Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2014

Οι συρμοί του μετρό θα αργήσουν αρκετά να φθάσουν Πειραιά

Του Γιώργου Λιάλιου

Η επέκταση του μετρό προς τον Πειραιά δεν γλίτωσε από την «κατάρα» των καθυστερήσεων. Ηδη, λόγω προβλημάτων στις απαλλοτριώσεις και στις αρχαιολογικές ανασκαφές, δύο από τους σταθμούς βρίσκονται 10 μήνες πίσω από το χρονοδιάγραμμα, ενώ μικρότερες καθυστερήσεις υπάρχουν σε όλο το έργο. Την επιβράδυνση των εργασιών προκαλεί και η ανακατανομή της χρηματοδότησης μεταξύ ΕΣΠΑ και ΣΕΣ, λόγω δραστικής περικοπής του ΠΕΠ Αττικής. Η διοίκηση της Αττικό Μετρό, πάντως, εκτιμά ότι μέρος των καθυστερήσεων θα «απορροφηθεί» στην πορεία των εργασιών.

Η σύμβαση για την κατασκευή της επέκτασης του μετρό από την Αγία Μαρίνα προς τον Πειραιά υπεγράφη την 1η Μαρτίου 2012 και το έργο έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2017. Περιλαμβάνει την κατασκευή σήραγγας 7,6 χλμ. και έξι σταθμών (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια, Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο).

Πού βρίσκεται σήμερα το έργο; Οπως εξηγεί στην «Κ» ο διευθυντής του έργου, εκ μέρους της κατασκευαστικής κοινοπραξίας, Νίκος Ρηγόπουλος, ο μετροπόντικας έχει διανοίξει τα πρώτα 120 μέτρα της διαδρομής (ο πρώτος σταθμός βρίσκεται περίπου στα 600 μέτρα). Παράλληλα ολοκληρώνεται η εκσκαφή των σταθμών Αγίας Βαρβάρας, Κορυδαλλού και Νίκαιας και σε ένα μήνα θα ξεκινήσει η σκυροδέτησή τους. Στην περιοχή του σταθμού του Πειραιά πραγματοποιούνται εργασίες μετακίνησης των δικτύων κοινής ωφελείας και στο Δημοτικό Θέατρο αρχαιολογικές ανασκαφές. «Στα Μανιάτικα όπου υπήρξε πρόβλημα με τις απαλλοτριώσεις και στο Δημοτικό Θέατρο με τα αρχαιολογικά, υπολογίζουμε την καθυστέρηση στους 10 μήνες. Στα υπόλοιπα σημεία του έργου δεν υπάρχουν μεγάλες διαφορές από το χρονοδιάγραμμα. Σίγουρα οι καθυστερήσεις θα έχουν επίπτωση στο χρονοδιάγραμμα του έργου, θα γίνουν όμως διορθωτικές ενέργειες ώστε να μην είναι σημαντικές», εξηγεί ο κ. Ρηγόπουλος.

«Στον σταθμό του Δημοτικού Θεάτρου η ολοκλήρωση των ανασκαφών καθυστέρησε λόγω των ευρημάτων. Στα Μανιάτικα είχαν απαλλοτριωθεί κάποιες κατοικίες, ωστόσο θέλαμε η αποχώρηση των κατοίκων τους να γίνει χωρίς πίεση, για λόγους που φαντάζεστε», εξηγεί ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Χρήστος Τσίτουρας. «Κάποιες καθυστερήσεις μετρούμε και σε άλλα σημεία, λ.χ. στον σταθμό του Πειραιά οι ΗΣΑΠ ζήτησαν την αποκατάσταση κάποιων κτισμάτων που καθαιρέθηκαν. Πάντως είμαστε ικανοποιημένοι από την πορεία του έργου. Εξάλλου ο ανάδοχος δεν έχει ζητήσει ακόμα παράταση».

Ακόμα μία αιτία καθυστέρησης είναι η αναδιανομή κονδυλίων ανάμεσα στο ΕΣΠΑ και στο ΣΕΣ 2014-2020. Οπως προβλέπει απόφαση που δημοσιεύτηκε παραμονές Χριστουγέννων, η συνολική δημόσια δαπάνη μέσω του τρέχοντος ΠΕΠ Αττικής μειώνεται από τα 934 εκατ. ευρώ στα 387 εκατ. ευρώ και ομοίως αναπροσαρμόζονται όλοι οι προϋπολογισμοί των 14 υπο-έργων της επέκτασης. «Το υπουργείο Ανάπτυξης, επειδή χρειαζόταν τους πόρους για την επανεκκίνηση των αυτοκινητόδρομων, αναδιένειμε το ΕΣΠΑ. Η χρηματοδότηση του έργου, όμως, δεν κινδυνεύει, απλώς άλλαξε η κατανομή ανάμεσα στα δύο προγράμματα. Κάτι ανάλογο έγινε αυτές τις ημέρες και για την επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά», λέει ο κ. Τσίτουρας.

"Καθημερινή"