Ο σιδηρόδρομος είναι στατιστικά ασφαλέστερος, ρυπαίνει λιγότερο από πολλά άλλα μεταφορικά μέσα, όμως μόλις το 6% των Ευρωπαίων τον προτιμούν. Σύμφωνα με έρευνα του Ευρωβαρόμετρου, το 58% των Ευρωπαίων είναι ικανοποιημένο από τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες στη χώρα του.
Ωστόσο, λίγοι Ευρωπαίοι χρησιμοποιούν τρένο. Ειδικότερα, στην Ελλάδα, το 56% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι δεν χρησιμοποιεί σχεδόν ποτέ το τρένο (32% είναι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος), ενώ το 29% το χρησιμοποιεί το πολύ μία φορά το χρόνο (31% στην Ε.Ε.). Αντίστοιχα, ο βαθμός ικανοποίησης από τους ελληνικούς σιδηροδρόμους είναι αρκετά καλός (32%), πολύ καλός (20%), ενώ μη ικανοποιημένο δηλώνει το 16%.
Γενικότερα, τα τελευταία χρόνια η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σε συνεργασία με τον ΟΣΕ, διεξάγει προσπάθειες για τη βελτίωση της εικόνας του σιδηροδρόμου, αν και το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας λειτουργεί με πολλές παθογένειες (δεν έχει εγκατασταθεί ηλεκτροκίνηση, υπολειτουργεί η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση).
Ψυχαγωγία
Στο πλαίσιο αναβάθμισης των προσφερόμενων υπηρεσιών, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προγραμματίζει την εγκατάσταση «συστήματος ψυχαγωγίας» σε όλους τους συρμούς. Οι πρώτες δοκιμές λαμβάνουν ήδη χώρα και μέσα στο 2014 θα μπορούν όλοι οι επιβάτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να απολαμβάνουν ταινίες, μουσική, ηλεκτρονικά παιχνίδια ή την ανάγνωση ενός ηλεκτρονικού βιβλίου κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Πρόκειται για ένα ασύρματο τοπικό δίκτυο που θα εγκαταστήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε όλους τους συρμούς, το οποίο θα περιλαμβάνει μια σειρά από ταινίες, μουσικές επιλογές, ηλεκτρονικά παιχνίδια και βιβλία, ώστε ο επιβάτης να μπορεί, μέσω της ηλεκτρονικής συσκευής του (έξυπνο κινητό, τάμπλετ, φορητός υπολογιστής), να επιλέξει πώς θα περάσει το χρόνο του κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Οπως και στην Ελλάδα, έτσι και στην υπόλοιπη Ευρώπη έχουν συνειδητοποιήσει ότι το τρένο θα μπορούσε να είχε κερδίσει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς σε σύγκριση με το αεροπλάνο, το πλοίο και το αυτοκίνητο.
«Μόνο το ένα τέταρτο των ταξιδιωτών στην Ε.Ε. χρησιμοποιούν το τρένο σε τακτική βάση. Το ποσοστό αυτό δεν είναι αρκετό. Πρέπει να κάνουμε τα ταξίδια με τρένο πιο ελκυστικά και η μελέτη του Ευρωβαρόμετρου μας έδειξε, με μεγάλη σαφήνεια, πού χρειάζεται να λάβουμε μέτρα», ανέφερε ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και επίτροπος Μεταφορών Σιμ Κάλας.
«Για παράδειγμα», όπως τόνισε ο Ευρωπαίος επίτροπος, «είναι απαράδεκτο το γεγονός ότι σε μερικές χώρες είναι τόσο περίπλοκη η αγορά εισιτηρίων τρένου. Πρέπει να μπορούμε να αποφασίζουμε να ταξιδέψουμε με τρένο εξίσου εύκολα και γρήγορα όπως όταν βγάζουμε το αυτοκίνητό μας από το γκαράζ».
Οι καθυστερήσεις
Ο βαθμός ικανοποίησης σχετικά με την παροχή πληροφοριών κατά τη διάρκεια των σιδηροδρομικών ταξιδιών, ιδίως σε περίπτωση καθυστερήσεων, παραμένει χαμηλός (κάτω από 50%), σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο.
Τα υψηλότερα ποσοστά ικανοποίησης σημειώνονται στη Βρετανία (70%), τη Φινλανδία και την Ιρλανδία (68% και 62% αντίστοιχα). Αντίστοιχα, τα υψηλότερα ποσοστά δυσαρέσκειας σημειώνονται στη Γαλλία (47%) και τη Γερμανία (42%).
Οσον αφορά τη χρονική ακρίβεια και την αξιοπιστία, ο βαθμός ικανοποίησης είναι μεγαλύτερος στην Ιρλανδία, τη Λετονία, την Αυστρία και τη Βρετανία (πάνω από 73%), ενώ ο βαθμός δυσαρέσκειας είναι υψηλότερος στην Ιταλία (44%), τη Γερμανία (42%), την Πολωνία (40%) και τη Γαλλία (39%).
Στο πλαίσιο της νέας πολιτικής της Ε.Ε. για τις υποδομές, η Κοινότητα επενδύει 26 δισ. ευρώ στη χρηματοδότηση πανευρωπαϊκών έργων μεταφορών, ιδίως σιδηροδρομικών μεταφορών, ώστε να κατασκευαστούν οι διασυνοριακές συνδέσεις που λείπουν, να εξαλειφθούν τα σημεία συμφόρησης και να γίνει το δίκτυο εξυπνότερο.
enet.gr