Να ξεκινήσει άμεσα η πώληση του ΟΛΘ πιέζει το Ταμείο
Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), προκειμένου η
αποκρατικοποίησή του να συνδυαστεί με της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σύμφωνα με στελέχη του
Ταμείου, η συνδυασμένη αποκρατικοποίηση των δύο περιουσιακών στοιχείων
συμβάλλει καταλυτικά στην υλοποίηση των δύο αποκρατικοποιήσεων, ανεβάζοντας
παράλληλα την αξία τους και φυσικά τα πιθανά έσοδα.
Σύμφωνα με τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ, ο ΟΛΘ και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μπορούσαν να
περιέλθουν στον ίδιο επενδυτή ή σε «φίλιες» επιχειρηματικές δυνάμεις μεταξύ
τους. Και αυτό, γιατί η συνδυασμένη πώληση αυξάνει την αξία των δύο
περιουσιακών στοιχείων. Οπως εξηγούσαν οι ίδιοι, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν
μπορεί να ανταγωνιστεί τον ΟΛΠ σε επίπεδο εσωτερικής αγοράς.
Μπορεί, ωστόσο, να ανταγωνιστεί τον λιμένα του Πειραιά σε τρίτες και εγγύτερες
αγορές, όπως π.χ. είναι τα Βαλκάνια, η Αν. Ευρώπη κ.ά. Ετσι αρκετοί επενδυτές
βλέπουν τον ΟΛΘ ως μια «πύλη» για τρίτες αγορές, η οποία όμως για να
λειτουργήσει στο πλαίσιο αυτό, χρειάζεται τη στήριξη ενός «μεταφορέα» των
εμπορευμάτων. Ο μεταφορέας αυτός δεν θα μπορούσε να είναι άλλος από την
ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για την οποία ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία αποκρατικοποίησης.
Την αναγκαιότητα της αξιοποίησης του σιδηροδρόμου στη μεταφορά εμπορευμάτων από
λιμάνια, ανέδειξε και η Cosco στον Πειραιά, η οποία επί πολλά χρόνια πίεζε για
τη σιδηροδρομική σύνδεση Θριάσιου Πεδίου με το Ικόνιο. Τελικά, έπειτα από πολλά
χρόνια καθυστερήσεων, οι γραμμές του ΟΣΕ έφτασαν στον Πειραιά και πλέον τα
κοντέινερ μπορούν να φορτώνονται από τα καράβια και σε βαγόνια τρένου.
Το ΤΑΙΠΕΔ τώρα πιέζει την κυβέρνηση να λάβει τις αποφάσεις της, σχετικά με το
τι θέλει να πράξει στα λιμάνια. Το Ταμείο ήδη έχει προκρίνει την πώληση μετοχών
για τις αποκρατικοποιήσεις, στις οποίες αντιδρούν τόσο οι διοικήσεις των
λιμανιών, όσο και μια σειρά άλλων πολιτικών παραγόντων. Οι τελευταίοι
προκρίνουν το μοντέλο της σύμβασης παραχώρησης. Ικανοποιημένος, σχετικά με την
πορεία του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων, εμφανίσθηκε χθες ο διευθύνων σύμβουλος
του ΤΑΙΠΕΔ Γιάννης Εμίρης. Μιλώντας προς το ΑΠΕ, ο κ. Εμίρης σχολίασε τις
τελευταίες εξελίξεις σχετικά με την παραίτηση του προέδρου του Ταμείου Στέλιου
Σταυρίδη, και τόνισε ότι δεν θα υπάρξει καθυστέρηση στο πρόγραμμα
αποκρατικοποιήσεων της χώρας. «Το έργο που έχει συντελεστεί μέχρι σήμερα έχει
ήδη αποφέρει 3,5 δισ. ευρώ στο ελληνικό κράτος και αλλάζει τις δομές και τον
τρόπο λειτουργίας της χώρας συνολικότερα, βάζοντάς την σε αναπτυξιακή τροχιά»,
είπε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ.
Σύμφωνα με τον κ. Εμίρη, μετά την έναρξη της διαδικασίας αποκρατικοποίησης της
Rosco, «μέσα στο επόμενο τρίμηνο αναμένεται η έναρξη αξιοποίησης των ΟΛΠ και
ΟΛΘ καθώς και της Εγνατίας Οδού». Παράλληλα, αναμένονται οι δεσμευτικές
προτάσεις σε μια σειρά από διαγωνισμούς (ΕΥΑΘ, ΟΔΙΕ, Παλιούρι, Ελληνικό,
Αφάντου, Ξενία, το Cluster της Μαρίνας Αλίμου, Μαρίνα της Πύλου και Μαρίνα της
Χίου). «Συνολικά, ήδη περισσότερα από 23 έργα είναι σε εξέλιξη, εκ των οποίων 8
έχουν ολοκληρωθεί και για 15 να ολοκληρώνονται οι διαδικασίες», είπε ο κ.
Εμίρης.
Τέλος, ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, ανέφερε ότι περισσότερες από 90
νομοθετικές ρυθμίσεις έχουν προωθηθεί τα τελευταία δύο χρόνια για να αρθούν
αντίστοιχα εμπόδια στη διαδικασία αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του
Δημοσίου.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ