Επίσημο ενδιαφέρον για
την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν εκδηλώσει οι κρατικοί ρωσικοί σιδηρόδρομοι (RZD), με τη
Μόσχα όμως να ζητά εξαγορά του οργανισμού με διακρατική συμφωνία.
Σύμφωνα με πληροφορίες,
οι Ρώσοι έχουν καταστήσει σαφές στην ελληνική κυβέρνηση ότι θέλουν να
αποκτήσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εταιρεία λειτουργίας του ΟΣΕ σε ποσοστό 100% με
διακρατική συμφωνία και όχι με συμμετοχή σε διαγωνιστική διαδικασία.
Οι
διαπραγματεύσεις ανάμεσα στις δύο πλευρές βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη,
εξετάζοντας όλες τις νομικές παραμέτρους για την επίτευξη μιας τέτοιας
συμφωνίας.
Σε κάθε περίπτωση το
ενδιαφέρον της Μόσχας για τον ελληνικό οργανισμό σιδηροδρόμων παραμένει ζεστό
λαμβάνοντας μάλιστα επίσημο χαρακτήρα με την έλευση στην Αθήνα -όπως είχε
αναφέρει σε δημοσίευμά του το «Εθνος της Κυριακής» τον περασμένο Δεκέμβριο- του
πρώην κοσμοναύτη Ολεγκ Ατκοφ, σημερινού αντιπροέδρου των ρωσικών σιδηροδρόμων.
Το υψηλόβαθμο στέλεχος του κρατικού οργανισμού είχε έρθει τότε στη χώρα μας
μεταφέροντας στις αποσκευές του... πρόταση εξαγοράς της ελληνικής εταιρείας.
Είχε προηγηθεί η έλευση
κλιμακίου εκπροσώπων των ρωσικών σιδηροδρόμων που ταξίδεψαν από την
Αλεξανδρούπολη στην Αθήνα με τρένο, προκειμένου να επιθεωρήσει την κατάσταση
του δικτύου και του τροχαίου υλικού. Για τους ρωσικούς σιδηροδρόμους, που
αποτελούν τον μεγαλύτερο μεταφορικό οργανισμό στον κόσμο με ένα αχανές δίκτυο
γραμμών μήκους δεκάδων χιλιάδων μιλίων, που απλώνεται σε 11 διαφορετικές ζώνες
ώρας στον παγκόσμιο γεωγραφικό χάρτη, ο ελληνικός ΟΣΕ μοιάζει να αποτελεί ένα
κομμάτι στο ρωσικό σιδηροδρομικό... παζλ.
Το ενδιαφέρον για τον
ελληνικό οργανισμό εκδηλώθηκε για πρώτη φορά την άνοιξη του 2012, ωστόσο, το
γεγονός που μοιάζει να συνέβαλε στην αναθέρμανση του ενδιαφέροντος εκ μέρους
των Ρώσων είναι η συμφωνία της αμερικανικής Hewlett Packard με την κινεζική
Cosco, που περιλαμβάνει τη διακίνηση των προϊόντων της HP από το λιμάνι του
Πειραιά με τρένα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Παράλληλα με την
πρόταση εξαγοράς του ΟΣΕ, το ενδιαφέρον των Ρώσων εστιάζεται και στην εμπορική
εκμετάλλευση ενός λιμανιού με σιδηροδρομική σύνδεση, όπως ο ΟΛΘ, καθώς το
δίκτυο εκτείνεται μέχρι την ανατολική Ευρώπη και πρόσβαση των Ρώσων στο Αιγαίο,
μπορεί να δημιουργήσει ένα δίκτυο που θα ενώνει τον Ειρηνικό και την Ασία με
την Ευρώπη.
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ
«Εθνος»