Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου 2014

Τα τρένα δεν θα σταματούν στα σύνορα!

Η επίτευξη συμφωνιών, όπως αυτή ανάμεσα στις Hewlett Packard (HP), Cosco και ΤραινΟΣΕ, οι συνέργειες μεταξύ ναυτιλίας και logistics και η διαμόρφωση κοινών προτύπων διαλειτουργικότητας και διαχείρισης της κυκλοφορίας που θα εξασφαλίζουν ότι τα τρένα δε θα σταματούν στα σύνορα, είναι ορισμένες από τις προτεραιότητες που τίθενται από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, για τις εμπορευματικές μεταφορές. Όπως μάλιστα ανακοίνωσε χθες ο υφυπουργός Μεταφορών κ. Μιχ. Παπαδόπουλος, από το βήμα του «Economist» στη Θεσσαλονίκη, «τα τρένα δεν θα σταματούν στα σύνορα», τονίζοντας ότι η Ελλάδα θα πρέπει να κινηθεί στην περίοδο 2014-2020 σύμφωνα με την Κοινοτική πολιτική για τις μεταφορές, που δίνει έμφαση και στη σύνδεση του ενιαίου χώρου με τις εκτός ΕΕ περιοχές.
Ο κ. Παπαδόπουλος έκανε λόγο για μεγάλα έργα υψηλής ποιότητας τα οποία θα χρηματοδοτηθούν από τα Κοινοτικά ταμεία και μίλησε για τις προοπτικές οι οποίες - κατά τη γνώμη του - διανοίγονται για την Ελλάδα στον τομέα των logistics, ιδίως μέσα από την εκμετάλλευση της γεωγραφικής της θέσης. Μάλιστα, το επόμενο διάστημα, πρόκειται να δοθεί για διαβούλευση στους φορείς το νομοσχέδιο για τα τα logistics, που επεξεργάζεται εδώ και καιρό η μόνιμη Επιτροπή του υπουργείου.
Μιλώντας στην ίδια θεματική ενότητα του συνεδρίου, ο ευρωβουλευτής της ΝΔ κ. Γ. Κουμουτσάκος υπογράμμισε την ανάγκη, η Ελλάδα «να δει μπροστά από τα πλεονεκτήματα της γεωστρατηγικής της θέσης και να κεφαλαιοποιήσει τις τεράστιες δυνατότητες που της δίνει η προοπτική πλήρους σύνδεσής της με τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών». Για τον ίδιο, η Ελλάδα θα πρέπει να θέσει προτεραιότητες για να διεκδικήσει με επιτυχία κονδύλια από τα 26 δισ. ευρώ που θα διατεθούν για τις μεταφορές στη περίοδο 2014-2020. «Θα υπάρξει μεγάλος ανταγωνισμός για τα κονδύλια αυτά, από τα οποία τα 11 δισ. ευρώ αφορούν τα δίκτυα των κρατών - μελών. Εκτιμώ ότι στις ελληνικές προτεραιότητες θα πρέπει να είναι οι υποδομές στα λιμάνια και η διασύνδεση των ελληνικών δικτύων μεταφορών με τις γειτονικές χώρες», τόνισε ο ευρωβουλευτής.

ΤραινΟΣΕ - 35% αύξηση στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη

Την πεποίθηση ότι η ΤραινΟΣΕ «με τον σωστό επενδυτή, μπορεί να αναδειχθεί σε ατμομηχανή για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας» εξέφρασε χθες στο συνέδριο ο πρόεδρος της ΤραινΟΣΕ κ. Θ. Ζηλιασκόπουλος, αφού, όπως είπε, μετά την αναδιάρθρωσή της, η ΤραινΟΣΕ παρουσίασε κέρδη 1,2 εκατ. ευρώ (EBITA) το 2012 και σχεδόν 2 εκατ. (ΕΒΙΤΑ) το 2013, εκτελώντας 330 δρομολόγια την ημέρα (2.500 χλμ. στην ελληνική επικράτεια) και απασχολώντας 800 υπαλλήλους (το 45% του προσωπικού μετατάχθηκε στον δημόσιο τομέα). Ο κ. Ζηλιασκόπουλος σημείωσε ότι διαβλέπει ευκαιρίες για την ΤραινΟΣΕ, οι οποίες κατά τη γνώμη του προκύπτουν από τους εξής παράγοντες: Την ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής σύνδεσης στο λιμάνι του Πειραιά και στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, την ολοκλήρωση της διπλής γραμμής και της ηλεκτροκίνησης/σηματοδότησης/τηλεχειρισμού (ETCS Level 3) στον άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη έως το 2016 (η πρώτη φάση ολοκληρώθηκε, απομένουν άλλες δύο) αλλά και από το γεγονός ότι η ΤραινΟΣΕ έχει περάσει όλες τις δοκιμές και έλαβε την ευρεία ευρωπαϊκή άδεια σιδηροδρομικού χειριστή, που επιτρέπει στην εταιρεία να εισέλθει στη σιδηροδρομική αγορά της κεντρικής Ευρώπης μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας, όπως και Τουρκίας.
Στον τομέα των επιβατικών μεταφορών επισήμανε ότι παράγοντες όπως η αύξηση της τιμής της βενζίνης και των διοδίων είχε ως αποτέλεσμα το «μερίδιο» των σιδηροδρομικών μετακινήσεων στον άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης να αυξηθεί στο 35%.
Αναφερόμενος στη συμφωνία HP - Cosco - ΤραινΟΣΕ, που δεν έχει ακόμη ενεργοποιηθεί με την ΤραινΟΣΕ, σημείωσε ότι «μας βάζει στον χάρτη της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας», υπογραμμίζοντας, ωστόσο, και τις δυσκολίες του εγχειρήματος, καθώς τα σιδηροδρομικά δίκτυα των χωρών που εμπλέκονται σε αυτό (Ελλάδας, ΠΓΔΜ, Σερβίας, Ουγγαρίας, Σλοβακίας, Τσεχίας) θα πρέπει να ευθυγραμμιστούν με τις απαιτήσεις της HP.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ Νίκη Παπανικολάου 
Κέρδος