Η ειδικότητα της συντήρησης σιδηροδρομικών γραμμών, είναι συνυφασμένη με την ιστορία του σιδηρόδρομου από την ημέρα που ξεκίνησε την λειτουργία του. Αυτή η ειδικότητα πλέον οδεύει προς το τέλος της και σε λίγο καιρό θα είναι παρελθόν. Την ειδικότητα αυτή την αποτελούσαν ομάδες , οι οποίες ήταν επιφορτισμένες να βρίσκονται ανά πάσα στιγμή επί ποδός «πολέμου», προκειμένου να παρέμβουν όπου αυτό είναι αναγκαίο.
Είτε με κρύο είτε με ζέστη, ήταν υποχρεωμένοι να βρίσκονται εκεί όπου χρειάζονταν προκειμένου να αποκαταστήσουν τα όποια προβλήματα των γραμμών.
Σε σχετικό μας ρεπορτάζ στο περιοδικό «Ενημέρωση» που είχε εκδώσει το 2006 ο Σύλλογος Προβολής και Ενημέρωσης Σιδηροδρομικών Μακεδονίας – Θράκης, είχαμε φιλοξενήσει στις σελίδες του έναν από τους παλιούς εργάτες γραμμής τον κ. Καράδαγλη Γιάννη, ο όποιος μας περιέγραφε τις συνθήκες κάτω από τις οποίες εργάζονταν. Γράφαμε:
«Ο Γιάννης Καράδαγλης προσλήφθηκε στον ΟΣΕ (τότε ΣΕΚ) το 1955, στην 9η ομάδα συντήρησης Ειδομένης. Έργο τους ήταν να συντηρούν την σιδηροδρομική γραμμή και να επεμβαίνουν εκεί όπου ήταν αναγκαία η επισκευή και η ανακατασκευή τμήματος της γραμμής. Από την ανατολή του ήλιου μέχρι και την δύση ήταν υποχρεωμένοι να εργάζονται σκληρά με αντίξοες καιρικές συνθήκες και με μηχανικά μέσα ανύπαρκτα. Όλες οι εργασίες γίνονταν χειρονακτικά με τον κασμά και το φτυάρι όπως λέει χαρακτηριστικά ο κ Γιάννης Καράδαγλης: «Για να μπουράρουμε και να ισιώσουμε τα σάλτα σηκώναμε με το γρύλο την γραμμή βάζαμε πέτρες και ρίχναμε το χοντρό χαλίκι και όλη μέρα να κτυπούμε και να μπουράρουμε κάτω από το αυστηρό βλέμμα του αρχιεργάτη». Συνθήκες σκληρές και πολλές φορές απάνθρωπες για του σκαπανείς του σιδηροδρόμου. Είτε με κρύο είτε με ζέστη, ήταν υποχρεωμένοι να είναι στον τόπο όπου ήταν αναγκαία η παρουσία τους, προκείμενου να επιτελέσουν το καθήκον τους. Πέρα όμως από το καθημερινό πρόγραμμα ήταν σε ετοιμότητα και για κάθε έκτακτο περιστατικό. Θυμάται ο κυρ' Γιάννης τους χειμώνες που νύχτα μέρα με το φτυάρι και την
σκούπα στο χέρι και με πολικό ψύχος να καθαρίζουν τα χιόνια από τις αιχμές των
ψαλιδιών για να μπορούν να λειτουργούν και να κινούνται τα τρένα. Να βάζουν
μαγκάλια με πετροκάρβουνο για να μην παγώνουν τα νερά της ατμήλατης. Θυμάται
ακόμα τα καλοκαίρια να δημιουργούν ζώνες πυρασφάλειας μέσα σε καύσωνες με αφόρητη
ζέστη για να μην παίρνουν φωτιά τα χόρτα. Όμως εκείνο που έντονα θυμάται και
έχει μείνει ανεξίτηλα στην μνήμη του κ. Καράδαγλη είναι το συμβάν της
σύγκρουσης δυο αμαξοστοιχιών λίγο έξω απ την Ειδομένη, όπου υπήρχαν νεκροί και
τραυματίες. Διαδοχικά λάθη του προσωπικού προκάλεσαν την τραγωδία. Το πως
έγινε το κακό μας εξιστορεί ο κ. Καράδαγλης: «Ήταν βράδυ. Ήμουνα στο
Πολύαστρο και πέρασε ένα εμπορικό. Ζήτησα από τον σταθμάρχη να φύγω και εγώ. Από πίσω ο σταθμάρχης μου είπε: "Όχι γιατί έρχεται και άλλο τρένο από κάτω, μετά
θα φύγεις". Πέρασε και το άλλο με διέλευση από Πολύκαστρο. Εν τω μεταξύ το
πρώτο τρένο είχε πάθει βλάβη και το δεύτερο πήγε και έπεσε επάνω στην σκευοφόρο
που ήταν το προσωπικό, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν ο προϊστάμενος και δυο άτυχοι
πολίτες που ο ένας πήγαινε για γαμπρός στο χωριό Χαμηλό και τους είχε πάρει ο
προϊστάμενος από την Γέφυρα και ο τροχοπεδήτης έκοψε το πόδι του. Εγώ περίμενα
με την δρεζίνα για πολύ ώρα, για μια στιγμή ακούμε το τηλέφωνο έκτακτης ανάγκης
να κτυπά και να ζητούν να σταλεί η δρεζίνα γιατί έγινε σύγκρουση μας είπαν. Με
βγάζει ο κλειδούχος στην γραμμή και πάω στο δυστύχημα. Το συμβάν έγινε λίγο έξω
από την Ειδομένη στο 69+500 χιλιομετρικό σημείο. Αμέσως πηγαίνω, περνώ τον
τροχοπεδήτη με το κομμένο πόδι και τον βάζω στην δρεζίνα και το μετέφερα στο
Πολύκαστρο και από εκεί τον πήγαν στο νοσοκομείο στην Θεσσαλονίκη. Η ομάδα
γραμμής μέχρι το πρωί έμεινε εκεί για να απεγκλωβίσει του νεκρούς. Θυμάμαι το
γεγονός και δακρύζω. Έγιναν λάθη και από τους σταθμάρχες και από τον
προϊστάμενο γιατί δεν έκαναν την απαραίτητη αποδοχή μετά δεκάλεπτου οι
σταθμάρχες και γιατί δεν έβαλε το σημαφόρο (σήμα 65) για έκτακτες καταστάσεις
ο προϊστάμενος». Σκληρές εικόνες που δεν μπορούν να διαγράφουν από την μνήμη
του κ. Καράδαγλη.
Φωτογραφικά στιγμιότυπα από παρέμβαση της ομάδας συντήρησης στον σταθμό Διαλογής Θεσσαλονίκης το 2005.
«Σ.Ν». Το παραπάνω θέμα το
αφιερώνουμε στο Γιάννη Καράδαγλη ο οποίος έφυγε από την ζωή πριν λίγες ημέρες
πλήρης ημερών. Καλό σου ταξίδι Μπαρμπαγιάννη.