Η Siemens θέλει μόνο τις... προμήθειες. Τα επιχειρηματικά συμφέροντα, οι συμμαχίες και η μεγάλη πίτα
Ενώ μέχρι πρόσφατα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τα άλλα "κομμάτια" του παλιού ΟΣΕ ήταν περίπου στα "αζήτητα" και η ιδιωτικοποίηση τους φαινόταν ανέφικτος στόχος, τα δεδομένα αλλάζουν μετά την εκδήλωση ρωσικού ενδιαφέροντος. Η επιδίωξη της Μόσχας να δημιουργήσει δίκτυο συνδυασμένων εμπορευματατικών μεταφορών εξαγοράζοντας "πακέτο" και τον ΟΛΘ, ενεργοποιεί τα αντανακλαστικά μεγάλων ευρωπαϊκών ομίλων, που ανακαλύπτουν ξαφνικά επενδυτικές ευκαιρίες στους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Στο παιχνίδι μπαίνουν και εγχώρια επιχειρηματικά συμφέροντα, συμμετέχοντας σε κοινοπρακτικά σχήματα με ξένους υποψήφιους επενδυτές.
Οι κρατικές εταιρίες σιδηροδρόμων της Ρωσίας και της Γαλλίας είναι οι βασικοί υποψήφιοι αγοραστές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ για την εταιρία τροχαίου υλικού του παλιού ΟΣΕ ενδιαφέρονται δύο επιχειρηματικοί κολοσσοί παγκόσμιας εμβέλειας, η γερμανική Siemens και η γαλλική Alstom, παγκόσμιος leader στον τομέα συστημάτων μεταφορών.
Μερίδιο στην εκμετάλλευση των ελληνικών σιδηροδρόμων διεκδικούν και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα:
- Οι Ρώσοι (Russian Railways -RZD) εμφανίζονται στους δύο διαγωνισμούς με στρατηγικό εταίρο τον ελληνικό όμιλο ΓΕΚΤΕΡΝΑ, που δραστηριοποιείται στις κατασκευές και στην ενέργεια.
- Στην κοινοπραξία της Alstom που ενδιαφέρεται για την εταιρία τροχαίου υλικού, συμμετέχει ο όμιλος Κοπελούζου, εκπροσωπούμενος από την εταιρία Damco Energy.
Η σύνθεση των δύο κοινοπραξιών δείχνει ότι στο "κυνήγι" των αποκρατικοποιήσεων διαμορφώνονται νέες επιχειρηματικές συμμαχίες, δεσμοί διαρρηγνύονται και συγκροτούνται νέοι πόλοι. Ενδεικτικό το γεγονός ότι ο όμιλος Κοπελούζου, παραδοσιακός εταίρος των Ρώσων, συμμαχεί αυτή τη φορά με τα γαλλοβρετανικά συμφέροντα που εκπροσωπεί η Alstom.
Τα δίκτυα και η πίτα των προμηθειών
Ρώσοι και Γάλλοι ενδιαφέρονται πρωτίστως για το μεταφορικό έργο του πρώην ΟΣΕ - εμπορευματικές μεταφορές και επιβατική κίνηση, που εκτιμάται ότι μπορεί να αυξηθεί σημαντικά.
Η ρωσική εταιρία σιδηροδρόμων έχει καταρτίσει ήδη μελέτη για τη δημιουργία δικτύου συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών, που θα συνδέει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τη Μόσχα, διατρέχοντας τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την Ουκρανία. Υπολογίζει ότι αν αποκτήσει και τον έλεγχο του ΟΛΘ, που θα είναι ηαπόληξη του δικτύου στη Μεσόγειο, οι εμπορευματικές μεταφορές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα υπερτριπλασιασθούν την επόμενη 10ετία.
Η γαλλοβρετανικών συμφερόντων Alstom και η γερμανική Siemens, που είναι παγκοσμίως οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές τροχαίου υλικού και εξοπλισμού μεταφορών, θέλουν μόνον τη Rosco, διότι μέσω αυτής θα αναλάβουν τις προμήθειες και τη συντήρηση υλικού. Η συγκεκριμένη "πίτα" είναι πολύ μεγάλη, καθώς υπολογίζεται ότι μόνον για τον στοιχειώδη εκσυγχρονισμό της υποδομής εμπορευματικών μεταφορών, η Rosco θα δαπανήσει την επόμενη τριετία περί τα 100 εκατ. ευρώ.
Οι δύο λίστες
Χθες έληξε η προθεσμία υποβολής δηλώσεων ενδιαφέροντος για την εξαγορά των πακέτων μετοχών (100%) των δύο εταιριών (ΤΡΑΙΝΟΣΕ-Rosco) και το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ οριστικοποίησε τη λίστα των υποψηφίων επενδυτών, που θα συμμετέσχουν στη δεύτερη φάση των διαγωνισμών.
Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, πέραν της κοινοπραξία των ρωσικών σιδηροδρόμων (RZD-ΓΕΚΤΕΡΝΑ), υπεβαλαν επίσης υποψηφιότητες και θα συμμετάσχουν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού:
• Η SNCF Participations, θυγατρική της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων της Γαλλίας (SNCF)
• Η SC Grup Feroviar Roman (GFR), ιδιωτική σιδηροδρομική εταιρεία της Ρουμανίας
Τα τρία σχήματα που θα διεκδικήσουν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού την εταιρεία τροχαίου υλικού (Rosco), είναι:
• Η κοινοπραξία RZD (ρωσικοί σιδηρόδρομοι) -ΓΕΚΤΕΡΝΑ
• Η Siemens
• Η κοινοπραξία Alstom Transport - DAMCO Energy (Κοπελούζος)
Sofokleousin.gr