Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2014

Επιτέλους το τρένο... στα λιμάνια

Εως το 2020 εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η σύνδεση πέντε βασικών λιμένων της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών και ενισχύοντας παράλληλα, τις εμπορευματικές μεταφορές και τα logistics. Μετά λοιπόν από καθυστερήσεις χρόνων, και εφόσον δεν υπάρξουν ανατροπές στον σχεδιασμό της ΕΡΓΟΣΕ, η χώρα θ’ αποκτήσει σιδηροδρομική σύνδεση με τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Αλεξανδρούπολης, Πάτρας, Λαυρίου και Καβάλας.
Ως γνωστόν το έργο σύνδεσης του λιμένα Πειραιά με το σιδηροδρομικό δίκτυο έχει ολοκληρωθεί, αν και χρειάστηκαν πολλά χρόνια αναμονής, προκειμένου να παραδοθούν 17 χλμ. μονής γραμμής. Ο εμπορευματικός λιμένας στο Νέο Ικόνιο θεωρείται έργο στρατηγικής σημασίας αφού μέσω αυτού το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας συνδέεται με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και κατ’ επέκταση με το δίκτυο της ανατολικής και κεντρικής Ευρώπης. Παράλληλα, αναμένεται η ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης των έργων που εκτελούνται στο Θριάσιο Πεδίο, - σε περίπου, 1,5 χρόνο -, η λειτουργία του οποίου θ’ αποτελεί τον βασικό εμπορευματικό σταθμό της ευρύτερης περιοχής της πρωτεύουσας, όπου συγκεντρώνεται το σύνολο των εγκαταστάσεων που είναι απαραίτητες για τη διεκπεραίωση των εμπορευμάτων, τόσο του γενικού φορτίου όσο και των containers που διακινούνται μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου.
Οσον αφορά τους υπόλοιπους λιμένες, στο στάδιο της μελετητικής ωρίμανσης για να ενταχθεί και νέο έργο στο πρόγραμμα (2014-2020) ΣEΣ βρίσκεται η αναβάθμιση της σύνδεσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, ενώ εντός του 2014 υπολογίζεται από την ΕΡΓΟΣΕ ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Αυτό θα συμβάλει στην ανάπτυξη του άξονα Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, αφού μέσω του λιμανιού της πόλης θα μπορούν τα εμπορεύματα να παρακάμπτουν τον Βόσπορο, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής από 2,5 ημέρες, που είναι σήμερα, σε περίπου 6 ώρες. Εξίσου σημαντική είναι και η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Πάτρας, η οποία όμως συνδέεται με την ολοκλήρωση του τμήματος Ρίο-Πάτρα του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα-Πάτρα, μήκους 12,9 χλμ., το οποίο βρίσκεται σε φάση σχεδιασμού. Μία από τις λύσεις που μελετώνται είναι η αυτή της κανονικοποίησης και ηλεκτροκίνησης της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής από την Αγιά έως τον Νέο Λιμένα Πατρών. Με την υλοποίηση του έργου εξασφαλίζεται σιδηροδρομική σύνδεση με την Ευρώπη, μέσω Ιταλίας, που σήμερα δεν υπάρχει, αφού ούτε το παλαιό ούτε το νέο λιμάνι της Πάτρας συνδέονται με το δίκτυο του σιδηροδρόμου. Οσον αφορά στο λιμάνι της Καβάλας, έχει δρομολογηθεί η σύνδεση του με το σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή Τοξοτών Ξάνθης, με νέα μονή γραμμή μήκους 39 χλμ. Εχουν εκπονηθεί η α΄ και η β’ φάση των μελετών, ενώ η γ’ φάση βρίσκεται σε διαδικασία δημοπράτησης, με χρηματοδότηση από τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών.
Σύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο πρόκειται να αποκτήσει μελλοντικά και το λιμάνι του Λαυρίου, στο πλαίσιο ανάπτυξης του προαστιακού σιδηροδρόμου. Αλλωστε τα σχέδια για την ανάπτυξη του Λαυρίου, προβλέπουν την ανάδειξή του σε σημαντικό λιμάνι επιβατικών μεταφορών.
Στόχος της διοίκησης της ΕΡΓΟΣΕ είναι η ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα - Aθήνα - Θεσσαλονίκη - Eιδομένη / Προμαχώνας (ΠAΘE/Π), έως το 2017, η οποία σε συνδυασμό με τη σιδηροδρομική σύνδεση των βασικών λιμένων της χώρας, θα δώσει ώθηση στην ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών (τρένο-πλοίο) και θα ενισχύσει την διατροπικότητα του συστήματος μεταφορών, η οποία εστιάζει στη διασύνδεση των υποδομών με τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Νίκη Παπανικολάου 
Κέρδος online