Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2013

ΒΛΑΝΤΙΜΙΡ ΓΙΑΚΟΥΝΙΝ. O Ρώσος «μηχανοδηγός» δίνει ρέστα για την αγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Στάση στην Αθήνα κάνει ο Υπερσιβηρικός με... μηχανοδηγό τον Βλαντιμίρ Γιακούνιν.

Ο ισχυρός άνδρας της Ρωσίας δίνει τα ρέστα του για να αποκτήσει τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, φιλοδοξώντας να δημιουργήσει μια αλυσίδα που θα ενώνει τον Ειρηνικό Ωκεανό και την Ασία με την Ευρώπη.
Τρανή μάλιστα απόδειξη της επιμονής του Βλαντιμίρ Γιακούνιν, να αποκτά κάτι πάση θυσία όταν το θέλει, αποτελεί η ιστορία εξαγοράς μιας γαλλικής εταιρείας το 2012 έναντι ενός αστρονομικού ποσού.

Ηταν στα τέλη του περασμένου χρόνου όταν οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι προκάλεσαν αίσθηση στην Ευρώπη εξαγοράζοντας μια εταιρεία με την ονομασία «Gefko» που διακινεί τα ανταλλακτικά και τα οχήματα της «Peugeot» αντί του ποσού των 800 εκατ. ευρώ.
Ο Βλαντιμίρ Γιακούνιν είναι στενός και έμπιστος συνεργάτης του Βλαντιμίρ Πούτιν.

Και μπορεί οι οικονομικοί αναλυτές να εξέφραζαν την απορία τους για την κίνηση αυτή του ρωσικού γίγαντα, τονίζοντας ότι επρόκειτο για μια εταιρεία που δεν άξιζε πάνω από 100 εκατ. ευρώ, ο Βλαντιμίρ Γιακούνιν όμως υπεραμύνθηκε της απόφασής του υπογραμμίζοντας ότι εξαγόρασαν την εταιρεία αυτή για να αποκτήσουν τεχνογνωσία.

Μπορεί λοιπόν διάφοροι Ρώσοι οικονομικοί αναλυτές να διατυμπανίζουν στη Μόσχα ότι η σημερινή κατάσταση των Ρωσικών Σιδηροδρόμων δεν είναι ευνοϊκή για επενδύσεις στο εξωτερικό, τονίζοντας μάλιστα ότι η επένδυση στον ελληνικό φορέα μεταφορών δεν είναι σκόπιμη για τη ρωσική εταιρεία σε μια περίοδο μειωμένων επενδύσεων, έλλειψης πόρων και μείωσης δαπανών, ωστόσο ο Βλαντιμίρ Γιακούνιν διατυπώνει με κάθε τρόπο ότι θα διεκδικήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Αν και η σημερινή κατάσταση των Ρωσικών Σιδηροδρόμων δεν είναι ευνοϊκή για επενδύσεις στο εξωτερικό, ο Βλαντιμίρ Γιακούνιν διατυπώνει με κάθε τρόπο ότι θα διεκδικήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ο μεγάλος στόχος

Η μεγάλη του άλλωστε φιλοδοξία μιλώντας για τον Υπερσιβηρικό, είναι η δημιουργία ενός δικτύου που θα εκτείνεται από την Κίνα και θα διέρχεται όλη την κεντρική και δυτική Ευρώπη.

Στα πλάνα του ισχυρού παράγοντα της Ρωσίας είναι η απόκτηση μιας εταιρείας με ευρωπαϊκή άδεια και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προσφέρεται γι' αυτό. Εξαγοράζοντας τον ελληνικό σιδηρόδρομο θα μπορεί ακόμα και με εταιρείες των Ρωσικών Σιδηροδρόμων να εισέρχεται στην Πολωνία, τη Γερμανία, την Αυστρία και τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης. Ο επικεφαλής του ρωσικού κολοσσού Βλαντιμίρ Γιακούνιν, συνοδεύοντας προ ημερών τον Ρώσο υπουργό Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ στην Αθήνα, υπογράμμισε για μία ακόμη φορά το ρωσικό ενδιαφέρον για τους υπό αποκρατικοποίηση ελληνικούς σιδηροδρόμους.
Ο Ρώσος ισχυρός άνδρας (δεύτερος από αριστερά) είναι η «ψυχή» του παγκόσμιου συνεδρίου «Διάλογος των Πολιτισμών» που φιλοξενείται κάθε χρόνο στη Ρόδο.

Οι προϋποθέσεις του Κρεμλίνου

Για τον ισχυρό άνδρα του μεγαλύτερου μεταφορικού οργανισμού στον κόσμο, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μοιάζει να αποτελεί ένα «κομμάτι» που μπορεί να ταιριάξει στο ρωσικό σιδηροδρομικό... παζλ, ωστόσο το Κρεμλίνο έχει καταστήσει σαφές ότι οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον, υπό την προϋπόθεση ότι η RZD θα αναλάβει την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού, καθώς και το τμήμα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθεί.

Παράλληλα λοιπόν με την πρόταση εξαγοράς του ΟΣΕ, το ενδιαφέρον των Ρώσων εστιάζεται και στην εμπορική εκμετάλλευση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Το ρωσικό δίκτυο εκτείνεται μέχρι την ανατολική Ευρώπη και πρόσβαση των Ρώσων στο Αιγαίο μπορεί να δημιουργήσει ένα δίκτυο που θα ενώνει τον Ειρηνικό και την Ασία με την Ευρώπη.
Στο πολυτελές Aldemar διαμένει ο Βλαντιμίρ Γιακούνιν όταν επισκέπτεται το νησί των ιπποτών.

Αυτό άλλωστε που περιγράφεται στην πρόθεση εξαγοράς των ελληνικών σιδηροδρόμων εκ μέρους των Ρώσων, είναι η πρόβλεψη διασύνδεσης με το σύνολο των ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά και με το σύνολο του αχανούς δικτύου των σιδηροδρόμων της Ρωσίας, που πέρυσι μετέφεραν 950 εκατ. επιβάτες και 1,2 δισ. τόνους εμπορευμάτων.

Το γεγονός βέβαια ότι οι Ρώσοι δεν διαθέτουν σήμερα εφοδιαστική αλυσίδα στην Ευρώπη, οδηγεί στο συμπέρασμα πως οι λόγοι που έχουν βάλει στο στόχαστρο τους σιδηροδρόμους και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, δεν είναι μόνο οικονομικοί αλλά και στρατηγικοί.

ΕΠΙΤΙΜΟΣ «ΔΗΜΟΤΗΣ»

Δεν χάνει την ευκαιρία να επισκεφθεί τη Ρόδο

Τρέφοντας ιδιαίτερη αγάπη για την Ελλάδα, ο Βλαντιμίρ Γιακούνιν έγινε η «ψυχή» ενός παγκόσμιου συνεδρίου «Διάλογος των Πολιτισμών» που φιλοξενείται κάθε χρόνο στο νησί της Ρόδου.

Πρόεδρος του φόρουμ της Ρόδου, όπως ονομάζεται, και βασικός υποστηρικτής της διοργάνωσης αυτής, ο Βλαντιμίρ Γιακούνιν έχει τιμηθεί και ανακηρυχθεί επίτιμος δημότης του νησιού.

Κεντρική ιδέα του συνεδρίου αυτού που συγκεντρώνει διεθνείς προσωπικότητες και πολιτικούς από όλο τον κόσμο, είναι η ένωση όλων των πολιτισμών μέσω του δημιουργικού διαλόγου στην προσπάθεια να λυθούν τα προβλήματα τα οποία απειλούν την ανθρωπότητα.

Στο πλαίσιο λοιπόν της διεξαγωγής του συνεδρίου, ο Ρώσος ισχυρός άνδρας δίνει κάθε χρόνο το «παρών» την τελευταία δεκαετία στο νησί της Ρόδου, έχοντας μάλιστα ως μόνιμη βάση διαμονής το πολυτελές ξενοδοχείο Aldemar.

Πολλές αφορμές

Το τελευταίο βέβαια διάστημα δόθηκαν πολλές αφορμές για να επισκεφθεί ο Βλαντιμίρ Γιακούνιν τη χώρα μας.

Το περασμένο καλοκαίρι ο πρόεδρος του ρωσικού κολοσσού, Βλαντιμίρ Γιακούνιν -συνοδεία του αντιπροέδρου Ολεγκ Ατκοφ- βρέθηκε στην Πάτρα, για να παραλάβει τον σταυρό του πολιούχου Αγίου της Πάτρας, με την ιδιότητα του προέδρου του ρωσικού ιδρύματος «Αγιος Ανδρέας ο Πρωτόκλητος», με αφορμή τα 1.025 χρόνια από τότε που οι Ρώσοι ασπάστηκαν τον χριστιανισμό.

ΓΙΑ ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΚΑΙ ROSCO

Περιμένουν τις προσφορές από τους πέντε μνηστήρες

Πέντε εταιρείες διεκδικούν συνολικά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την εταιρεία διαχείρισης τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού.

Το ΤΑΙΠΕΔ, έχοντας επιταχύνει τις διαδικασίες αποφάσεων σε όλα τα «μέτωπα» των αποκρατικοποιήσεων, ενέκρινε τις εταιρείες που περνούν στην επόμενη φάση διεκδίκησης των δύο κρατικών εταιρειών, προκειμένου να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές.

Συγκεκριμένα, στην τελευταία φάση διεκδίκησης για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ περνούν και οι τρεις εταιρείες που είχαν εκφράσει το ενδιαφέρον τους, δηλαδή η κρατική γαλλική SNCF, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι RZD και η ρουμανική Grup Feroviar Roman GFR. Τη ROSCO μπορούν να διεκδικήσουν με δεσμευτικές προσφορές η γαλλική Alstom μαζί με την Damco Energy του ομίλου Κοπελούζου, η ρωσική RZD-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η γερμανική Siemens.

Μέσα στον Δεκέμβριο θα καθοριστούν οι όροι που θα συνοδεύουν τις δεσμευτικές προσφορές, έτσι ώστε αρχές Ιανουαρίου 2014 να κατατεθούν από τους ενδιαφερομένους και να καταστεί δυνατή η αξιολόγησή τους μέσα στον ίδιο μήνα. Στόχος είναι να έχει ολοκληρωθεί η συναλλαγή έως το τέλος Ιουνίου 2014, όπως προβλέπει το πρόγραμμα.

Πακέτο ή τίποτα

Οι Ρώσοι έχουν διαμηνύσει προφορικά στην ελληνική κυβέρνηση ότι μόνο εφόσον προκριθούν και για τις δύο εταιρείες θα προχωρήσουν με τις εξαγορές, σε διαφορετική περίπτωση θα αποσυρθούν και το βασικό ερώτημα είναι αν μπορεί η ελληνική κυβέρνηση να ικανοποιήσει τις ρωσικές απαιτήσεις για την απόκτηση των δύο θυγατρικών εταιρειών του ΟΣΕ, αλλά και του ΟΛΘ. Τη στιγμή μάλιστα που στους δύο εν εξελίξει διαγωνισμούς συμμετέχουν μεγάλα ονόματα όπως η γαλλική SNCF, η Siemens και η Alstom.

Κώστας Νάνος
"Εθνος"