Οι συνδυασμένες μεταφορές αφορούν τόσο τις επιβατικές όσο και τις εμπορευματικές μεταφορές
Σε μία εποχή που οι συνδυασμένες μεταφορές είναι το ζητούμενο, στην Ελλάδα μόλις ανακαλύψαμε το πόσο σημαντικό είναι τα λιμάνια (αλλά και τα αεροδρόμια) να είναι συνδεδεμένα με τον σιδηρόδρομο.
Στην χώρα μας ο σιδηρόδρομος μόλις βγαίνει από την «λίθινη» εποχή την ώρα που άλλες χώρες στην Ευρώπη έχουν συνδέσει όλες τις βασικές μεταφορές μεταξύ τους. Εμείς εδώ παλεύουμε εδώ και 30 χρόνια να κάνουμε τον σιδηρόδρομο μας από μονό και στενό και διπλό και πλατύ ενώ η ηλεκτροκίνηση των τρένων ακόμα είναι σε εξέλιξη.
Τα τρένα στην χώρα μας κινούνται με πετρέλαιο. Οι ντιζελοκίνητες μηχανές κυριαρχούν στο μεταφορικό έργο του ΟΣΕ καθώς δεν υπάρχει ενιαίο ηλεκτροκίνητο δίκτυο. Για να καταλάβουμε πόσο πίσω σιδηροδρομικά είναι η χώρα μας δεν θα αναφέρουμε παραδείγματα από την Γερμανία ή την Γαλλία.
Όποιος έχει περάσει τα βόρεια σύνορα μας, στον Προμαχώνα θα δει ότι στο ξεκίνημα του Βουλγαρικού δικτύου η ηλεκτροκίνηση είναι παρούσα. Μπορεί να είναι μονή η γραμμή αλλά είναι ηλεκτροκίνητη. Σε όλο το μήκος και το πλάτος του δικτύου της γειτονικής χώρας που χαρακτηρίζεται ως η φτωχότερη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
ΣΥΝΔΥΑΣΜΕΝΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
Οι συνδυασμένες μεταφορές αφορούν τόσο τις επιβατικές όσο και τις εμπορευματικές μεταφορές. Και αν έχουμε κάνει βήματα στις επιβατικές, στις εμπορευματικές, τώρα προσπαθούμε να βγούμε από τον δικό μας μεσαίωνα.
Τι είναι συνδυασμένη μεταφορά; Είναι η μεταφορά ανθρώπων και αγαθών με την χρήση παραπάνω από ενός μέσου. Στην Αθήνα π.χ όταν κάποιος φτάσει στον Σταθμό Λαρίσης από την Λαμία μπορεί να μετεπιβιβαστεί στο Μετρό και να μεταφερθεί μέσω 2 γραμμών στο λιμάνι του Πειραιά. Από εκεί μπορεί να πάρει το πλοίο και να μεταφερθεί σε κάποιο νησί του Αιγαίου. Αυτή είναι μία μορφή συνδυασμένης μεταφοράς.
Φυσικά συνδυασμένη μεταφορά είναι και από το Σταθμό Λαρίσης να πάρεις ταξί και να πας στον Πειραιά όμως το οικονομικό αντίτιμο είναι 10 φορές υψηλότερο. Έτσι λοιπόν η συνδυασμένες μεταφορές είναι εκείνες οι μεταφορές που συνδυάζουν την μεταφορά ανθρώπων και αγαθών και το μικρότερο δυνατό κόστος.
Αυτή η οικονομία κλίμακος στις εμπορευματικές μεταφορές έχει ακόμα μεγαλύτερη αξία γιατί εκτός από το χρήμα ρόλο παίζει και ο χρόνος. Στα Ελληνικά λιμάνια όταν ξεφορτώνονται από ένα πλοίο εμπορεύματα είναι η «νταλίκα» που θα τα μεταφέρει στον τελικό αποδέκτη.
Αυτό είναι και χρονοβόρο και κοστοβόρο όταν μιλάμε για μακρινές αποστάσεις. Εδώ έρχεται να καλύψει το κενό ο σιδηρόδρομος. Το εμπόρευμα βγαίνει από το πλοίο, το τρένο που βρίσκεται στον προβλήτα το παραλαμβάνει και το μεταφέρει με πολύ μικρότερο κόστος, σε καλύτερο χρόνο όπου υπάρχει σιδηροδρομική γραμμή. Από εκεί τα εμπορεύματα μπορούν να μεταφερθούν και σε άλλες περιοχές δίχως σιδηροδρομική κάλυψη αλλά πλέον πιο τοπικά, με πιο μικρό κόστος.
Αυτό ανακαλύψαμε πρόσφατα στην Ελλάδα του 2013. Έπρεπε να έχει αναλάβει ένα προβλήτα μία ιδιωτική εταιρεία και να εκδηλώσουν ενδιαφέρον και πολυεθνικές εταιρείες για συνδυασμένες μεταφορές για να πούμε ότι πρέπει να κάνουμε κάτι.
Το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά συνδέθηκε και πλέον λειτουργεί. Στόχος του ΟΣΕ είναι τώρα η σύνδεση όλων των σημαντικών λιμένων. Ήδη το έργο σύνδεσης με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είναι σε εξέλιξη. Σε μελέτες βρίσκεται η σύνδεση με το λιμένα Καβάλας ενώ το ίδιο θα γίνει με τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Βόλου και μελλοντικά Κορίνθου, Πάτρας.
Αυτή η τυχερή εξέλιξη στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο ουσιαστικά ανοίγει ένα νέο κύκλο στην ιστορία των συνδυασμένων μεταφορών στην χώρα που μέχρι σήμερα ναι μεν συνδύαζε τις μεταφορές της αλλά με τέτοιο τρόπο και με τέτοιο κόστος που ήταν ασύμφορο.
Η ευκαιρία αυτή είναι και ένας οδηγός για την μετατροπή της χώρας σε διεθνή κόμβο μεταφορών που θα ανοίξει δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας, θα κάνει την Ελλάδα στρατηγικά, μία χώρα διεθνών μεταφορών και η υπεραξία αυτή θα τραβά μεγάλες πολυεθνικές για την διακίνηση των προϊόντων της στην Ευρώπη.
ypodomes.com