κόστος των επιχειρήσεων, και τα 33.000 φορτηγά δημοσίας χρήσεως που υπάρχουν σήμερα, τα οποία υποφέρουν και έχουν μια σειρά από σημαντικά ζητήματα τα οποία πρέπει να λυθούν» τόνισε.

Σύντομα ανοίγουν τα δημόσια δεδομένα

Στο μεταξύ, σε ερώτημα του «Βήματος» για το πότε θα ανοίξουν προς χρήση από την τεχνολογική κοινότητα τα συγκοινωνιακά δεδομένα της Αττικής, αλλά και οι πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων (πρόκειται για πληροφορία που δίδεται ατελώς σε πολλές χώρες της Ευρώπης, αφού «γεννά» κινητές εφαρμογές και μεγεθύνει την οικονομία), ο υπουργός Υποδομών απάντησε:

«Υπάρχει μια τάση και μια πρακτική αυτή τη στιγμή να πάμε σε ανοιχτά δεδομένα. Και νομίζω ότι μέρα με τη μέρα κατορθώνουμε να έχουμε στην ελληνική πολιτεία, στο ελληνικό Δημόσιο και στην Ελληνική Δημοκρατία όλο και περισσότερα. Πιστεύω πάρα πολύ σύντομα πλέον όλα αυτά να είναι ανοιχτά».

«Είναι πολιτική της κυβέρνησης και νομίζω ότι εάν πραγματικά θέλουμε να γίνουμε αποτελεσματικοί και για την ανάπτυξη αλλά και ως πολίτες για την καθημερινότητά μας, είναι ένα σημαντικό εργαλείο. Ελπίζω λοιπόν την επόμενη φορά που θα κάνετε την ερώτηση να είναι όλα ανοιχτά» είπε.

Ο κ. Χρυσοχοΐδης μίλησε για «ένα σχέδιο το οποίο εξελίσσεται αυτή τη στιγμή και κάθε μέρα όλο και περισσότερα δεδομένα είναι ανοιχτά».

«Εδώ στο υπουργείο, για παράδειγμα, ο κ. Παπαδόπουλος και ο κ. Σταθόπουλος, στο κομμάτι των μεταφορών, διαρκώς ανοίγουν δεδομένα. Συνεπώς είναι μια πολιτική που εφαρμόζεται ήδη» είπε.

Αχιλλέας Χεκίμογλου
ΤΟ ΒΗΜΑ