Μέχρι τα Σκόπια και τη Σόφια θα φτάνουν από τα τέλη Μαρτίου οι εμπορικές αμαξοστοιχίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που θα αναχωρούν από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δύο φορές την εβδομάδα για περίπου ένα τετράμηνο. Θ’ ακολουθήσει εντός του 2014 η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με το Βελιγράδι και το Βουκουρέστι, ενώ σε δεύτερη φάση οι εμπορικές αμαξοστοιχίες θα φτάνουν μέχρι και την Κωνσταντινούπολη. Παράλληλα, έως τα μέσα Φεβρουαρίου θα έχουν ολοκληρωθεί οι συζητήσεις στελεχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ τόσο με τους ναυτικούς πράκτορες και τις μεταφορικές εταιρείες όσο και με τους οργανισμούς σιδηροδρόμων των Σκοπίων και της Βουλγαρίας για τη διαμόρφωση της τιμολογιακής πολιτικής που θα ισχύσει για τη μεταφορά των εμπορευμάτων.
Τα παραπάνω ανακοίνωσαν χθες από τη Θεσσαλονίκη οι πρόεδροι του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ ΑΕ) κ. Στ. Αγγελούδης, του ΟΣΕ κ. Π. Θεοφανόπουλος και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Αθ. Ζηλιασκόπουλος, με αφορμή την ενεργοποίηση της συνεργασίας του ΟΛΘ, με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τον ΟΣΕ για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, μετά και την επίλυση των τεχνικών και διοικητικών ζητημάτων που εκκρεμούσαν.
Σύμφωνα με τον κ. Αγγελούδη, η συχνότητα των δρομολογίων προς Σκόπια και Σόφια μπορεί να αυξηθεί πέραν των δύο την εβδομάδα αν υπάρξει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από πλευράς επιχειρήσεων, ενώ ο κ. Ζηλιασκόπουλος υποσχέθηκε ότι «το κόστος θα είναι ανταγωνιστικό για τις επιχειρήσεις που επιλέγουν το τρένο από την οδική μεταφορά».
Από την πλευρά του, ο κ. Θεοφανόπουλος σημείωσε ότι οι δύο εταιρείες - ΟΛΘ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ - δείχνουν ότι μπορούν να εξασφαλίσουν μεταφορική ζήτηση. «Η συνεργασία λιμανιών και σιδηροδρόμου δεν δίνει απλά αθροιστικό αποτέλεσμα, αλλά πολλαπλασιαστικό. Εμείς θα ξεκινήσουμε την προσπάθεια για να ανατάξουμε μέρος του συστήματός μας στη Θεσσαλονίκη, ώστε να μπορεί να υποδέχεται και μεγαλύτερα φορτία. Είμαστε έτοιμοι από πλευράς τευχών δημοπράτησης και πιστεύω ότι η ολοκλήρωση των έργων θα συμπέσει χρονικά με τη στιγμή που η μεταφορική ζήτηση θα φτάσει στο μέγιστό της» είπε και γνωστοποίησε ότι τα υπό προκήρυξη έργα, προϋπολογισμού 5 εκατ. ευρώ, αφορούν - μεταξύ άλλων - τη σηματοδότηση των γραμμών και την τηλεδιοίκησή τους, ενώ από τον εμπορικό σταθμό και πέρα οι συρμοί θα είναι ηλεκτροκινούμενοι.
Ο κ. Ζηλιασκόπουλος χαρακτήρισε ιδιαίτερα θετική εξέλιξη ότι τη λειτουργία του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο και τη σύνδεσή του σιδηροδρομικά με το λιμάνι του Ικονίου ακολούθησε η δρομολόγηση τακτικών εμπορευματικών συρμών στη γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη, λέγοντας μάλιστα ότι το όλο εγχείρημα «πάει καλά» και, τώρα, όπως είπε, υλοποιείται η επέκταση του συστήματος διαμεταφοράς στα Βαλκάνια.
Να σημειωθεί πως σε ό,τι αφορά τις σιδηροδρομικές υποδομές εντός του χώρου του λιμένα Θεσσαλονίκης, ο ΟΛΘ έχει ολοκληρώσει τρία έργα βελτίωσης και ενίσχυσης του δικτύου, ενώ έχει προμηθευτεί δύο μηχανήματα έλκυσης βαγονιών, στα οποία θα προστεθούν άλλα δύο, καθώς έχει ολοκληρωθεί σχετικός διαγωνισμός.
Η υλοποίηση αυτής της συνεργασίας αποσκοπεί στην ενίσχυση του ρόλου του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ως κόμβου συνδυασμένων μεταφορών προς τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Εφόσον το σχέδιο έχει επιτυχία, θεωρείται βέβαιο ότι θα τεθεί ξανά στο τραπέζι η ανάγκη δημιουργίας εμπορευματικού κέντρου στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, η οποία, επίσης, δεν διαθέτει τέτοιες υποδομές. Πριν από δέκα και πλέον χρόνια είχε αρχίσει η συζήτηση για το άνοιγμα κέντρου διατροπικών μεταφορών στον χώρο του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, ιδιοκτησίας του ΟΣΕ, έκτασης 672 στρεμμάτων, ωστόσο τα σχέδια δεν προχώρησαν
Σύμφωνα πάντως με τον ΟΛΘ, ο συνδυασμός θαλάσσιων και σιδηροδρομικών μεταφορών μπορεί να οδηγήσει στη μείωση του μεταφορικού κόστους κατά 20%-30% σε σχέση με τις οδικές.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Νίκη Παπανικολάου
Κέρδος online