Τρίτη 30 Απριλίου 2013

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Στροφή στις εμπορευματικές μεταφορές

Της Μάρως Τσαντήλα

Στροφή προς την ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών επιχειρεί η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία βρίσκεται σε διαρκή μαραθώνιο για την προσέλκυση νέων πελατών προκειμένου να ενισχύσει τα έσοδα της εταιρείας, που μπαίνει άμεσα σε διαδικασία αποκρατικοποίησης. 
Η συμφωνία συνεργασίας με την Cosco για την μεταφορά των εμπορευμάτων της Hewlett-Packard προς την Ευρώπη, που αναμένεται να ενεργοποιηθεί ως το τέλος Μαϊου, ήταν ένα σημαντικό βήμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για ενίσχυση της εμπορευματικής μεταφοράς το οποίο, και αυτό είναι το σπουδαίο, ακολουθείται και από άλλες κινήσεις προς την κατεύθυνση αυτή.
Η δρομολόγηση, μέσα στο Μάιο, τακτικής εμπορευματικής αμαξοστοιχίας που θα συνδέει τηνΑθήνα με την Θεσσαλονίκη μετακινώντας εμπορευματικά φορτία για λογαριασμό των επιχειρήσεων του ΣΕΒ αποτελεί μια ακόμη θετική είδηση.

Με «όπλο» το φθηνότερο τιμολόγιο

Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που επιχειρεί να εκμεταλλευτεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι το ιδιαίτερα προσιτό τιμολόγιο που μπορεί να προσφέρει στους πελάτες της. Ακόμη και σήμερα που η οδική μεταφορά προσφέρει φθηνά τιμολόγια, λόγω της μεγάλης πίεσης που προκαλεί η κρίση στα κόστη των επιχειρήσεων, το τρένο έχει την δυνατότητα να είναι φθηνότερο.

Ένα δρομολόγιο ενός φορτηγού από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη έχει ενα μέσο κόστος περίπου 500 ευρώ. Οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι αν κάποιος χρησιμοποιήσει τις εμπορευματικές αμαξοστοιχίες με το ίδιο κόστος αγοράζει διπλάσιο ωφέλιμο χώρο, μειώνει δηλαδή ουσιαστικά το κόστος στο μισό. 
Επίσης υπολογίσιμο όφελος προέρχεται και από το γεγονός ότι το εμπορευματικό τρένο προσφέρει στον ενδιαφερόμενο την ευελιξία να αγοράσει το χώρο που πραγματικά χρειάζεται, αφού δεν θα είναι απαραίτητο να μισθώσει ολόκληρο φορτηγό αν το εμπόρευμα που θέλει να μεταφέρει δεν είναι αντίστοιχο.
Η συμφωνία συνεργασίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τις επιχειρήσεις του ΣΕΒ, την οποία αναμένεται ότι θα εκμεταλλευθούν εταιρείες με σημαντική εμπορική δραστηριότητα που μετακινούν σημαντικά φορτία εντός του ελλαδικού χώρου, προβάλλεται από την διοίκηση της σιδηροδρομικής εταιρείας ως μια σημαντική επιτυχία. Βέβαια, να αναφέρουμε, ότι δεν λείπει και ο αντίλογος που υποστηρίζει ότι πρόκειται απλά για ένα εμπορικό δρομολόγιο και όχι για μια συμφωνία μεγάλης κλίμακας.
Ωστόσο το μόνο βέβαιο είναι ότι ο κλάδος της εμπορευματικής μεταφοράς είχε ανάγκη ενίσχυσης αλλά και ορθότερης διαχείρισης ώστε να παράγονται ωφέλειες για την εταιρεία και όχι για τους επιτήδειους που είχαν βρει τα εμπορευματικά τρένα του ΟΣΕ ως μια ιδιαίτερα προσοδοφόρα λύση, όπως συνέβαινε κατά το πρόσφατο παρελθόν. Εξάλλου δεν πρέπει να μας διαφεύγει η παραδοχή ότι, σχεδόν παγκοσμίως, οι εμπορευματικές μεταφορές είναι αυτές που παράγουν κέρδη για τους σιδηροδρόμους καθώς, κατά κανόνα, οι επιβατικές μεταφορές είναι πολύ λιγότερο κερδοφόρες.

Μεγάλα περιθώρια

Ένα σημείο που επίσης αξίζει να επισημανθεί είναι ότι τα περιθώρια δραστηριοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην εμπορευματική μεταφορά είναι ιδιαίτερα μεγάλα, αφού στην Ελλάδα η μετακίνηση των εμπορευμάτων γίνεται κατά βάση οδικώς και ο σιδηρόδρομος κατέχει εξαιρετικά μικρό ποσοστό. Οι μελλοντικές προοπτικές είναι ακόμη περισσότερο ευοίωνες για το σιδηρόδρομο καθώς η ολοκλήρωση των υποδομών, που προχωρούν με σχετικά ταχείς ρυθμούς, θα δώσει την δυνατότητα διακίνησης ακόμη μεγαλύτερων φόρτων. Όλα αυτά την ώρα που το κόστος της ανταγωνιστικής οδικής μεταφοράς επιβαρύνεται συνεχώς από την αύξηση των καυσίμων, αλλά και το σημαντικό κόστος των διοδίων.