Σάββατο 13 Ιουλίου 2013

Οι μνηστήρες και η προίκα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Νίκη Παπανικολάου

Σε τροχιά ιδιωτικοποίησης βρίσκεται πλέον η ΤραινΟΣΕ, μετά και την πρόσκληση εκδήλωση ενδιαφέροντος για την απόκτηση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, που δημοσιοποίησε χθες το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). 

Η εταιρεία πριμοδοτείται με κρατικές επιδοτήσεις ύψους 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο για την εξυπηρέτηση των «άγονων δρομολογίων» για την επόμενη πενταετία, δηλαδή 250 εκατ. ευρώ, με σημαντικά ακίνητα, η αξία των οποίων εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει τα 110 εκατ. ευρώ, ενώ η συμφωνία με την Cosco και την Hewlett Packard είναι στα assets της εταιρείας. 

Τα παραπάνω προβλέπονται σε μία σειρά συμβάσεων που θα συνάψει η ΤραινΟΣΕ πριν την ολοκλήρωση του διαγωνισμού και είναι οι εξής:

- Πενταετή σύμβαση υποχρέωσης παροχής δημόσιων υπηρεσιών (ΥΔΥ) με το Δημόσιο, για την παροχή υπηρεσιών σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών, έναντι ετήσιας αμοιβής που δεν θα υπερβαίνει το ποσό 50 εκατ. ευρώ. 

- Σύμβαση πρόσβασης (track access) με τον ΟΣΕ, υπό την ιδιότητά του ως διαχειριστή της εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής.

- Μακροχρόνια σύμβαση μίσθωσης (5+5 χρόνια) του τροχαίου υλικού με τον ΟΣΕ, που ήδη χρησιμοποιεί σήμερα η ΤραινΟΣΕ.

- Μακροχρόνια σύμβαση υπηρεσιών συντήρησης με την εταιρεία συντήρησης του τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού (Rosco), για την παροχή επί 10ετία υπηρεσιών συντήρησης του τροχαίου υλικού.

- Μακροχρόνια συμφωνητικά για τη μίσθωση από τη ΓΑΙΑΟΣΕ επιλεγμένων ακινήτων.

Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις: Αρχικά θα γίνει η εκδήλωση ενδιαφέροντος, με καταληκτική ημερομηνία την 16η Σεπτεμβρίου 2013. Στη συνέχεια, όσοι προκριθούν, θα κληθούν να υπογράψουν σύμβαση εμπιστευτικότητας και θα υποβάλουν δεσμευτική οικονομική προσφορά. Στόχος της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ είναι έως τις αρχές ή το αργότερο έως τα μέσα του 2014 να έχει ολοκληρωθεί η αποκρατικοποίηση της ΤραινΟΣΕ. Οι ενδιαφερόμενοι που επιθυμούν να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό θα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένα χρηματοοικονομικά κριτήρια. 

Συγκεκριμένα, εάν είναι νομικό πρόσωπο, θα πρέπει τα ίδια κεφάλαια των 3 τελευταίων χρήσεων να ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ και εάν πρόκειται για fund, το ποσό των κεφαλαίων της τελευταίας χρήσης να ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ. Σε περίπτωση που υποβληθεί πρόταση από κοινοπρακτικό σχήμα, τότε ο επικεφαλής της κοινοπραξίας , όπως σημειώνεται στην πρόκληση, θα πρέπει να κατέχει τουλάχιστον το 34% αυτής.

Στα νομικά κριτήρια αποκλείονται όσοι βρίσκονται σε πτώχευση και όσοι έχουν καταδικαστεί για ποινικά αδικήματα, που σχετίζονται με την επαγγελματική ή επιχειρηματική του συμπεριφορά, όπως συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, δωροδοκία, απάτη και ξέπλυμα βρόμικου χρήματος.

Σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ για τον διαγωνισμό είναι η Επενδυτική Τράπεζα Ελλάδος ΑΕ, η Kantor Management Consultants, η Louis Berger, η Hogan Lovells International LLP και το δικηγορικό γραφείο Μ&Π Μπερνίτσα.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ
Αισιόδοξες είναι οι προβλέψεις για την ΤραινΟΣΕ όσον αφορά τα οικονομικά της, καθώς αναμένεται να καταγράψει το 2013 κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ύψους 7,5 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας κ. Θ. Ζηλιασκόπουλο. Η ΤραινΟΣΕ, το 2012 έκλεισε με οριακή κερδοφορία 272.892 ευρώ έναντι ζημιών 33,5 εκατ. ευρώ τη χρήση του 2011, ενώ ο κύκλος εργασιών της ανήλθε το 2012 σε 83 εκατ. ευρώ από 84, 6 εκατ. ευρώ, δηλαδή μείωση της τάξης του 1,9%. Τα αποτελέσματα εκμετάλλευσης προ φόρων, χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων, αποσβέσεων και προβλέψεων ανήλθαν σε κέρδη 4,6 εκατ. ευρώ έναντι ζημιάς 26 εκατ. ευρώ για την αντίστοιχη προηγούμενη χρήση. 

Σημειώνεται ότι πριν μερικές ημέρες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε το «πράσινο φως» για την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας, με τον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Χοακίν Αλμούνια να τονίζει ότι «η επιτευχθείσα αναδιάρθρωση και η επικείμενη ιδιωτικοποίηση της ΤραινΟΣΕ θα απαλλάξει την εταιρεία από το θέμα των κρατικών ενισχύσεων, θα εξασφαλίσει την επιβίωση και ανάπτυξη της εταιρείας, θα επαναφέρει τους ελληνικούς σιδηροδρόμους στο κέντρο του ευρωπαϊκού ανταγωνισμού, ενώ θα επιφέρει πρόσθετα σημαντικά οφέλη στην εταιρεία, στο επιβατικό και εμπορικό κοινό». 

Υπενθυμίζεται ότι τον Φεβρουάριο του 2011 η Ελλάδα σε νομοσχέδιο που ψηφίστηκε για την εξυγίανση του ΟΣΕ στη Βουλή προέβλεπε δέσμη μέτρων υπέρ της ΤραινΟΣΕ ύψους περίπου 1,2 δισ. ευρώ, μεταξύ των οποίων και διαγραφή χρεών 714 εκατ. ευρώ του ΟΣΕ, μεταφορά στοιχείων ενεργητικού και εργαζομένων και αύξηση κεφαλαίου. Οι Βρυξέλλες είχαν αναλάβει να διερευνήσουν κατά πόσον ένα ή περισσότερα από αυτά τα μέτρα συνιστούσαν κρατική ενίσχυση υπέρ της ΤραινΟΣΕ.

ΟΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Το επενδυτικό ενδιαφέρον γαλλικών, ρωσικών, κινεζικών, αμερικανικών αλλά και γερμανικών εταιρειών έχει συγκεντρώσει κατά καιρούς η ΤραινΟΣΕ αλλά και η Rosco, που θ’ ακολουθήσει και αυτή τον δρόμο της ιδιωτικοποίησης. Το στοίχημα πλέον για την κυβέρνηση είναι το αρχικό ενδιαφέρον να μετουσιωθεί σε δεσμευτική προσφορά. 

Η κινεζική Cosco έχει δηλώσει ότι ενδιαφέρεται για την ΤραινΟΣΕ και ετοιμάζεται να κατέβει στον διαγωνισμό με συμφωνία-πακέτο για την εξαγορά της. Μετά και την εδραίωσή του στο λιμάνι του Πειραιά, ο κινεζικός κολοσσός επιδιώκει να διευρύνει την παρουσία του στη χώρα μας, εκμεταλλευόμενος τη γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας, καθώς αποτελεί για τους Κινέζους πύλη εισόδου προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Αλλωστε, μέσω της συμφωνίας με τη Hewlett Packard, η Cosco γνωρίζει αρκετά στοιχεία που την ενδιαφέρουν για την ΤραινΟΣΕ, όπως η δυνατότητα μεταφοράς προϊόντων στην Κεντρική Ευρώπη σε πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα αλλά και η κατάσταση του δικτύου. Ζωηρό ενδιαφέρον, μέχρι αποδείξεως του εναντίον, έχουν δείξει και οι Ρώσοι. 

Το ενδιαφέρον των Ρωσικών Σιδηροδρόμων να δημιουργήσουν ένα ισχυρό «άνοιγμα» στην αγορά της χώρας μας και να συνδυάσουν τις θαλάσσιες με τις σιδηροδρομικές μεταφορές είναι τόσο μεγάλο που ο πρόεδρος της εταιρείας κ. Βλαντιμίρ Γιακούνιν φέρεται να έχει ζητήσει κρατική χρηματοδότηση ώστε οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι να κατέβουν μόνοι τους στους διαγωνισμούς διεκδίκησης του ΟΛΘ, της ΤραινΟΣΕ και της Rosco. Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο να σχηματίσει κοινοπραξία με ξένο εταίρο για την εξαγορά των περιουσιακών στοιχείων. 

Το ενδιαφέρον γαλλικών εταιρειών SNCF και Alstom για την ΤραινΟΣΕ και τη Rosco γνωστοποίησε ο ίδιος ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών κ. Fr?d?ric Cuvillier τον περασμένο Απρίλιο κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα. Ο κ. Cuvillier είχε τονίσει ότι πρόκειται να υπάρξει συνεργασία των δύο χωρών στον τομέα των σιδηροδρόμων με την Alstom και την SNCF που θα βρεθούν, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, στο πλευρό της ελληνικής κυβέρνησης. Το «παρών» πριν από δύο χρόνια είχαν δείξει και οι Βέλγοι αλλά και Ελληνες, βολιδοσκοπώντας τις Αρχές προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση σε οικονομικά στοιχεία, να προτείνουν επενδυτικά σχήματα ή και να αγοράσουν τη σιδηροδρομική υποδομή.

Πάντως, όπως υποστηρίζουν οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ, που ετοιμάζονται για απεργιακές κινητοποιήσεις, «πρόκειται για σκανδαλώδη εκποίηση των σιδηροδρομικών μεταφορών, καθώς ο αγοραστής με το συμβολικό ποσό που θα καταβάλει για την εξαγορά της ΤραινΟΣΕ - εκτιμάται ότι δεν θα ξεπερνά τα 45-50 εκατ. ευρώ - θα… αγοράσει κρατικές επιδοτήσεις ύψους 250 εκατ. ευρώ».

Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Η ΤραινΟΣΕ ιδρύθηκε το 2005, ως θυγατρική του ΟΣΕ. Τον Δεκέμβριο του 2008 η κυριότητα της ΤραινΟΣΕ μεταβιβάστηκε στο Δημόσιο. Σκοπός της ΤραινΟΣΕ είναι η παροχή υπηρεσιών έλξης για τη σιδηροδρομική μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων, η ανάπτυξη, οργάνωση και εκμετάλλευση αστικών, προαστιακών, περιφερειακών, υπεραστικών και διεθνών επιβατικών και εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών, καθώς και η μεταφορά με λεωφορεία ή η συνδυασμένη μεταφορά επιβατών και φορτίων και η παροχή υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) πάσης φύσεως.

Ο ΟΣΕ, (ο οποίος ανήκει κατά 100% στο Δημόσιο), υπό την ιδιότητά του ως διαχειριστής της ελληνικής εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής, είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση, λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής υποδομής, την κατασκευή και ανάπτυξη νέας υποδομής, τη ρύθμιση και την ασφάλεια της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, καθώς και όσων αρμοδιοτήτων προβλέπονται από την εφαρμοστέα εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Το τροχαίο υλικό, το οποίο προς το παρόν ανήκει στον ΟΣΕ, θα μεταβιβαστεί στο Δημόσιο, ενώ η συντήρηση του τροχαίου υλικού που παρέχεται από τον ΟΣΕ είναι ήδη υπό μεταβίβαση μέσω απόσχισης από τη μητρική (spin off), στην Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού ΑΕ (ΕΕΣΣΤΥ), που ανήκει κατά 100% στο Δημόσιο. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας απόσχισης (spin off), η ΕΕΣΣΤΥ θα λειτουργεί ως ανεξάρτητη εταιρεία που θα παρέχει υπηρεσίες συντήρησης σε τροχαίο υλικό. 
«Κέρδος»