ΣΤΟ ΜΙΚΡΟΣΚΟΠΙΟ των ελεγκτών του υπουργείου Οικονομικών, πέρα από τη σύμβαση 994 του Προαστιακού, μπήκαν και οι συμβάσεις των σηράγγων Καλλιδρόμου και Οθρυος.
Για τους σιδηροδρομικούς η σήραγγα του Καλλιδρόμου αποτελεί το σύγχρονο «γεφύρι της Αρτας»Ξέχωρα των Ελλήνων ελεγκτών, οι δύο σήραγγες θα ελεγχθούν και από την OLAF, την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης.
Η σήραγγα του Καλλιδρόμου αποτελεί το σύγχρονο «γεφύρι της Αρτας» για τους σιδηροδρομικούς, αφού ο πρώτος διαγωνισμός για την κατασκευή της προκηρύχτηκε το 1997!
Το εντυπωσιακό είναι ότι τις εργασίες στην εν λόγω σήραγγα έχουν επιθεωρήσει δύο πρωθυπουργοί και κάμποσοι υπουργοί Μεταφορών (Μ. Λιάπης, Μ. Βορίδης). Ποια είναι η αιτία που προβάλλεται για τις καθυστερήσεις; Τα ιδιόμορφα γεωλογικά χαρακτηριστικά της περιοχής. Οταν ολοκληρωθεί θα είναι η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια, με συνολικό μήκος 9.036 μέτρα.
Το ερώτημα που πλανάται είναι πώς ο αρχικός προϋπολογισμός των 110 εκατ. ευρώ του 1997, οπότε και προκηρύχτηκε αρχικά το έργο, έφτασε στα 354 εκατ. το 2006 (δεν συμπεριλαμβάνεται ο ΦΠΑ και οι αναθεωρήσεις), οπότε και ανατέθηκε στην κοινοπραξία Ακτωρ - Τέρνα - J&Ρ Αβαξ. Το πόσες συμπληρωματικές συμβάσεις έχουν υπογραφεί, γιατί δόθηκαν αυτές, αλλά και το εάν έχει ζημιωθεί το Δημόσιο αναμένεται να εξεταστεί από τους οικονομικούς ελεγκτές.
Υπό τον έλεγχο της OLAF και του ΥΠΟΙΚ θα τεθεί, εκ νέου, η σήραγγα της Οθρυος. Η ελληνική Δικαιοσύνη, μετά την ολοκλήρωση προκαταρκτικής εξέτασης που διενεργήθηκε κατόπιν υποβολής αναφοράς εκ μέρους της ΕΡΓΟΣΕ και Εκθεσης Ελέγχου του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, άσκησε διώξεις, στις αρχές του 2013, για τη διαχείριση της σύμβασης.
Το πόρισμα απεκάλυψε ότι καταβλήθηκαν στον ανάδοχο του έργου (Ακτωρ) 37 εκατ. ευρώ για εργασίες που δεν είχε κάνει, τις οποίες όμως οι αρμόδιοι της ΕΡΓΟΣΕ βεβαίωσαν και μέτρησαν. Στη σχετική πολυσέλιδη αναφορά ο μελετητής διαπίστωσε, ως προς τα υπόγεια έργα σηράγγων, πληθώρα αντισυμβατικών ενεργειών και παραλείψεων, τόσο εκ μέρους της Ακτωρ όσο και από την πλευρά των αρμοδίων υπηρεσιών επίβλεψης και εποπτείας της ΕΡΓΟΣΕ.
Από την πλευρά της, η Ακτωρ αμφισβήτησε το πόρισμα Ρακιντζή, με έκθεση πραγματογνωμοσύνης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Σύμφωνα με την έκθεση, στην επίμαχη έρευνα η μελέτη του έργου έμεινε εκτός και οι ελεγκτές εστίασαν μόνο στο κατασκευαστικό κομμάτι. Μάλιστα, ο ανάδοχος του έργου, η Ακτωρ, προσέφυγε στο ΣτΕ και ζήτησε την αναίρεση της έκθεσης ελέγχου του γενικού επιθεωρητή.
Υπενθυμίζεται ότι η κατασκευή της σήραγγας ανετέθη στην Ακτωρ ΑΤΕ τον Απρίλιο του 2007, με την υπ' αριθ. 407/07 σύμβαση. Είχε προϋπολογισμό 324 εκατ. ευρώ και, με την έκπτωση 35%, η δαπάνη κατασκευής προσδιορίσθηκε στα 210 εκατ. ευρώ. Στη σύμβαση ορίστηκε η 24η Απριλίου του 2011 ως προθεσμία περαίωσης του έργου και η 21η Αυγούστου του... 2012 ως η οριακή προθεσμία.
Ξέχωρα των ανωτέρω, οι μεγάλες καθυστερήσεις στα σιδηροδρομικά έργα έχουν ως αποτέλεσμα η ολοκλήρωση του άξονα Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη / Προμαχώνας να μετατεθεί, στο πιο αισιόδοξο σενάριο, το 2017. Ενδεικτικό είναι ότι ο χρόνος διεξαγωγής του δρομολογίου Αθήνα - Θεσσαλονίκη, αντί να μειώνεται, επιμηκύνεται (έχει φτάσει τις 6 ώρες).
enet.gr