Κυριακή 21 Ιουλίου 2013

Έντονο ρωσικό ενδιαφέρον για ΟΛΘ και σιδηρόδρομους

«Μακεδονία»
Συνεχείς είναι πλέον οι επαφές της ρωσικής πλευράς (μέσω υψηλόβαθμων αξιωματούχων, που επισκέπτονται τακτικά τη χώρα μας) τόσο για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους όσο και για την παραχώρηση δραστηριοτήτων του Οργανισμού Λιμένων Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).

Σύμφωνα με πληροφορίες, το ενδιαφέρον της ρωσικής πλευράς εστιάζεται τόσο στην παραχώρηση του προβλήτα 6 του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) και της μαρίνας όσο και της σιδηροδρομικής διασύνδεσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τα ευρύτερα δίκτυα σταθερής τροχιάς.
Ενδιαφέρον για τη συμμετοχή τους στην αποκρατικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης φέρονται να έχουν εκφράσει οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (μάλιστα, σύμφωνα με τους Moscow Times, ο επικεφαλής της εταιρείας, κ. Βλαντίμιρ Γιακούνιν, έχει ζητήσει από τον πρόεδρο Πούτιν τη στήριξή του για το θέμα αυτό). Όπως αναφέρει η Kommersant, ανατέθηκε ήδη στον αναπληρωτή πρωθυπουργό, κ. Αρκάντι Ντβόρκοβιτς, να εξετάσει τα υπέρ και τα κατά της ενδεχόμενης εμπλοκής των Ρώσων στον ΟΛΘ.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η ρωσική πλευρά ενδιαφέρεται σφόδρα και για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco, με την τιμή εκκίνησης για τις τρεις εταιρείες να υπολογίζεται στα 140 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, όπως έχει σημειώσει ο επικεφαλής των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, χωρίς κρατική χρηματοδότηση η εταιρεία του θα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο συμμετοχής σε κοινοπραξία με ξένο εταίρο, προκειμένου να κατέβει στον διαγωνισμό.
Όπως επισημαίνουν οι γνωρίζοντες, η αποκρατικοποίηση του ΟΛΘ θεωρείται για τους Ρώσους μια μοναδική ευκαιρία να συνδυάσουν το δίκτυο μεταφορών στην Ελλάδα με έργα υποδομής που ήδη πραγματοποιούνται στη Σερβία.

ΠΟΛΥΦΕΡΝΗ ΝΥΦΗ
Υπενθυμίζεται ότι για τον ΟΛΘ έχει ήδη διατυπωθεί άμεσα ή έμμεσα έντονο ενδιαφέρον από εταιρείες που συμμετείχαν στον διαγωνισμό του 2008, όπως η κινεζική Hutchison Port Holdings (είχε προσφέρει 419 εκατ. ευρώ λίγο πριν ξεσπάσει η κρίση, το φθινόπωρο του 2008), η Cosco Pacific LTD (είχε προσφέρει, την ίδια περίοδο, 131 εκατ. ευρώ), αλλά και εταιρείες ισραηλινών και φιλιππινέζικων συμφερόντων. Πλέον, στο «κλαμπ» των ενδιαφερομένων εισέρχεται με αξιώσεις και η «ρωσική άρκτος».
Στα αδιαμφισβήτητα «συν» του λιμανιού της πόλης συγκαταλέγεται το σημαντικό γεωστρατηγικό του πλεονέκτημα, καθώς η εγγύτητά του με την ανατολική και την κεντρική Ευρώπη μπορεί να αναδείξει τη Θεσσαλονίκη, για ακόμη μία φορά στην ιστορία της, ως νότια πύλη της ευρωπαϊκής περιφέρειας.
Η ΟΛΘ ΑΕ συστήθηκε το 1999, με τη μετατροπή του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου «Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης» σε ανώνυμη εταιρεία, σύμφωνα με τον ν. 2688/1999. Τελεί υπό την εποπτεία του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, διέπεται από τις διατάξεις του ν. 2688/89, είναι κοινής ωφέλειας και έχει τα αποκλειστικά δικαιώματα χρήσης και εκμετάλλευσης των γηπέδων, των κτιρίων και των εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος της Θεσσαλονίκης, τα οποία ανήκουν στο ελληνικό Δημόσιο για 50 χρόνια.