Έργα ακούμε, έργα δεν βλέπουμε
Τα σιδηροδρομικά έργα
της χώρας μας έχουν απασχολήσει πολλές φορές στο παρελθόν. Συνήθως όχι για
καλούς λόγους αλλά για τις μόνιμες καθυστερήσεις, προβλήματα και αστοχίες που
δείχνει να κουβαλά μονίμως το μέσο αυτό στην χώρα μας.
Τα προβλήματα που έδειχναν να έχουν λυθεί το προηγούμενο Φθινόπωρο με τις
μεγάλες δημοπρατήσεις να έχουν ολοκληρωθεί δυστυχώς παραμένει ζωντανό καθώς τα
δύο σημαντικότατα έργα κλείνουν πολύ σημαντικά ανοιχτά μέτωπα και φέρνουν πολλά
βήματα μπρος την υπόθεση εκσυγχρονισμού του Σιδηρόδρομου στην Ελλάδα.
Τα έργα που ξεκίνησαν από την δεκαετία του 1980 για τον εκσυγχρονισμό του
παμπάλαιου δικτύου της χώρας ακόμα και σήμερα δεν έχουν ολοκληρωθεί και η Αθήνα
με την Θεσσαλονίκη εξακολουθούν να συνδέονται με πετρελαιοκίνητα, ρυπογόνα
τρένα. Η Αθήνα μέσα στον αστικό ιστό δεν έχει ηλεκτροκίνηση ενώ πρακτικά δεν
έχει και Προαστιακό καθώς τα δρομολόγια κινούνται πέριξ της Αττικής Οδού. Ο
Πειραιάς δε είναι μονίμως ένας σταθμός-φάντασμα που πιθανόν να μην μετρά ούτε
1.000 επιβάτες καθημερινά.
ΑΘΗΝΑ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ,
ΤΑ ΑΤΕΛΕΙΩΤΑ ΕΡΓΑ
Στον βασικό σιδηροδρομικό διάδρομο της χώρας τα έργα έχουν προχωρήσει σε σημαντικό
βαθμό και απομένουν δύο σημαντικές εργολαβίες για να έχουμε επιτέλους το 2016
το πρώτο ηλεκτροκίνητο τρένο που θα συνδέσει τις δύο μεγάλες μας πόλεις.
Το έργο-σκούπα αξίας 415εκ.ευρώ έχει δημοπρατηθεί από τον Νοέμβριο, έχει
ανάδοχο (Κ/Ξ ΑΚΤΩΡ-J&PABAΞ- ΤΕΡΝΑ με έκπτωση 8,34%) αλλά η υπογραφή
του έργου ακόμα παραμένει εκκρεμής. Το έργο αυτό ουσιαστικά ολοκληρώνει
όλα τα ημιτελή έργα στο τμήμα Τιθορέα-Λιανοκλάδι-Δομοκός μήκους 106χλμ και
εγκαθιστά ηλεκτροκίνηση και τηλεδιοίκηση.
Το έργο είναι στρατηγικής σημασίας καθώς ολοκληρώνει έργα 40 ετών και για πρώτη
φορά μιλάμε για το τέλος μίας σειράς από έργα που κόστισαν στον Ελληνικό Λαό
πολλά δις ευρώ. Σύμφωνα με τον Υπουργό ΑΝΥΠ το έργο αναμένεται να
υπογραφεί το αμέσως επόμενο διάστημα. Χρόνος ολοκλήρωσης είναι 32 μήνες και η
λειτουργία τοποθετείται μέσα στο 2016.
Σε αναμονή υπογραφής είμαστε και για το έργο ανάταξης της κατεστραμμένης
ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Αχαρνές-Τιθορέας έργο το οποίο απαιτεί περίπου 12
μήνες για να ολοκληρωθεί.
Με αυτά τα δεδομένα το 2016 το ταξίδι από την Αθήνα στην Θεσσαλονίκη θα διαρκεί
περίπου 3 ώρες σε σύγχρονο, διπλό , ηλεκτροκινούμενο διάδρομο.
ΑΘΗΝΑ-ΠΑΤΡΑ,
ΤΑ ΕΡΓΑ ΑΡΓΟΥΝ
Εδώ έχουμε άλλου είδους προβλήματα. Το υπό κατασκευή τμήμα είναι από το Κιάτο
μέχρι την Πάτρα. Σήμερα έργα έχουμε από το Κιάτο μέχρι την Ροδοδάφνη και το
Υπουργείο ΑΝΥΠ με την ΕΡΓΟΣΕ να μιλούν για λειτουργικό τμήμα μέχρι το Διακοπτό
το 2015.
Στην πραγματικότητα το τμήμα μέχρι την Ροδοδάφνη (Αίγιο) δεν πρόκειται να
λειτουργήσει πριν το 2016 καθώς έχουμε δύο σημαντικά γεγονότα. Το πρώτο είναι
πως αναμένεται η δημοπράτηση ενός έργου-σκούπα που θα ολοκληρώσει ημιτελείς
εργασίες από παλιές εργολαβίες, το οποίο έχει και αυτό καθυστερήσει.
Το δεύτερο είναι πως στην τελευταία εργολαβία από το Διακοπτό μέχρι την
Ροδοδάφνη περιλαμβάνεται η κατασκευή όλων των σταθμών και στάσεων από το Κιάτο
μέχρι την Ροδοδάφνη. Έτσι σαφώς είναι πρακτικά αδύνατο να λειτουργήσει ένα
τμήμα νωρίτερα, εκτός αν οι σταθμοί μέχρι τότε έχουν ολοκληρωθεί.
Στο τμήμα Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργός που περιλαμβάνεται η κατασκευή της μεγάλης
σήραγγας Παναγοπούλας έχουμε δημοπράτηση, έχουμε ανάδοχο (Κ/Ξ
ΑΚΤΩΡ-J&PABAΞ- ΤΕΡΝΑ με έκπτωση 8,34%) αλλά υπογραφή δεν έχουμε παρά το
γεγονός πως το έργο δημοπρατήθηκε από τον Μάη του 2012…
Στο τμήμα από τον Ψαθόπυργο μέχρι το Ρίο έχουμε έτοιμες μελέτες, χρηματοδότηση,
ενώ προστέθηκε και το τμήμα μέχρι την Αγυιά. Εδώ περιμένουμε την δημοπράτηση η
οποία αναμένεται και αυτή.. Στα αζήτητα παραμένει προς το παρόν και το έργο
εγκατάστασης της ηλεκτροκίνησης και τηλεδιοίκησης από το Κιάτο μέχρι το Ρίο…
Στο τμήμα μέσα στην Πάτρα και την σύνδεση του λιμανιού, θα πρέπει να
περιμένουμε το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 χωρίς όμως να είναι σίγουρο πως ένα έργο με
προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 500εκ.ευρώ θα μπορέσει τελικά να κατασκευαστεί.
Στο τμήμα Αθήνα-Πάτρα, δεν περιμένουμε τίποτα πριν το 2016 ενώ για να δούμε
ηλεκτροκίνητο τρένο στην Πάτρα δεν αναμένεται τίποτα πριν το 2020. Αντίθετα
υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι τουλάχιστον μέχρι το 2018 θα έχουμε ηλεκτροκίνητο
τρένο μέχρι την είσοδο της πόλη της Πάτρας.
ypodomes.com