Κατά τον 19ο αιώνα η λειτουργία ατμοκίνητων σιδηροδρόμων
συμβόλιζε παγκόσμια το οριστικό πέρασμα στην εποχή του εκσυγχρονισμού και της εκβιομηχάνισης.
Η Υψηλή Πύλη, δηλαδή η κυβέρνηση του σουλτάνου της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας,
έκρινε απαραίτητη την κατασκευή σιδηροδρόμων στις ευρωπαϊκές της επαρχίες στην
προσπάθειά της να εξασφαλίσει τον έλεγχο των περιοχών αυτών. Αυτές τις
οθωμανικές φιλοδοξίες ανέλαβε να ικανοποιήσει το 1869 ο βαρώνος Χιρς.
Ο Χιρς εξασφάλισε την ανάθεση κατασκευής δικτύου 2.500
χιλιομέτρων στα τουρκοκρατούμενα Βαλκάνια. Ειδικά για την Μακεδονία, η τελική
μελέτη προέβλεπε 350 χιλιόμετρα σιδηροδρομικής γραμμής που θα ένωνε την
Θεσσαλονίκη με την Μητροβίτσα, πόλη κοντά στα τουρκοσερβικά σύνορα.
Στις 9 Φεβρουαρίου του 1871 ξεκίνησαν στη Θεσσαλονίκη τα
έργα για την κατασκευή της πρώτης σιδηροδρομικής γραμμής στη Μακεδονία. Αρκετές
εκατοντάδες εντόπιοι εργάτες αλλά και Ιταλοί εξειδικευμένοι τεχνίτες βρήκαν
εργασία με αρκετά υψηλά μεροκάματα. Τελικά στις 22 Ιουλίου του 1872 ακούστηκαν
σφυρίγματα τρένου στη Θεσσαλονίκη, όμως το σύνολο του έργου μέχρι την
Μητροβίτσα παραδόθηκε στις 29 Δεκεμβρίου του 1874. Την πρώτη ατμομηχανή εισήγαγε
στη Θεσσαλονίκη ένας άλλος μεγάλος εβραίος της πόλης, ο Δανιήλ Μοδιάνο.
Λέγεται πως για να καταφέρει να αναλάβει ο Χιρς το
μεγαλεπήβολο αυτό έργο προσέφερε μπαξίσι 40 χιλιάδων λιρών στους ενεχόμενους.
Με τις κατάλληλες όμως κινήσεις στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια, ο Χιρς κατάφερε να
αποκομίσει από τις μετοχές των εταιριών του τεράστια κέρδη.
ΤΟΥ ΜΠΟΥΤΑΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ
Επιχειρηματίας, αντιπρόεδρος Δ.Σ. της DMN A.E., κάτοχος
μεταπτυχιακού τίτλου στο Μάνατζμεντ και στη Στρατηγική Επιχειρήσεων από το LSE.
Πηγή:www.reporter.gr