ΟΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΑΠΟΔΙΔΟΥΝ...
Της Μαρίας Μόσχου
Σε ένα από τα πιο ανταγωνιστικά μέσα μεταφοράς εμπορευμάτων μετατρέπεται ο ελληνικός σιδηρόδρομος, ο οποίος με την υλοποίηση έργων πάνω από 4 δισ. ευρώ και τη σύνδεση με τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας μας και τα ξένα σιδηροδρομικά δίκτυα αλλάζει όψη. Στο πλαίσιο αυτό, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προχωρεί σε σημαντικές συμφωνίες με διεθνείς κολοσσούς αλλά και μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις, καθώς ο χρόνος μεταφοράς των εμπορευμάτων στο εξωτερικό έχει μειωθεί σημαντικά, Από το 2016 που ολοκληρώνονται βασικές παρεμβάσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο η μείωση στους χρόνους μεταφοράς θα είναι θεαματική.
Ήδη η σιδηροδρομική σύνδεση με το Ικόνιο έθεσε το Λιμένα του Πειραιά εντός σιδηροδρομικού δικτύου, επιτρέποντάς του να εξυπηρετεί προορισμούς της Κεντρικής Ευρώπης, των Βαλκανίων και της περιοχής της Μαύρης Θάλασσας. Παράλληλα η περάτωση της διπλής ηλεκτροδοτημένης γραμμής του άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη (εκτίμηση 2017) αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση χωρητικότητας και μείωση κόστους λειτουργίας.
Σημειώνεται ότι η κατοχή της ευρωπαϊκής σιδηροδρομικής άδειας από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ της επιτρέπει να εισέλθει στην αγορά της κεντρικής Ευρώπης μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας.Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών ο σιδηρόδρομος έχει ήδη ανοίξει τον δρόμο για μεταφορά εμπορευμάτων στο εξωτερικό με τα φορτία να απαιτούν μόλις 18 ώρες να προσεγγίσουν τα Σκόπια από το λιμάνι του Πειραιά, 24 ώρες για τη Σόφια, 2 ημέρες για το Βουκουρέστι και 4 ημέρες για Βιέννη και Βουδαπέστη.
Ιδιωτικοποίηση
Στην τελική ευθεία εισέρχονται οι αποκρατικοποιήσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ απέστειλε ήδη στους ενδιαφερομένους την οριστική πρόσκληση για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών τους, οι οποίες πρέπει να κατατεθούν μέχρι το τέλος Μαρτίου. Ήδη έχει δημιουργηθεί ένα εικονικό data room όπου αναρτώνται σταδιακά τα σχέδια των συμβάσεων μεταξύ των εταιρειών του Ομίλου (ΟΣΕ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ ROSCO- ΕΡΓΟΣΕ).
Η δημιουργία του data room αναμένεται να προσελκύσει τα βλέμματα όλης της αγοράς, καθώς θα περιλαμβάνει όλες τις συμβάσεις και θα καθορίσει την οικονομική σχέση των εταιρειών του Ομίλου.
Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Υποδομών, πιο ξεκάθαρα είναι τα πράγματα για την εταιρεία τροχαίου υλικού, όπου αναμένεται να καταθέσουν προσφορά και οι τρεις ενδιαφερόμενοι που έχουν περάσει στη δεύτερη φάση.
Υπενθυμίζεται ότι τα επενδυτικά σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον να αποκτήσουν το 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι οι ρουμανικοί, οι γαλλικοί SNCF και οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι.
Για το 100% της εταιρείας συντήρησης τροχαίου υλικού την Rosco υποψήφιοι μνηστήρες είναι η γαλλική Alstom, η ρωσική RZD και η γερμανική Siemens. Στην υλοποίηση σιδηροδρομικών έργων 4,3 δισ. ευρώ προχωρεί η ΕΡΓΟΣΕ και ο ΟΣΕ με βασικό στόχο την ολοκλήρωσή του μέσα στο 2017.
Η σύνδεση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, η βελτίωση της σηματοδότησης στο τμήμα Δομοκός - Θεσσαλονίκη, το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, η ηλεκτροκίνηση στα τμήματα Αθήνα - Τιθοράς και Λάρισα - Βόλος και οι βελτιώσεις στα τμήματα του δικτύου από το Αίγιο στο Ρίο, από τη Θεσσαλονίκη στην Ειδομένη και από την Κόρινθο στην Αγιά που θα έχουν ολοκληρωθεί το 2017, θα προσφέρουν αυξημένες ταχύτητες και μείωση των χρόνων διαδρομής, με το δρομολόγιο από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη να καλύπτεται σε μόλις 3,5 ώρες.
"Η"