Σε 3,5 ώρες θα γίνεται το ταξίδι μεταξύ Θεσσαλονίκης -
Αθήνας με αμαξοστοιχίες του ΟΣΕ στα τέλη του 2015, οπότε υπολογίζεται να τεθεί
σε λειτουργία η ηλεκτροκίνηση στο δίκτυο Τιθορέας - Δομοκού.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Ο δρόμος για την ταχύτερη σιδηροδρομική σύνδεση άνοιξε χθες με την ολοκλήρωση
της διάνοιξης της σήραγγας Καλλίδρομου, που είναι η μεγαλύτερη στην Ελλάδα και
μια από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη. Η τελευταία πράξη της διάτρησης έγινε
παρουσία του αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης Σταύρου Καλογιάννη, στελέχη του
υπουργείου και του ΟΣΕ.
Οι εργασίες για τη σήραγγα Καλλίδρομου ξεκίνησαν το 1997, αλλά το έργο
ακυρώθηκε, επαναδημοπρατήθηκε, άλλαξε αναδόχους, κατατέθηκαν ενστάσεις από
κατασκευαστικές εταιρείες και η τελευταία σύμβαση για τη διάνοιξη υπογράφηκε
στις 28 Σεπτεμβρίου 2006 με ανάδοχο την κοινοπραξία Άκτωρ-Τέρνα- J&P ΑΒΑΞ
και ύψος 178,7 εκατ. ευρώ. Ακολούθησε πέρυσι συμπληρωματική σύμβαση 44 εκατ.
ευρώ. Το σύνολο του έργου έχει κόστος 354 εκατ. ευρώ και μέχρι σήμερα έχει
χρηματοδοτηθεί από τρία κοινοτικά πακέτα.
Το έργο είναι τμήμα της γραμμής Τιθορέας - Δομοκού, αποτελείται από δύο
σήραγγες μονής γραμμής, μήκους 9.250 μέτρων η καθεμία, δηλαδή στο σύνολο 18.500
μ. Λόγω της ιδιαίτερης γεωλογικής σύνθεσης του όρους, χαρακτηρίστηκε και από τα
δυσκολότερα τεχνικά έργα. Με την ολοκλήρωση της διάνοιξης, ξεκινούν τα έργα
επιδομής (εγκιβωτισμός των γραμμών επί σκυροδέματος, Slab-Track) εντός της
σήραγγας, για να επιτευχθούν υψηλότερες ταχύτητες διέλευσης και να μειωθούν οι
απαιτήσεις συντήρησης της γραμμής. Οι μεγαλύτερες ταχύτητες στο σχεδιασμό της
σήραγγας είναι 200 χλμ. την ώρα.
Ως «μια μάχη με τον χρόνο, τα γεωλογικά φαινόμενα και τις δυσκολίες που
αντιμετωπίστηκαν» χαρακτήρισε την τελευταία πράξη της διάτρησης ο κ.
Καλογιάννης, ο οποίος έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις δυσκολίες που υπήρξαν και
έγιναν αιτία καθυστερήσεων. Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Κώστας
Σπηλιόπουλος τόνισε ότι το συγκεκριμένο έργο έχει καθοριστική αξία και σημασία
σε ό,τι αφορά την εξέλιξη και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου της
χώρας. Ο γ.γ. Μεταφορών Κώστας Σταθακόπουλος συνέδεσε το έργο στον άξονα
Θεσσαλονίκη - Αθήνα με την προωθούμενη ιδιωτικοποίηση, λέγοντας ότι «Η
ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου, κατακτά ένα μεγαλύτερο
μερίδιο με καλύτερους όρους στην αγορά».
ΤΙΘΟΡΕΑ - ΔΟΜΟΚΟΣ
Το συνολικό έργο της σιδηροδρομικής γραμμής Τιθορέα - Δομοκός περιλαμβάνει την
κατασκευή της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Τιθορέας -
Λειανοκλαδίου - Δομοκού, που αντικαθιστά το ορεινό κομμάτι της υφιστάμενης
μονής γραμμής μήκους 122 χιλιομέτρων με νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή υψηλών
ταχυτήτων μήκους 106 χιλιομέτρων. Η νέα χάραξη έχει σχεδιασθεί για ταχύτητες
160 - 200 χλμ./ώρα, ξεκινά από τον σιδηροδρομικό σταθμό Τιθορέας, κατευθύνεται
ανατολικά διασχίζοντας το όρος Καλλίδρομο με τη δίδυμη σήραγγα και ακολουθώντας
πεδινή διαδρομή μέσω της πεδιάδας του Σπερχειού ποταμού καταλήγει στον
σιδηροδρομικό σταθμό Λειανοκλαδίου. Στη συνέχεια διασχίζει το όρος Όθρυς με
δίδυμη σήραγγα μήκους 6.380 μέτρων η κάθε μία και ακολουθώντας πεδινή διαδρομή
μέσω της αποξηραμένης λίμνης Ξυνιάδας ανέρχεται τον ορεινό όγκο του Δομοκού
μέχρι τον ομώνυμο σιδηροδρομικό σταθμό. Περιλαμβάνει τέσσερις σήραγγες μονής
γραμμής συνολικού μήκους 30.837 μ. (σήραγγες Καλλιδρόμου και Όθρυος), 12
σήραγγες διπλής γραμμής συνολικού μήκους 4.499,61 μ., 18 Cut & Cover διπλής
γραμμής συνολικού μήκους 2.374,75 μ., 6 Cut & Cover μονής γραμμής συνολικού
μήκους 1.708,00 μ., 49 σιδηροδρομικές γέφυρες συνολικού μήκους 6.086,88 μ., 32
ανισόπεδες διαβάσεις συνολικού μήκους 2.764,50 μ., 2 νέους σιδηροδρομικούς
σταθμούς στον Μώλο και τον Άγιο Στέφανο, και δύο νέες στάσεις στις Αγγείες και
τον Θαυμακό. Η ολοκλήρωση των εργασιών τοποθετείται στα τέλη του 2015. Με την
παράδοση του έργου το δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη θα εκτελείται με
ηλεκτροκίνητα τρένα, με ταχύτητες που θα φτάνουν στα 200 χλμ. ανά ώρα.