Της Μάρως Τσαντήλα
Οι ιδιώτες στρέφουν την προσοχή τους στις συμβάσεις που θα
υπογράψει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με το Δημόσιο και τον ΟΣΕ πριν την πώληση. Ποιες
προσελκύουν το ενδιαφέρον. Η παρουσία των Ρώσων και οι ρήτρες.
Οι συμβάσεις που η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα υπογράψει με το δημόσιο
και τον ΟΣΕ πριν την πώλησή της σε ιδιώτες είναι αυτές που προκαλούν το
μεγαλύτερο ενδιαφέρον από την πλευρά των ιδιωτών στο πλαίσιο του διαγωνισμού
αποκρατικοποίησης, που έχει ξεκινήσει τον προηγούμενο μήνα.
Δεν πρόκειται, φυσικά, για έκπληξη καθώς είναι η
«προίκα» με την οποία η Κυβέρνηση επιχειρεί να προσελκύσει τους
ενδιαφερόμενους μνηστήρες, ώστε να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για την
ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία.
Από τις πρώτες καταγραφές προκύπτει ότι το ενδιαφέρον που
καταγράφεται ως τώρα είναι υπολογίσιμο αφού εταιρείες από το εσωτερικό και το
εξωτερικό εκδηλώνουν την πρόθεσή τους να είναι παρούσες στον συγκεκριμένο διαγωνισμό.
Το ενδεχόμενο αυτό έχει επιβεβαιωθεί με δηλώσεις στελεχών των Ρωσικών
Σιδηροδρόμων (RZD) και της Cosco, που μέσω της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκτιμούν ότι
μπορούν να αποκτήσουν πρόσβαση στους σύγχρονους δρόμους διαμετακόμισης
εμπορευμάτων μεταξύ ανατολής και δύσης.
Η πληθωρική παρουσία των Ρώσων
Περισσότερο πληθωρική προς το παρόν είναι η παρουσία της RZD ο
πρόεδρος της οποίας, ισχυρός παράγοντας στην οικονομική ζωή της Ρωσίας,
οραματίζεται ότι οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι μπορούν να αποτελέσουν την μαγιά ενός
σχήματος ευρωπαϊκών και ελληνικών εταιρειών για την διεκδίκηση της εταιρείας.
Μάλιστα στο σχήμα αυτό ο κ. Γιακούνιν σε δηλώσεις του τόνισε ότι μπορεί να
υπάρξει συμμετοχή της ΤΕΡΝΑ, εταιρεία με την οποία ήδη συνεργάζεται η RZD.
Ενδιαφέρον συμμετοχής στο σχήμα έχει εκδηλώσει ο Όμιλος Κοπελούζου, ενώ
την πιθανότητα συμμετοχής τους στον διαγωνισμό διερευνούν και άλλες μεγάλες
ελληνικές εταιρείες.
Από την αλλοδαπή ενδιαφέρον έχει καταγραφεί επίσης από την
πλευρά των γαλλικών σιδηροδρόμων, (SNCF), από αμερικάνικές εταιρείες, σχήματα
από την Ιταλία αλλά και την Ρουμανία (GFR).
Οι πέντε συμβάσεις το... ζουμί της πώλησης
Από τα ερωτήματα που έχουν κατατεθεί για περαιτέρω
διευκρινίσεις προς το ΤΑΙΠΕΔ, που διεξάγει και τον διαγωνισμό, προκύπτει ότι το
ενδιαφέρον της αγοράς επικεντρώνεται κυρίως γύρω από τις συμβάσεις που θα
υπογράψει η εταιρεία πριν την πώλησή της με το Δημόσιο, τον ΟΣΕ και την Rosco
(ΕΕΣΣΤΥ) και αφορούν στην:
1. Πενταετή σύμβαση Υποχρέωσης Παροχής Δημόσιων
Υπηρεσιών (ΥΔΥ) με το Δημόσιο, για την παροχή υπηρεσιών σιδηροδρομικής
μεταφοράς επιβατών, έναντι ετήσιας αμοιβής έως 50 εκατομμυρίων ευρώ. Αντί του
ποσού αυτού, δηλαδή περίπου 250 εκατομμύρια στην πενταετία, η εταιρεία θα
παρέχει δημόσια υπηρεσία εξυπηρετώντας δρομολόγια τα οποία δεν είναι κερδοφόρα.
2. Σύμβαση πρόσβασης (track access) με τον ΟΣΕ,
υπό την ιδιότητά του ως διαχειριστή της Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής. Μέσω
αυτής η εταιρεία θα μπορεί να χρησιμοποιεί το σιδηροδρομικό δίκτυο.
3. Μακροχρόνια σύμβαση μίσθωσης τροχαίου υλικού με
τον ΟΣΕ, υπό την τρέχουσα ιδιότητά του ως κυρίου του τροχαίου υλικού,
4. Μακροχρόνια σύμβαση υπηρεσιών συντήρησης με την
ΕΕΣΣΤΥ για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού.
5. Μακροχρόνια συμφωνητικά για τη μίσθωση επιλεγμένων
ακινήτων. (Πρόκειται για οικόπεδο έκτασης 38στρεμμάτων στην Οινόη, οικόπεδο 148
στρεμμάτων στον Εμπορικό Σταθμό Θεσσαλονίκης, έτερο οικόπεδο 147 στρεμμάτων στο
σταθμό διαλογής Θεσσαλονίκης,άλλη έκταση 151 στρεμμάτων στη Νέα Μαγνησία
Θεσσαλονίκης και οικόπεδο 36στρεμμάτων στους Λαχανόκηπους Θεσσαλονίκης).
Ζητούν διευκρινίσεις για τα ποσά που θα πληρώσουν
Τα ενδιαφερόμενα σχήματα ζητούν διευκρινίσεις αναφορικά
με τον τρόπο που θα καθοριστεί το ύψος του τιμήματος για τις συμβάσεις 2, 3, 4
και 5, δηλαδή ουσιαστικά για τα ποσά που θα κληθεί να καταβάλει ο νέος
ιδιοκτήτης προκειμένου να έχει πρόσβαση στο σιδηροδρομικό δίκτυο, να μισθώνει
το τροχαίο υλικό από τον ΟΣΕ, να συντηρεί το τροχαίο υλικό στην Rosco, αλλά και
να νοικιάζει τα ακίνητα που θεωρούνται απαραίτητα για την λειτουργία της
εταιρείας.
Επιπλέον σειρά ερωτημάτων έχουν κατατεθεί προς το ΤΑΙΠΕΔ και
αναφορικά με τις υποχρεώσεις παροχής δημόσιων υπηρεσιών για τις οποίες το
ενδιαφέρον εντοπίζεται στο αν, πέρα από το ανώτατο πλαφόν τον 50 εκατομμυρίων,
θα υπάρχει και ελάχιστο ποσό αποζημίωσης, αν ο τιμολοκατάλογος των δρομολογίων,
που θα υπάγονται στο εν λόγω καθεστώς, θα πρέπει να έχει την έγκριση του
Δημοσίου και αν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα έχει τη δυνατότητα να ακυρώνει και να τροποποιεί
τα δρομολόγια αυτά.
Θέλουν ρήτρες διαθεσιμότητας για δίκτυο και συντήρηση
Την δική του σημασία έχει το γεγονός ότι από την πλευρά των
ενδιαφερομένων δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στοαν θα προβλέπονται ρήτρες
διαθεσιμότητας του δικτύου για τον ΟΣΕ, για την τήρηση του προγράμματος
ανάπτυξης του δικτύου καθώς και ρήτρες εμπρόθεσμης ανταπόκρισης της συντήρησης
του τροχαίου υλικού από την ΕΕΣΣΤΥ. Να σημειωθεί ότι ειδικά σε ότι αφορά το
δίκτυο, το οποίο είναι κοινό μυστικό ότι δεν βρίσκεται στην καλύτερη κατάσταση,
ο πρόεδρος του ΟΣΕ είχε, πριν λίγο καιρό, γνωστοποίηση την πρόθεση της
διοίκησης να προχωρήσει την εκχώρηση της συντήρησης του σε ιδιώτες,προκειμένου
αποφευχθεί το ενδεχόμενο στο μέλλον ο ΟΣΕ να χρειαστεί να καταβάλλει ρήτρες
καθυστερήσεων λόγω μη εμπρόθεσμης παράδοσης του δικτύου.
Απαντήσεις στη Β' φάση του διαγωνισμού
Σημειώνεται ότι τα ερωτήματα που έχουν τεθεί από τους
ενδιαφερόμενους προς το ΤΑΙΠΕΔ θα απαντηθούν στην δεύτερη φάση του διαγωνισμού.
Στις 16 Σεπτεμβρίου λήγει η πρώτη φάση και οι εταιρείες που θα
επιλεγούν να συνεχίσουν, θα κληθούν να υπογράψουν σύμβαση εμπιστευτικότητας
ώστε στην συνέχεια θα αποκτήσουν το δικαίωμα πρόσβασης στο ηλεκτρονικό αρχείο
δεδομένων (virtual data room) στο οποίο περιλαμβάνονται πληροφορίες για την
εταιρεία.
Εγκύκλιος ασφάλειας
Να αναφέρουμε, τέλος, ότι την όχι άψογη κατάσταση του
δικτύου και τα σοβαρά προβλήματα που υπάρχουν σε πάρα πολλά σημεία του
επιβεβαιώνει, επίσης, και εσωτερική εγκύκλιος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με θέμα την
μεγιστοποίηση της ασφάλειας του δικτύου.
Η εγκύκλιος απευθύνεται στους μηχανοδηγούς της εταιρείας από
τους οποίους ζητείται να τηρούν απαρέγκλιτα τα όρια ταχύτητας και
στις περιπτώσεις που το κρίνουν απαραίτητο, να μειώνουν την ταχύτητα της
αμαξοστοιχίας ακόμα και κάτω από τα όρια αυτά, ανεξάρτητα από το αν αυτό
προκαλεί επιβάρυνση του δρομολογίου. Με την εν λόγω εγκύκλιο, την οποία
προκάλεσαν τα απανωτά σοβαρότητα διεθνή σιδηροδρομικά δυστυχήματα του
τελευταίου διαστήματος, οι μηχανοδηγοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καλούνται σε απαρέγκλιτη
τήρηση των κανονισμών, απειλούμενοι σε περίπτωση μη εφαρμογή τους με πειθαρχικό
έλεγχο.
Να σημειώσουμε ότι με δηλώσεις του στο Euro2day.gr, την
προηγούμενη εβδομάδα, ο ταμίας της ΠΟΣ κ. Θεοδωρόπουλος είχε τονίσει ότι λόγω
της κακής κατάστασης του δικτύου δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν επιβαρυνθεί
αισθητά χρονικά σε σχέση με παλαιότερα. Μάλιστα ο ίδιοςεξέφραζε απορία για
το πώς το δίκτυο αυτό θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις ανάγκες εντατικής
εκμετάλλευσης της γραμμής που θεωρείται ότι θα προκαλέσει η ιδιωτικοποίηση της
εταιρείας και η αύξηση του εμπορικού έργου που θα φέρει η προσδοκώμενη υπογραφή
νέων συμφωνιών συνεργασίας, αρχής γενομένης από την, εδώ και καιρό,
κυοφορούμενη σύμβαση με την αμερικάνικη HP.