Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2014

Η Θάλασσα της Ευρώπης: Η δρομολόγηση του χάρτη για την οικονομική ανάπτυξη

Ομιλία Siim Kallas Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μεταφορών στην Σύνοδο κορυφής της Προεδρίας της Ε.Ε που πραγματοποιήθηκε χθες στην Θεσσαλονίκη

"Υπουργοί, κυρίες και κύριοι
Είναι χαρά μου που βρίσκομαι και πάλι στην Ελλάδα. Σας ευχαριστώ για την πρόσκλησή σας στη Θεσσαλονίκη σήμερα να μιλήσω σε αυτή τη σύνοδο κορυφής της Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σήμερα το θέμα ταιριάζει πολύ καλά με τις προτεραιότητές μου ως Ευρωπαίου Επιτρόπου Μεταφορών. Το πρωταρχικό στόχο έχει να κάνει το μεγαλύτερο και καλύτερη χρήση των μεταφορών, η οποία είναι θεμελιώδους σημασίας για την ευρύτερη ευρωπαϊκή οικονομία.

Έχουμε ήδη κάνει το καλύτερο για να το επιτύχουμε αυτό με την οικοδόμηση ενός ενιαίου ευρωπαϊκού χώρου μεταφορών.
Έχει συχνά λίγο σαν να κάνει ένα παζλ: τοποθέτηση το δικαίωμα κομμάτια στις σωστές θέσεις για να κάνουν ένα συνεκτικό σύνολο. Είναι επίσης μια μακρά διαδικασία - η Ευρώπη είναι ένα μεγάλο παζλ, μετά από όλα - και δεν θα ολοκληρωθεί για κάποιο χρονικό διάστημα.
Έχουμε ήδη σημειώσει μεγάλη πρόοδο, θέτοντας τις κύριες αλλαγές σε κίνηση έτσι ώστε ο καθένας στην Ευρώπη θα επωφεληθούν: οι επιχειρήσεις και οι πολίτες.
Λέω συχνά ότι οι μεταφορές διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη συνεχιζόμενη οικονομική ανάκαμψη της Ευρώπης, επειδή υποστηρίζει τις εξαγωγές και την ανταγωνιστικότητα. Διεγείρει την οικονομική ανάπτυξη και συμβάλλει στη δημιουργία θέσεων απασχόλησης.
Δεδομένου ότι πάνω από το 70% των εμπορευμάτων που εξάγονται ή εισάγονται στην ΕΕ και τον υπόλοιπο κόσμο να περνάει από τη θάλασσα, αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τη ναυτιλία - όπου υπάρχουν πολλές προκλήσεις: η ανάγκη για νέες και καθαρότερα καύσιμα, για την ασφαλή και αποδοτικών πλοίων και υψηλής απόδοσης των λιμένων, για να αναφέρουμε μόνο μερικά.
Χρειαζόμαστε ένα υψηλής ποιότητας ναυτιλιακό τομέα που μπορούν να ανταγωνιστούν σε διεθνές επίπεδο, με βάση τα αρχεία της ασφάλειας παγκόσμιας κλάσης με υψηλά κοινωνικά και περιβαλλοντικά πρότυπα. Θα πρέπει να συνδέονται κατάλληλα με άλλες μορφές μεταφοράς - όπως οδικών και σιδηροδρομικών - μέσα σε ένα πραγματικά ευρωπαϊκό δίκτυο.
Τώρα, υπάρχει η ευκαιρία να κάνει μια πραγματική διαφορά: με τη δημιουργία αυτού του δικτύου για τη διαμόρφωση του συστήματος μεταφορών της Ευρώπης για τα επόμενα 10 έως 20 χρόνια.
Η αναθεωρημένη πολιτική για το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών, ιδίως η έννοια του ολοκληρωμένου της διαδρόμων μεταφορών, θα είναι το μέλλον των μεταφορών της ΕΕ.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω τους εισηγητές Κουμουτσάκος και Ertug για τη σημαντική συμβολή τους στην καθοδήγηση αυτής της νομοθεσίας από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Για να βεβαιωθείτε ότι το νέο ΔΕΔ-Μ θα γίνει πραγματικότητα, αυτό συνοδεύεται από σκληρά μετρητά. Αυτό είναι ένα πραγματικό μεταφοράς «πρώτη»: ειδική χρηματοδότηση των υποδομών, με τη μορφή της διευκόλυνσης Συνδέοντας την Ευρώπη.
Χωρίς αυτή τη χρηματοδότηση, πιστεύω ότι πολλές μεγάλες συνδέσεις διασυνοριακές μεταφορές θα όχι απλώς να ξεκινήσει, πόσο μάλλον ολοκληρωθεί.
Το επίκεντρο της πολιτικής μετατοπίστηκε από τα μεμονωμένα έργα σε ένα κεντρικό δίκτυο των εννέα στρατηγικών διαδρόμων. Θα ενταχθούν Βορρά και Νότου, Ανατολής και Δύσης και όλες τις γωνιές μιας τεράστιας γεωγραφικής περιοχής - από την Ελλάδα στη Φινλανδία, από τις ακτές της Μαύρης Θάλασσας και της Μεσογείου με τον Ατλαντικό.
Οι διάδρομοι αυτοί αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του νέου ΔΕΔ-Μ και θα βελτιώσει τη συνολική αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητά της:
- Αποτελούν τη βάση για την ένταξη των διαφόρων μορφών μεταφορών, διασφαλίζοντας την τεχνική συμβατότητα και τη συντονισμένη ανάπτυξη και διαχείριση των υποδομών?
- Θα επιτρέψει την πραγματοποίηση επενδύσεων και έργων υποδομής που θα συγχρονιστούν?
- Ότι είναι η προστιθέμενη αξία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Ελλάδα έχει ένα διάδρομο διέλευση από το έδαφός της: ο διάδρομος Orient / East-Med, η οποία συνδέει τη Βόρεια, τη Βαλτική, Μαύρης Θάλασσας και Μεσογείου. Αρχίζει και τελειώνει στα λιμάνια, που εκτείνεται από τη Βόρεια Ευρώπη και τη χρήση των αρτηριών της έννοιας Θάλασσα να αναπτύξει μια σχέση με τη ναυτιλία από την Ελλάδα στην Κύπρος.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει παίξει το ρόλο της για να αναιρέσει τη χρηματοδότηση του προϋπολογισμού.Όπως συμβαίνει με όλα τα διαδρόμους, εναπόκειται πλέον στα κράτη μέλη να συνεργαστούν και να αρχίσουν να δημιουργούν. Ο στόχος είναι να τεθούν προτεραιότητες του έργου για να πάρει την απαιτούμενη χρηματοδότηση.
Δεδομένου ότι ο κατάλογος των πιθανών έργων είναι μεγάλη, θα πρέπει να σκεφτείτε σκληρά σχετικά με τις προτεραιότητες. Διαγωνισμός για CEF χρήματα θα είναι δύσκολο - και είναι σαφές ότι δεν θα είναι επαρκείς πόρους για να φιλοξενήσει και να χρηματοδοτήσει κάθε έργο.
Στην περίπτωση την Ελλάδα, η στήριξη CEF είναι πιο πιθανό να επικεντρωθεί σε έργα για τη βελτίωση των σιδηροδρομικών υποδομών και των οδικών συνδέσεων με τις γειτονικές χώρες.
Και φυσικά, δεν μπορούμε να ξεχάσουμε τα λιμάνια στην Ελλάδα, τα οποία έχουν μεγάλη σημασία για τον ενιαίο ευρωπαϊκό χώρο μεταφορών. Υπάρχουν πέντε ελληνικών λιμένων στο νέο δίκτυο πυρήνα, συμπεριλαμβανομένης και της Θεσσαλονίκης και Πειραιά - η ​​οποία είναι επίσης μέρος του διαδρόμου Orient / East-Med που ανέφερα νωρίτερα.
CEF ταμεία θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη βελτίωση των λιμενικών υποδομών και των γύρω σχέση με τα συστήματα οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών, την παροχή καθαρότερων τεχνολογιών και καυσίμων, καθώς και την ανάπτυξη των τοπικών λιμενικών συνδέσεις με άλλες χώρες της ΕΕ και τον κόσμο λιμένες μέσω των αρτηριών της Θάλασσας.
Κυρίες και κύριοι: δεν μπορώ να τονίσω αρκετά πόσο ζωτικής σημασίας λιμάνια είναι για τον ενιαίο ευρωπαϊκό χώρο μεταφορών. Πρόκειται για τα σημεία εισόδου και εξόδου για μεγαλύτερο μέρος του εμπορίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αν οι θύρες δεν αποδίδουν καλά, αν σιδηροδρομική πρόσβαση είναι κακή, ή αν δεν υπάρχουν περαιτέρω ομαλή θαλάσσιες συνδέσεις, και υπάρχει άμεση - αρνητική - επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα cross-ήπειρο.
Η ήπειρός μας εξαρτάται από τα λιμάνια που αποδίδουν καλά. Η Ευρώπη χρειάζεται όχι μόνο για τη σύνδεση λιμένων καλύτερα να τις οδικές, σιδηροδρομικές και εσωτερικές πλωτές μεταφορές των συστημάτων, αλλά επίσης να βεβαιωθείτε ότι η ικανότητά τους δεν χρησιμοποιείται σωστά.
Προτεινόμενη αναθεώρηση της πολιτικής της ΕΕ για τα λιμάνια μας είναι όλα σχετικά με την επίτευξη των στόχων αυτών: με την προώθηση μιας πιο ανοικτής επιχειρηματικού περιβάλλοντος και αύξηση της απόδοσης λιμάνι σε όλη την Ευρώπη.
Αποβλέπει στην εξασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού - δεν έχει σημασία πόσο καλά κάθε λιμάνι εκτελεί - καθώς και η ασφάλεια δικαίου για όλους τους εμπλεκόμενους. Αυτό θα μας βοηθήσει στον εκσυγχρονισμό των λιμενικών υπηρεσιών, επιτρέποντας την πρόσβαση στην αγορά κατά τρόπο διαφανή και αμερόληπτο τρόπο, και την προσέλκυση των απαραίτητων επενδύσεων.
Είμαι βέβαιος ότι οι προτάσεις μας θα έχουν το θετικό αποτέλεσμα για την προώθηση του ανταγωνισμού σε παγκόσμιο και περιφερειακό ναυτιλία, και να διασφαλίσουμε ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία παραμένει μια ηγετική θέση στον κόσμο της ναυτιλιακής βιομηχανίας - με την Ελλάδα στην κορυφή.
Αν οι θύρες της Ευρώπης να γίνει πιο ανταγωνιστική, αυτό θα ενθαρρύνει περισσότερες χρήση των θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων σε όλες τις θαλάσσιες περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με δεδομένη τη γεωγραφία της ΕΕ, αυτό είναι συχνά μια καλή εναλλακτική λύση για τη χρήση φορτηγών για τη μεταφορά εμπορευμάτων σε πολλές διαδρομές.
Σήμερα, περίπου το 37% των αγαθών κατ 'όγκο που εκφορτώνονται στα λιμάνια της ΕΕ ασκούνται από υπηρεσίες σύντομων θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων, τα οποία είναι σχετικά καθαρή και αποδοτική σε σύγκριση με τα φορτηγά, για παράδειγμα.
Αλλά υπάρχει μια καλή συμφωνία του πλεονάσματος παραγωγικής ικανότητας, εν μέρει επειδή οι ​​επιχειρηματίες αποθαρρύνονται από βαριά γραφειοκρατία - ιδιαίτερα έθιμα. Αυτός είναι ο λόγος που ξεκινήσαμε την έννοια Γαλάζια Ζώνη, για να μειώσει τις δαπάνες και τις καθυστερήσεις που μπορούν να κάνουν τις θαλάσσιες μεταφορές λιγότερο ελκυστικές για τη μετακίνηση αγαθών εντός της εσωτερικής αγοράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Κυρίες και κύριοι
Την αύξηση της αποτελεσματικότητας πηγαίνει χέρι-χέρι με την ανάγκη ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων και decarbonise σύστημα μεταφορών μας. Ενώ η ναυτιλία είναι μια από τις περισσότερες μορφές άνθρακα αποδοτικών μεταφορών, συνεχίζει να παράγει το 3% του συνόλου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στον κόσμο και το 4% των συνολικών εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αυτός είναι ο λόγος που έχουμε εντοπίσει το υγροποιημένο φυσικό αέριο ως καθαρίστρια - και ενδεχομένως φθηνότερο - καύσιμα για τη ναυτιλία. ΥΦΑ είναι πλέον σταθερά στην ημερήσια διάταξη για ολόκληρη την Ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα.
Στην Ευρώπη, είμαστε επενδύουν σημαντικά ποσά στην έρευνα και την ανάπτυξη, ιδιαίτερα σε καθαρή ενέργεια καινοτομίας, περιλαμβανομένου του ΥΦΑ.
Είμαι στην ευχάριστη θέση να δούμε πολύ περισσότερα κονδύλια για την έρευνα και την ανάπτυξη των μεταφορών στο πλαίσιο του προγράμματος Horizon 2020, η οποία έχει μια έμφαση στην αποδοτική χρήση των πόρων, απρόσκοπτη και ανταγωνιστικές μεταφορές.
Αν θέλουμε να δούμε την περαιτέρω χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου, πρέπει να είναι βεβαιότητα για παροχή καυσίμου εκεί. Με την Clean Power για την πρωτοβουλία των μεταφορών, έχω προτείνει ότι όλοι οι θαλάσσιοι λιμένες του κεντρικού δικτύου έχουν τροφοδοτώντας τις υπηρεσίες για το LNG από το 2020, μαζί με τα κοινά πρότυπα για τη χρήση και την προσφορά του.
Ωστόσο, ανησυχώ για τις προσπάθειες που γίνονται για την καθυστέρηση της προθεσμίας από πέντε - ή ακόμα και 10 - ετών, ιδιαίτερα μετά το 2020 θα δούμε τα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο σε ισχύ σε όλα τα ύδατα. Οι επιχειρήσεις παραγωγής ενέργειας μας λένε ότι βλέπουν μια επιχειρηματική υπόθεση. Οι επενδύσεις είναι περιορισμένες, η τεχνολογία είναι διαθέσιμη. Ας γίνει αυτό.
Μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μπορεί επίσης να βοηθήσει να μειώσει το λογαριασμό καυσίμων της Ευρώπης - λογαριασμό καυσίμων σας. Αλλά για να γίνει αυτό, θα πρέπει να μετρήσει τις εκπομπές της ναυτιλίας καλύτερα, το οποίο είναι ο λόγος που η Επιτροπή πρότεινε τη θέσπιση ενός συστήματος για την παρακολούθηση, αναφορά και επαλήθευση των εκπομπών από μεγάλα πλοία.
Παίρνουμε δύο παράλληλες προσεγγίσεις: μια πρόταση σε επίπεδο ΕΕ, που συζητείται τώρα στο Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο, και υποβολή αίτησης στον ΙΜΟ, σε συντονισμό με τους διεθνείς εταίρους μας.
Πρόκειται για μια πρώτη συμβολή στην κατεύθυνση της δημιουργίας ενός διεθνούς συστήματος για ένα ναυτιλιακό τομέα της ενεργειακής απόδοσης. Πρόκειται για μια ιστορική αλλαγή: φέρνει τη ναυτιλία μαζί με την ΕΕ και τρίτες χώρες για την αντιμετώπιση ενός πραγματικά παγκόσμιο ζήτημα.
Κυρίες και κύριοι
Με το νέο πρόγραμμα ΔΕΔ-Μ και την διευκόλυνση Συνδέοντας την Ευρώπη, οι ευρωπαϊκές μεταφορές έχει τώρα τις σωστές στρατηγικές, πολιτικές και νομικό περιβάλλον στη θέση του για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του μέλλοντος.
Και υπάρχουν πολλά: η καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, την ανάγκη να μειωθεί η συμφόρηση, να εκσυγχρονίσει και να ενσωματώσουν τις υποδομές.
Αυτά είναι μερικά μόνο από τις προκλήσεις σε έναν μακρύ κατάλογο.
Κάθε τομέα των μεταφορών, είτε πρόκειται για σιδηροδρομικές, οδικές και θαλάσσιες, θα πρέπει να προετοιμαστούν για το μέλλον. Ελπίζω ότι σας έδωσα μια καλή περιγραφή του τι έχουμε ήδη κάνει για να βοηθήσει την ευρωπαϊκή ναυτιλία, για παράδειγμα.
Ενώ όλοι οι τομείς των μεταφορών έχουν συγκεκριμένα θέματα τους διεύθυνση, πιστεύω ότι η επικέντρωση σε ποιότητα, την καινοτομία και την αειφορία , θα βεβαιωθείτε ότι ο καθένας βγαίνει ως νικητές.Χρηματοδότηση της έρευνας θα βοηθήσει να συμβεί αυτό.
Μετά από όλα, τις μεταφορές θα πρέπει να θεωρηθεί ως επένδυση στο μέλλον της ανάπτυξης μας, για όλους τους Ευρωπαίους - επιχειρήσεις και ιδιώτες.
Αυτό δεν έχει, και δεν πρέπει, να σταματούν στα εθνικά σύνορα.
Αυτό είναι ό, τι η πολιτική μεταφορών της ΕΕ είναι όλα σχετικά.
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.