"Χωρίς αμφιβολία η " προκαταρκτική μελέτη σκοπιμότητας για τον ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ " με τα απόλυτα θετικά συμπεράσματα για την προαστιακή σύνδεση ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ-ΕΔΕΣΣΑ , δικαιώνει σε μεγάλο βαθμό τους αγώνες της «Πρωτοβουλίας για το Σιδηροδρομικό Δίκτυο του Ν. Πέλλας».
Όμως η αναβάθμιση της σύνδεσης αυτής ως τμήμα πλέον της ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΕΓΝΑΤΙΑΣ (σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας «Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΠΕΝΔΥΤΗ» στις 28-6-2009) και όχι απλά ως προαστιακή,έρχεται να δείξει τη σημασία του ρόλου των ενεργών πολιτών όταν αυτοί παρεμβαίνουν στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων που αφορούν άμεσα το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.
Θα πρέπει να θυμίσουμε πως το Σεπτέμβρη του 2006 το ΤΕΕ/ΤΚΜ (Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας /Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας) διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη ημερίδα με θέμα τη Σιδηροδρομική Εγνατία και πως η αρμόδια Ομάδα Εργασίας κατέθεσε πρόταση που ήθελε τη σύνδεση Θεσσαλονίκης-Κοζάνης μέσω Βέροιας ως τμήμα της ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΕΓΝΑΤΙΑΣ και όχι μέσω Έδεσσας όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα του" ΚΟΣΜΟΥ ΤΟΥ ΕΠΕΝΔΥΤΗ". Μειονέκτημα αυτής της σύνδεσης είναι οι μεγάλες κλίσεις και η απόκλιση από τα δυτικά Βαλκάνια.
Το Μάϊο του 2008 οπότε και διοργανώθηκε στα Γιαννιτσά ημερίδα για τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο Θεσσαλονίκης -Ν.Πέλλας, τονίσθηκε από τα μέλη της «Πρωτοβουλίας για το Σιδηροδρομικό Δίκτυο του Ν.Πέλλας» η σπουδαιότητα αυτής της σύνδεσης (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ-ΕΔΕΣΣΑ ) όχι απλά ως προαστιακής αλλά και ως τμήμα της ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΕΓΝΑ ΤΙΑΣ.
2 ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΕΥΡΥΤΕΡΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ 2.1 Ορισμός Περιοχής Μελέτης
Η ευρύτερη Περιοχή Μελέτης (ΠΜ) περιλαμβάνει το σύνολο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και τμήμα της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Συγκεκριμένα η ΠΜ οριοθετείται βόρεια από τα σύνορα της χώρας, νότια από το Νομό Λάρισας, ανατολικά από το Νομό Σερρών και δυτικά από τη πόλη της Έδεσσας (Σχήμα 1). Για τις ανάγκες της παρούσας μελέτης η περιοχή χωρίστηκε σε ζώνες προκειμένου να εξυπηρετηθεί η σχετική ανάλυση. Κατάλληλο ζωνικό σύστημα επιλέχθηκε και για τις περιοχές εκτός της ΠΜ ώστε να αποτυπωθούν σωστά οι αλληλεπιδράσεις των εξωτερικών ζωνών με την ΠΜ.
VII.3.1 Νέα χάραξη Βέροιας - Κοζάνης
Στο Κεφάλαιο VI αναφερθήκαμε στο ιστορικό των μελετών και έργων και διεθνών συμβάσεων κατά την περίοδο του μεσοπολέμου για τη σύνδεση Καλαμπάκας - Κοζάνης - Βέροιας.
Σήμερα λοιπόν περισσότερο από κάθε άλλη φορά προβάλλει επιτακτικά η ανάγκη επαναχάραξης και κατασκευής της γραμμής Καλαμπάκας - Κοζάνης - Βέροιας με γραμμή υψηλών ταχυτήτων (160 χ/ω τουλάχιστον).
Η σύνδεση αυτή έχει πολλά πλεονεκτήματα
• Δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας ενός βασικού άξονα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας με τεταμένη χάραξη.
• Δημιουργεί βρόγχους και μετατρέπει το σιδηροδρομικό δίκτυο από κατ’ όνομα δίκτυο σε πραγματικό Δίκτυο.
• Δίδει δυνατότητες συντομότερης διεξόδου προς την περιοχή της Ηπείρου, το λιμάνι Ηγουμενίτσας και εκείθεν με πορθμείο προς Δυτική Ευρώπη.
• Μειώνει την απόσταση Κοζάνης - Βέροιας, και συνεπώς προς Θεσσαλονίκη κατά 98 χλμ. Και κατά μία ώρα το χρόνο προς Θεσσαλονίκη.
Στους παρακάτω πίνακες φαίνονται τα συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τις χρονοαποστάσεις με την νέα χάραξη Βέροιας - Κοζάνης, η οποία απεικονίζεται στον Χάρτη του προηγούμενου Κεφαλαίου.
Θεσσαλονίκη - Βέροια - Αμύνταιο - Κοζάνη (υφιστάμενη
χάραξη)
Διαδρομή
|
Απόσταση
Χιλ/τρα
|
Χρόνος (με την ταχύτερη αμαξ/χία)
|
Θεσσαλονίκη - Βέροια - Αμύνταιο
|
159
|
|
Αμύνταιο - Κοζάνη
|
60
|
|
Σύνολο
|
219
|
2,15'
|
Θεσσαλονίκη - Βέροια - Κοζάνη (προτεινόμενη χάραξη)
Διαδρομή
|
Απόσταση
Χιλ/τρα
|
Χρόνος (με την ταχύτερη αμαξ/χία)
|
Θεσσαλονίκη - Βέροια
|
60
|
|
Βέροια - Κοζάνη
|
61
|
|
Σύνολο
|
121
|
1,15'
|
«Πρωτοβουλία για το Σιδηροδρομικό Δίκτυο του Ν. Πέλλας».