Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου 2014

Μετ΄εμποδίων το νομοσχέδιο για τα logistics

της Μάρως Τσαντήλα

Στα χέρια της Μόνιμης Επιτροπής του ΥΠΟΜΕΔΙ το σχέδιο νόμου για τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Αντιδράσεις συναντά η προσπάθεια για αλλαγές. Τροχοπέδη για τον κλάδο των μικρό μέγεθος των επιχειρήσεων.


Προσπάθειες να υπερκεραστούν τα εμπόδια και να προχωρήσει η θεσμοθέτηση του σχεδίου νόμου για τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας καταβάλει το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Το σχέδιο νόμου με την μορφή που έχει λάβει έως τώρα, καθώς έχουν ενσωματωθεί σε αυτό προτάσεις και παρατηρήσεις των φορέων του κλάδου, αναμένεται ότι αύριο θα κατατεθεί στην Μόνιμη Επιτροπή Logistics του ΥΠΟΜΕΔΙ προκειμένου να λάβει την τελική του μορφή και να προχωρήσει η ψήφισή του.

Η επεξεργασία του σχεδίου νόμου συνεχίζεται εδώ και αρκετό καιρό, ενώ συνολικά η προεργασία για την συλλογή των στοιχείων που αφορούν το σύνολο του κλάδου έχει ξεκινήσει ένα χρόνο νωρίτερα με την σύμπραξη της Παγκόσμιας Τράπεζας.

Παρότι ο ολόκληρος ο κλάδος, αλλά και η πολιτική ηγεσία, συνομολογούν την ανάγκη να υπάρξουν δραστικές παρεμβάσεις σε πολλούς τομείς της εφοδιαστικής αλυσίδας προκειμένου να «απελευθερωθεί» η κρυμμένη δυναμική του, εν τούτοις οι αλλαγές συναντούν αντιδράσεις, οι οποίες αφορούν κυρίως τις πολεοδομικές και χωροταξικές ρυθμίσεις, ενώ δεν λείπουν ενστάσεις και από τον κλάδο των μεταφορών.
Στα Logistics το μέγεθος των επιχειρήσεων μετράει

Από τα πλέον σοβαρά προβλήματα που θα επιχειρηθεί να λυθούν με το νόμο τον οποίο θα κληθεί σύντομα να ψηφίσει η Βουλή είναι ο κατακερματισμός του κλάδου της εφοδιαστικής αλυσίδας σε μικρές, οικογενειακές, επιχειρήσεις, που δεν έχουν τις δυνατότητες, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, να είναι ανταγωνιστικές στην διεθνή αγορά.

Πολύ σημαντικό είναι και το πρόβλημα της γραφειοκρατίας το οποίο εκτείνεται σε όλα τα επίπεδα αποτελώντας σημαντική τροχοπέδη της επιχειρηματικότητας για τα logistics. Χαρακτηριστικά οι εμπειρογνώμονες της Παγκόσμιας Τράπεζας διαπίστωσαν με έκπληξη ότι απλά και μόνο για την πώληση ενός φορτηγού απαιτούνται για σειρά από χαρτιά και χρονοβόρες διαδικασίες, την ώρα που διεθνώς οι διαδικασίες αυτές ολοκληρώνονται συνοπτικά και χωρίς κόστος για τον ενδιαφερόμενο.

Σημαντικό πρόβλημα για την Ελλάδα παραμένουν οι ελλιπείς υποδομές οι οποίες, παρά τις πολύ μεγάλες επενδύσεις που έχουν γίνει κυρίως σε οδικά και σιδηροδρομικά έργα, παραμένουν ανολοκλήρωτες δημιουργώντας εμπόδια στο εγχείρημα να προσελκύσει η Ελλάδα μεγάλους όγκους από το παγκόσμιο διαμετακομιστικό εμπόριο.

Σύμφωνα με την έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, που αποτελεί την βάση για την χάραξη της νέας εθνικής στρατηγικής για το κλάδο των logistics, η βελτίωση του περιβάλλοντος για τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Ελλάδα απαιτεί μια σειρά από παρεμβάσεις μεγάλης αλλά και μικρότερης κλίμακας.
Μεγάλες και μικρές παρεμβάσεις

Στην πρώτη κατηγορία εντάσσονται τα έργα που αφορούν βελτιώσεις σε οδικές μεταφορές, σιδηρόδρομο, λιμάνια και άλλες θεσμικές παρεμβάσεις όπως π.χ. η απελευθέρωση των μεταφορών. Μέρος των παρεμβάσεων αυτών, μεταξύ άλλων, είναι και:

- Η ολοκλήρωση του έργου της ηλεκτροκίνησης της βασικής σιδηροδρομικής γραμμής, που, όμως, δεν αναμένεται πριν από το 2017,

- Η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία καλώς εχόντων των πραγμάτων μπορεί να ολοκληρωθεί και εντός του έτους, αφού ως τον Μάιο εκτιμάται ότι θα έχουν κατατεθεί οι δεσμευτικές προσφορές των ενδιαφερομένων,

- Η ενίσχυση των υποδομών για τον "διάδρομο Χ" που συνδέει την Ελλάδα με την Κεντρική Ευρώπη μέσω των Βαλκανίων. Προς την κατεύθυνση αυτή καταβάλλεται σημαντική προσπάθεια τελευταία προκειμένου ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο να αποκτήσει ξανά σύνδεση με τους μεγάλους διαδρόμους του ευρωπαϊκού σιδηρόδρομου.

Στις παρεμβάσεις μικρότερης κλίμακας περιλαμβάνονται δράσεις με τις οποίες θα μειωθεί η γραφειοκρατία με μια σειρά από πράξεις, αλλά και η οικονομική επιβάρυνση του κλάδου. Ειδικότερα πρόκειται για μέτρα που αφορούν την απλούστευση και την επιτάχυνση της εκτέλεσης των αδειών για την κατασκευή αποθήκης, την απλούστευση της διαδικασίας αδειοδότησης για την παροχή υπηρεσιών Logistics, αλλαγές σε φορολογικές και τελωνειακές διαδικασίες κ.λπ.
Αποφάσεις για οδικές μεταφορές

Στο πλαίσιο των αλλαγών αυτών εντάσσονται και μια σειρά διατάξεων για την ενίσχυση των οδικών μεταφορών που περιλαμβάνονταν το νόμο για την Αρχή Συντονισμού Πτήσεων και προχωρούν μετά την υπογραφή των σχετικών αποφάσεων από τον υφυπουργό Μιχάλη Παπαδόπουλο.

Με τις αποφάσεις του υφυπουργού ρυθμίζονται μια σειρά από θέματα που αφορούν στα Δημόσιας Χρήσης Φορτηγά Αυτοκίνητα.

Συγκεκριμένα:

1. Καταργήθηκε για λόγους απλούστευσης διαδικασιών για την πρόσβαση νέων μεταφορέων στο επάγγελμα η Άδεια Οδικών Μεταφορών και η οικονομική επιβάρυνση των 1000 ευρώ που απαιτούντο για την χορήγηση.
2. Καταργήθηκαν οι εκτιμητικές επιτροπές που απαιτούντο για την σύσταση μεταφορικών εταιρειών.
3. Καθορίστηκε η έννοια του παλαιού και νέου μεταφορέα.
4. Δόθηκαν κίνητρα με την κατάργηση εγγυητικών επιστολών στους παλαιούς μεταφορείς για την οργάνωσή τους σε εταιρείες.
5. Ρυθμίστηκε το θέμα της μεταβίβασης των φορτηγών ΔΧ αυτοκινήτων σε συγγενείς μέχρι β' βαθμού.