ΡΕΠΟΡΤΑΖ Κώστας Ντελέζος
Με πενθήμερο μπλακάουτ σε όλα τα μέσα μαζικής
μεταφοράς απαντούν οι εργαζόμενοι των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και του
ΟΣΕ στη χθεσινή απόφαση της κυβέρνησης για επιστράτευση του προσωπικού της
εταιρείας Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ).
Με μοναδικό αίτημα πλέον «την άρση της επιστράτευσης»,
οι εργαζόμενοι αποφάσισαν από σήμερα έως και την ερχόμενη Τρίτη 29 Ιανουαρίου
να μη λειτουργήσουν το μετρό, ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, το τραμ, τα αστικά
λεωφορεία, τα τρόλεϊ, ο προαστιακός σιδηρόδρομος και τα τρένα του ΟΣΕ.
Οι περίπου 2.500 εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ (μετρό,
ηλεκτρικός, τραμ) φέρονται αποφασισμένοι ακόμα και όταν τους επιδοθούν τα
φύλλα της επιστράτευσης από την Αστυνομία (αυτό αναμένεται να γίνει σήμερα) να
μην παρουσιαστούν για δουλειά, οδηγώντας τη σύγκρουση με την κυβέρνηση στα
άκρα.
Σε αυτή την περίπτωση, αναμένουν ότι η κυβέρνηση θα
αναγκαστεί να προχωρήσει σε απολύσεις εργαζομένων, κάτι που - όπως λένε
- θα δοκιμάσει τη σχέση των τριών κομμάτων που τη στηρίζουν.
« Ή εμείς Ή αυτοί», ήταν τα λόγια του
συνδικαλιστή της ΔΑΚΕ και πρώην προέδρου του Συνδικάτου ΟΑΣΑ Αλέξανδρου Κομίνη.
Συμπληρώνει μάλιστα ότι «η κυβέρνηση θα έπρεπε να γνωρίζει πως το 1992 η τότε
κυβέρνηση έπεσε όταν ξεκίνησαν κινητοποιήσεις στις συγκοινωνίες».
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής
Χατζηδάκης τόνισε ότι η Δικαιοσύνη θα προχωρήσει άμεσα και στη διερεύνηση τυχόν
ποινικών ευθυνών για συνδικαλιστές οι οποίοι - όπως είπε - προέτρεπαν
όλο αυτό το διάστημα τους εργαζόμενους σε απεργίες, παρά το γεγονός ότι είχαν
κηρυχθεί παράνομες από τη Δικαιοσύνη.
«Η κυβέρνηση δεν μπορεί να αδιαφορεί, οι συνδικαλιστές αποφάσισαν να
ακολουθήσουν τον δρόμο της τυφλής σύγκρουσης», τόνισε ο κ. Χατζηδάκης.
Με έκτακτη ανακοίνωσή τους και ενώ ήταν σε εξέλιξη η συνάντηση στο Μέγαρο
Μαξίμου, τα σωματεία (ΣΕΛΜΑ, ΣΗΑΜ, Ενωση Εργαζομένων ΗΣΑΠ και Σωματείο
Εργαζομένων Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας Μετρό Αθηνών) πρότειναν, εφόσον ισχύσει
η υπάρχουσα συλλογική σύμβαση εργασίας έως τον ερχόμενο Απρίλιο, να αναστείλουν
τις κινητοποιήσεις τους και μέχρι τότε να γίνει διάλογος με το υπουργείο
Μεταφορών για να βρεθεί λύση στο πρόβλημα.
Πάντως, ο κ. Χατζηδάκης απέρριψε ως προσχηματική τη συγκεκριμένη πρόταση των
εργαζομένων για διάλογο. Αυτό και μόνο, λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Εργαζομένων
ΗΣΑΠ κ. Σταθούσης, δείχνει ότι το γενικότερο κυβερνητικό σχέδιο «είναι να
απαξιώσει τις αστικές συγκοινωνίες, όπως είχε πράξει και στο παρελθόν με άλλες
επιχειρήσεις του Δημοσίου, προκειμένου να προλειάνει το έδαφος για την
εκποίηση είτε επιμέρους κερδοφόρων υπηρεσιών-φιλέτων είτε στο σύνολό
τους, σε ιδιώτες επενδυτές έναντι πινακίου φακής».
Η απόφαση της κυβέρνησης για πολιτική επιστράτευση
προκάλεσε την άμεση κλιμάκωση των κινητοποιήσεων στις αστικές συγκοινωνίες.
Συγκεκριμένα, οι εργαζόμενοι στον ΗΣΑΠ και στο τραμ ανακοίνωσαν συνέχιση της
στάσης εργασίας τους - που θα τελείωνε στις 4 μ.μ. - μέχρι τη λήξη
της βάρδιας. Χειρόφρενο όλη την ημέρα τράβηξαν και τα λεωφορεία της ΕΘΕΛ. Τα
τρόλεϊ που μέχρι την ώρα της κυβερνητικής ανακοίνωσης κινούνταν κανονικά,
επίσης αποσύρθηκαν από τους δρόμους.
ΟΙ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ. Στις συνεδριάσεις των σωματείων που
ακολούθησαν, αποφασίστηκε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένων
του προαστιακού σιδηροδρόμου και του ΟΣΕ να ακινητοποιηθούν από σήμερα έως και
την ερχόμενη Τρίτη 19 Ιανουαρίου (μόνο τα τρένα του ΟΣΕ θα ακινητοποιηθούν από
αύριο για να μη θιγεί το επιβατικό κοινό που ήδη έχει προμηθευτεί εισιτήρια για
σήμερα).
Τα Εργατικά Κέντρα της Αθήνας και του Πειραιά, από την
πλευρά τους, αποφάσισαν από κοινού να στηρίξουν τον αγώνα των εργαζομένων στις
συγκοινωνίες, προκηρύσσοντας για σήμερα, για όλους τους εργαζόμενους στον
ιδιωτικό τομέα, τετράωρη στάση εργασίας (12.00 - 16.00).