Την τμηματική παραχώρηση σε ιδιώτες της έκτασης των περίπου 600 στρεμμάτων του Εμπορευματικού Σταθμού του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο, προκρίνει τώρα η κυβέρνηση, καθώς η προσπάθεια που καταβάλλεται εδώ και χρόνια για συνολική παραχώρησή της δεν έχει τελεσφορήσει.
Ολοι οι διαγωνισμοί για τον Εμπορευματικό Σταθμό του Θριασίου έχουν κηρυχθεί άγονοι, με αποτέλεσμα ένα χρήσιμο εργαλείο για τον κλάδο των Logistics να παραμένει ανενεργό.
Τη μακροχρόνια παραχώρηση της έκτασης των 600 στρεμμάτων, θα αναλάβει η ΓΑΙΟΣΕ, αφού προηγουμένως ολοκληρωθεί η πολεοδόμησή της και καθοριστούν οι χρήσεις γης.
Αυτό ανακοινώθηκε την Τρίτη από το υπουργείο Μεταφορών, στο πλαίσιο της παρουσίασης του νομοσχεδίου για τα Logistics από τους υπουργούς Ανάπτυξης και Μεταφορών, Κωστή Χατζηδάκη και Μιχάλη Χρυσοχοίδη, αντίστοιχα.
Μέσω του νομοσχεδίου αυτού η κυβέρνηση φιλοδοξεί να καταστήσει την Ελλάδα κέντρο διαμετακομιστικών δραστηριοτήτων, πετυχαίνοντας μείωση των τιμών των προϊόντων έως και 15%.
Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή πρακτική, το ποσοστό εξοικονόμησης στην τελική τιμή κάθε προϊόντος, σε συστήματα που τα logistics είναι ελαχιστοποιημένα, κυμαίνεται σε 3% έως 6% για τα προϊόντα καθημερινής χρήσης, σε 15% για τα προϊόντα υψηλής τεχνολογικής αξίας (τύπου I-Phone κτλ.) και σε 7%-10% για τα διαρκή καταναλωτικά αγαθά (π.χ τηλεοράσεις κ.λ.π).
Στόχος του νομοσχεδίου είναι να οριοθετηθεί η δραστηριότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας και να προσφερθούν εργαλεία για την ανάπτυξη του κλάδου.
Η νομοθετική παρέμβαση κρίνεται αναγκαία, προκειμένου να αρθούν οι δυσκαμψίες που υφίστανται χρόνια (πχ ασάφεια για τη διαδικασία αδειοδότησης εγκαταστάσεων, μη καθορισμένο πλαίσιο, κτλ), οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία ανασφάλειας στους υποψήφιους επενδυτές.
Όπως ανέφερε ο υπουργός Μεταφορών, Μιχ. Χρυσοχοίδης, με το νομοσχέδιο χαράζουμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα την πολιτική για την εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία έχει δύο σημαντικούς στόχους:
Να μειώσει το κόστος εφοδιασμού των επιχειρήσεων, με παράλληλη μείωση του κόστους των καταναλωτικών αγαθών στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Να καταστήσει την Ελλάδα ελκυστική για την προσέλκυση διερχόμενων φορτίων στα λιμάνια της και μέσω των οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών της να οδηγούνται στις αγορές της Βαλκανικής και Κεντρικής Ευρώπης.
Μιλώντας για τα κυριότερα οφέλη που θα προκύψουν από την παρέμβαση αυτή, ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, είπε ότι θα υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση στην αγορά της εφοδιαστικής και θα εξαλειφθεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός.
Παράλληλα, θα αυξηθεί η εξωτερική ανάθεση των υπηρεσιών logistics (outsourcing), καθώς στην Ελλάδα μόλις το 20% των εταιριών κάνουν outsourcing, όταν στην Ευρώπη ο μέσος όρος αγγίζει το 80%.
Επίσης, προωθείται η καθιέρωση Επιχειρηματικών Πάρκων Εφοδιαστικής Εθνικής Εμβέλειας, τα οποία θα έχουν έκταση τουλάχιστον 500στρ. και θα διαθέτουν υποχρεωτικά πρόσβαση σε συνδυασμένη μεταφορά (λιμάνι, σιδηρόδρομος, εθνικός δρόμος). Τα τελευταία θα υπαχθούν σε διαδικασίες fast track, ώστε να προσελκύσουν μεγάλους επενδυτές.
Τα κύρια σημεία του νομοσχεδίου:
*Καθιερώνεται ο ορισμός των Logistics, οριοθετούνται οι δραστηριότητές τους και καθιερώνεται ο ορισμός των επιχειρήσεων Εφοδιαστικής Αλυσίδας (3PL-3rd Party Logistics), τα οποία δεν υπήρχαν μέχρι τώρα στη νομοθεσία και αποτελούσαν πάγιο αίτημα της αγοράς.
* Καθιερώνεται η ελεύθερη άσκηση μιας ή περισσότερων δραστηριοτήτων Εφοδιαστικής.
* Οι όροι δόμησης των αποθηκών εξισώνονται με αυτούς των βιομηχανικών κτιρίων, καλύπτοντας τις ανάγκες της αγοράς για κτίρια με μεγάλα ύψη.
* Απλουστεύεται το πλαίσιο αδειοδότησης των κέντρων αποθήκευσης.
* Τίθεται το πλαίσιο για την Αστική Μεταφορά και Διανομή Εμπορευμάτων (urban logistics) και για την Πράσινη Μεταφορά Εμπορευμάτων (green logistics), σύμφωνα και με τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις.
* Θεσπίζεται πλαίσιο για υποχρέωση των αποθηκών για κυκλοφοριακές συνδέσεις με το οδικό δίκτυο.
Κώστας Ντελέζος
ΤΑ ΝΕΑ.gr