Δευτέρα 3 Ιουνίου 2013

"Ξεσκονίζουν" σχέδια για εμπορευματικά κέντρα

 Της Μάρως Τσαντήλα
Το ενδιαφέρον από το εξωτερικό "αναγκάζει" την κυβέρνηση να ανοίξει ξανά το φάκελο "Θριάσιο". Εκπονείται μελέτη επικαιροποίησης. Πρόταση για εμπορευματικό κέντρο κατατίθεται και στην Θεσσαλονίκη. Ποια τοποθεσία προτείνεται. 

Αναθερμαίνεται το ενδιαφέρον για την δημιουργία σύγχρονων εμπορευματικών κέντρων στη χώρα μας, την ώρα που εταιρείες – κολοσσοί με παγκόσμια δραστηριότητα εντάσσουν την Ελλάδα στα πλάνα τους για τη διαμετακόμιση των εμπορευμάτων τους με στόχο - τι άλλο; - τη μείωση του κόστους.
Η έναρξη της μεταφοράς προϊόντων της HP με συρμούς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και προορισμό την Κεντρική Ευρώπη θεωρείται ότι είναι θέμα χρόνου μετά τηνοριστική παράδοση της εμπορευματικής σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει το σιδηροδρομικό δίκτυο στο Θριάσιο με το λιμάνι του Ικόνιου. 
Το παράδειγμα της αμερικάνικης πολυεθνικής, να αναζητήσει μέσω Ελλάδας διάδρομο για τη μεταφορά των προϊόντων της προς την Ευρώπη, έχει ήδη προκαλέσει την προσοχή και άλλων μεγάλων πολυεθνικών επιχειρήσεων. Παράλληλα από το πρόσφατο ταξίδι του πρωθυπουργού στην Κίνα προέκυψε μεγάλο ενδιαφέρον των κινεζικών κολοσσών Huawei και ΖΤΕγια την δημιουργία διαμετακομιστικών κέντρων στη χώρα μας.
Το αυξημένο μεταφορικό κόστος, που επιβαρύνει σημαντικά και την τελική τιμή των προϊόντων, οδηγεί το παγκόσμιο εμπόριο σε αναζήτηση νέων φθηνότερων δρόμων. Η γεωγραφική θέση της Ελλάδας, στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, αποτελεί το συγκριτικό πλεονέκτημα που αναδεικνύει την χώρα σε κόμβο των νέων εμπορικών δρόμων.
Τώρα τρέχουμε για τις μελέτες 
Οι αλλαγές αυτές βρίσκουν – για ακόμη φορά – τη χώρα μας απροετοίμαστη καθώς από τις υποδομές απουσιάζουν πλήρως τα σύγχρονα εμπορευματικά κέντρα αφού, παρά τις μεγαλόστομες εξαγγελίες, κανένα σχετικό έργο δεν προχώρησε.
Το υπουργείο Ανάπτυξης αντιλαμβανόμενο την έλλειψη επιχειρεί να φέρει και πάλι στο προσκήνιο το ζήτημα της ανάπτυξης εμπορευματικού κέντρου ιδιωτών στην περιοχή του Θριάσιου Πεδίου, ένα εγχείρημα που έχει στεφθεί με μεγαλειώδη αποτυχία στο παρελθόν. Για το σκοπό αυτό ενέταξε την πράξη "Εκπόνηση Μελέτης Σκοπιμότητας και Μελέτης Κόστους – Οφέλους για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου Θριασίου Πεδίου" στο επιχειρησιακό πρόγραμμα: “Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας” με κόστος 49.200 ευρώ.
Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει:
-Την εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας για την ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, στην οποία θα περιλαμβάνονται ανάλυση της αγοράς, διερεύνηση και αξιολόγηση των εναλλακτικών σεναρίων λειτουργίας και επικαιροποίηση του λειτουργικού σχεδιασμού. Την εκπόνηση μελέτης κόστους - οφέλους και σύνταξη της αίτησης επιβεβαίωσης χρηματοδοτικής ενίσχυσης για τα έργα της Β’ λειτουργικής φάσης.
Θεσσαλονίκη: Συζήτηση για το χώρο του Στρατοπέδου Γκόνου 
Την ίδια στιγμή την δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου Διατροπικών Μεταφορών στη Θεσσαλονίκη, που θα καλύπτει τις ανάγκες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, διερεύνησε μελέτη σκοπιμότητας την οποία εκπόνησε η εταιρεία Tredit. 
Η μελέτη που παρουσιάστηκε πρόσφατα στο πλαίσιο ημερίδας που διοργάνωσαν Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ) και η Ελληνική Εταιρεία Logistics Βορείου Ελλάδος (ΕΕLBE). Αφορούσε τη δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου Διατροπικών Μεταφορών στην Κεντρική Μακεδονία με στόχο την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών σε συνδυασμό με ολοκληρωμένα δίκτυα μεταφορών. 
Το συγκεκριμένο κέντρο θα λειτουργεί ως κόμβος αποθήκευσης και διανομής για την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, αλλά και ως πύλη διαμετακόμισης των εθνικών ροών με χρήση οδικής και σιδηροδρομικής υποδομής.
Η τοποθεσία που προτείνει η μελέτη για την εγκατάσταση του συγκεκριμένου Εμπορευματικού Κέντρου είναι το πρώην στρατόπεδο Γκόνου, που συνδυάζει σειρά πλεονεκτημάτων τόσο από την άποψη της θέσης όσο και λόγω έκτασης. Το συνολικό κόστος επένδυσης υπολογίζεται σε περίπου 65,7 εκατ. ευρώ, ενώ τα προσδοκώμενα έσοδα υπολογίζονται σε 13,2 εκατ. ευρώ ετησίως. 
Σύμφωνα με την μελέτη στην υλοποίηση του εμπορευματικού κέντρου θα μπορούσαν συμπράξουν, μεταξύ άλλων, οι Οργανισμοί Σιδηροδρόμων Ελλάδος και Λιμένος Θεσσαλονίκης, επαγγελματικοί σύνδεσμοι, Εμπορικά- Βιομηχανικά Επιμελητήρια, εταιρίες διαμεταφορέων και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Προσδοκώμενα οφέλη
Κατά την παρουσίαση της μελέτης αναφέρθηκε χαρακτηριστικά ότι η επένδυση θα έχει σημαντικά οφέλη για την προώθηση των συνδυασμένων μεταφορών, για την αύξηση των εξαγωγών και της ανταγωνιστικότητας της τοπικής βιομηχανίας, για τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την ανάπτυξη νέας εμπορικής σχετικής δραστηριότητας στην περιοχή πλησίον του κέντρου. Επίσης εκτιμάται ότι θα συμβάλει στη δημιουργίαοικονομιών κλίμακας που μπορεί να μειώσουν τα συνολικά κόστη μεταφοράς για επιμέρους εταιρίες και ειδικά για τις μικρομεσαίες.

Τα αναμενόμενα οφέλη από τη λειτουργία του Εμπορευματικού Κέντρου συνοψίζονται στα εξής:

- Υποστήριξη της εξαγωγικής δραστηριότητας της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας και της ανταγωνιστικότητας της τοπικής βιομηχανίας και εμπορίου.
- Βελτίωση της διασύνδεσης του λιμένα Θεσσαλονίκης με τους χερσαίους διαδρόμους μεταφορών.
- Μείωση του κόστους μεταφοράς, ειδικά για μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι τόσο για την περιοχή του Θριασίου όσο και το στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη έχει προηγηθεί μακρά συζήτηση για την δημιουργία εμπορευματικών κέντρων. Μάλιστα στην περίπτωση του Θριάσιου έχουν γίνει επανειλημμένες προσπάθειες για την ανάθεση του έργου, χωρίς ωστόσο να υπάρξει αποτέλεσμα.