Κυριακή 28 Ιουλίου 2013

Σε "τρένο" εσόδων και κερδών οι κατασκευαστικές

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Σημαντικά σιδηροδρομικά έργα ενισχύουν την αξία του ανεκτέλεστου υπολοίπου των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων που αναμένουν την οριστική και πλήρη επανεκκίνηση  των κατασκευαστικών εργασιών στους τέσσερις οδικούς άξονες (Ολυμπία Οδός, Ε-65, Ιόνια Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου).

Πριν από μερικές εβδομάδες, η ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε με τους ανάδοχους κατασκευαστικούς ομίλους, την κατασκευή της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος και τη β’ φάση του συγκροτήματος Θριασίου, έργα συνολικού προϋπολογισμού της τάξης των 500 εκατ. ευρώ. 

Τα δύο αυτά έργα, σε συνδυασμό με την προς υπογραφή σύμβαση Τιθορέα-Δομοκός λειτουργούν σαν «τονωτική ένεση» σχεδόν για το σύνολο των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων και αναμένεται να αλλάξουν το τοπίο στην κατασκευαστική αγορά, όπως σημειώνουν παράγοντες του κλάδου.

«Μπαίνουν» σε ράγες

Με ποια έργα ενισχύεται το ανεκτέλεστο των κατασκευαστικών ομίλων;

Πρόκειται για τις υπολειπόμενες εργασίες ολοκλήρωσης της υποδομής και των κτηριακών εγκαταστάσεων, της σηματοδότησης, των τηλεπικοινωνιών και της ηλεκτροκίνησης της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Τιθορέα-Δομοκός. Το project, προϋπολογισμού 412,50 εκατ. ευρώ, αναμένεται να συμβασιοποιηθεί προσεχώς και για την υλοποίησή του έχει επιλεγεί η κοινοπραξία των Άκτωρ-J&P Άβαξ- Intrakat.

Ήδη, οι τρεις μεγαλύτερες εγχώριες κατασκευαστικές υλοποιούν τη νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων, μήκους 122 χλμ, η ολοκλήρωση της οποίας θα μειώσει την απόσταση Αθήνας-Θεσσαλονίκης κατά περίπου μία ώρα. 

Το δεύτερο μεγάλο έργο της ΕΡΓΟΣΕ αφορά στην κατασκευή της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος, είναι προϋπολογισμού 412,50 εκατ. ευρώ και για την κατασκευή του έχει επιλεγεί η κοινοπραξία των Άκτωρ-J&P Άβαξ- Intrakat. 

Περιλαμβάνει τη δίδυμη σήραγγα Παναγοπούλας και είναι μήκους 21,5χλμ. Η χρηματοδότησή του είναι εξασφαλισμένη από το ΕΣΠΑ, και η ολοκλήρωση του έργου (36 μήνες από την συμβασιοποίησή του-τέλη Ιουνίου) θα εκσυγχρονίσει τη γραμμή από την Αθήνα μέχρι την Πάτρα. 

Ένα ακόμη project που υπέγραψε πρόσφατα η κοινοπραξία Άκτωρ-Alstom Tranport με την ΓΑΙΑΟΣΕ αφορά τη δεύτερη φάση του συγκροτήματος Θριασίου και το σιδηροδρομικό σταθμό Ζεφυρίου. Είναι προϋπολογισμού 86,19 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2007-2013 και χρηματοδοτείται από τα ΠΕΠ Αττικής 207-2013.

Το ενδιαφέρον των τεχνικών εταιρειών είναι μεγάλο και για προς δημοπράτηση έργα της ΓΑΙΑΟΣΕ στα οποία συγκαταλέγονται έργα υποδομής (280 εκατ. ευρώ) στα τμήματα Κιάτο-Ροδοδάφνη και στη γραμμή Ροδοδάφνη – Ριο (120 εκατ.).

Το ολικό «restart» στους οδικούς άξονες, σε συνδυασμό με τα νέα σιδηροδρομικά έργα «προμηνύει» σημαντική βελτίωση των μεγεθών των ομίλων Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat, οι οποίοι είχαν σημειώσει, στις γενικές συνελεύσεις του Ιουνίου, ότι η κατάσταση στις κατασκευές έχει σταθεροποιηθεί.

Το ανεκτέλεστο διαμορφώνεται στα 3,2 δισ. ευρώ για την Ελλάκτωρ, στα 3,15 δισ. για την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, στα 2 δισ. ευρώ για την J&P Άβαξ και περίπου 300 εκατ. ευρώ για την Intrakat.



Πηγή:www.capital.gr