Όταν στην Ελλάδα μιλάμε
για το δίκτυο του Προαστιακού Σιδηρόδρομου οι περισσότεροι πιστεύουν ότι είναι
μία εταιρεία του ΟΣΕ η οποία κάνει δρομολόγια προς το Κιάτο και το
Αεροδρόμιο. Η πιο λάθος στημένη εταιρεία αστικών και προαστιακών
σιδηροδρομικών δρομολογίων δυστυχώς βρίσκεται στην Αθήνα.
Λειτουργεί με συνθήκες συνεχούς απαξίωσης, έχουν σπαταληθεί εκατοντάδες
εκατομμύρια ευρώ με ελάχιστη συνεισφορά στην καθημερινή μετακίνηση των επιβατών
των ΜΜΜ στην πόλη ενώ και για τα επόμενα χρόνια δεν φαίνεται κάτι να αλλάζει.
Την ίδια ώρα στις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης αλλά και σε αυτές με
υποπολλαπλάσιο πληθυσμό από αυτό της Αθήνας υπάρχει εκτεταμένο δίκτυο
Προαστιακού Σιδηροδρόμου με συχνότατα δρομολόγια.
Στον απαξιωμένο Προαστιακό Σιδηρόδρομο της Αθήνας όμως έχουμε να κάνουμε μία πρόταση μεταμόρφωσης. Από μίζερο μέσο σταθερής τροχιάς, να γίνει ένα αγαπημένο μέσο μετακίνησης των πολιτών και των επισκεπτών της πόλης.
Σε πρώτη προτεραιότητα πρέπει να μπει η ολοκλήρωση του βασικού διαδρόμου Πειραιάς-Αθήνα-ΣΚΑ. Σε αυτό το διάδρομο πρέπει να υπάρξει ένα αυτόνομο δρομολόγιο ενώ άλλο ένα αυτόνομο δρομολόγιο πρέπει να υπάρξει στον οριζόντιο άξονα της Αττικής Οδού από την Μαγούλα μέχρι και το Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος. Αυτά θα δημιουργήσουν δύο αξιόπιστες γραμμές που γρήγορα θα γεμίσουν με κόσμο, αρκεί η συχνότητα να μην είναι ανά 20 λεπτά ή 1 ώρα.
Στην πόλη της Αθήνας όμως ο Προαστιακός είναι προορισμένος να εξυπηρετεί εκτός των πυλών της πόλης, από τη Λαυρεωτική, έως τα Μεσόγεια, τη Βόρεια Αττική και μέχρι το Κιάτο. Αυτή η ακτινωτή διάταξη γύρω από την Αθήνα καθώς και οι κατά καιρούς τοποθετήσεις μας δίνουν μία τροφή για σκέψη για διαφορετική χρήση του Προαστιακού καθώς και ανάπτυξη του την επόμενη εικοσαετία.
ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Η πρώτη πρόταση που έχουμε είναι η δημιουργία ενός νέου, κεντρικού, τερματικού σταθμού του Προαστιακού (ας τον ονομάσουμε Νότιος Κεντρικός Σταθμός) ο οποίος δεν θα μπορούσε να είναι αλλού παρά στο Ελληνικό. Εκεί υπάρχει και ο χώρος και ο χρόνος για να δημιουργηθεί.
Η γραμμή που προτείνουμε είναι με αφετηρία το Ελληνικό και μέσω της σήραγγας Αργυρούπολης (των επεκτάσεων της Αττικής Οδού) να φτάνει στο Κορωπί και από εκεί να κινηθεί νότια στην σχεδιαζόμενη επέκταση προς Λαύριο. Κάποια δρομολόγια θα μπορούσαν να πηγαίνουν προς το Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος, δίνοντας στα Νότια Προάστια, και τον Πειραιά, την επιλογή να κατευθυνθούν προς τη Λαυρεωτική ή το Ελ.Βενιζέλος σε πολύ μικρό χρόνο.
Με πρόχειρους υπολογισμούς η απόσταση από το Ελληνικό μέχρι το Κορωπί μέσω της μελλοντικής σήραγγας Αργυρούπολης δεν θα ξεπερνούσε τα 15χλμ. Αυτός ο σταθμός θα είχε εξασφαλισμένη εμπορική επιτυχία όχι μόνο λόγω της προσέλευσης επιβατών από τα πυκνοκατοικημένα Νότια Προάστια αλλά και για την μελλοντική ανάπτυξη του Ελληνικού που θα έδινε την ευκαιρία σε κάποιον να βρεθεί από το Αεροδρόμιο στο Νότιο μέρος της Αθήνας σε 10-15 λεπτά το πολύ.
Η δεύτερη πρόταση, αφορά την δημιουργία μίας νέας γραμμής με αφετηρία το Σταθμό Λαρίσης και κατάληξη το Λιμάνι της Ραφήνας μέσω Υμηττού. Αυτό θα μπορεί να γίνει με την κατασκευή υπόγειου τμήματος που θα περνά κάτω από την Αθήνα, συνδεόμενη με τις γραμμές 2,1,3,4 και μέσω σήραγγας στον Υμηττό θα συνδεόταν με την υπάρχουσα υποδομή της Αττικής Οδού στον κόμβο προς Ραφήνα.
Αυτή η γραμμή εκτός από την χρησιμότητα της μέσα στην πόλη θα έδινε την δυνατότητα στους κατοίκους των περιοχών που θα περνά (Γλυκά Νερά, Παλλήνη, Πικέρμι, Ραφήνα) να βρεθούν πολύ γρήγορα στην πόλη αλλά και τους επιβάτες του λιμανιού της Ραφήνας να έχουν ένα πολύ γρήγορο δρομολόγιο από και προς την πόλη.
Ουσιαστικά αυτές οι δύο γραμμές καλύπτουν όλη τη Νότια Αττική (τα Μεσόγεια και τη Λαυρεωτική) παρέχοντας πλήρη κάλυψη και στα δύο μεγάλα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου αλλά και των Βιομηχανικών και Βιοτεχνικών Ζωνών των περιοχών αυτών.
Τέλος η νέα γραμμή Θριάσιο-Ικόνιο πρέπει οπωσδήποτε να αποκτήσει και επιβατικό χαρακτήρα, έστω και με αραιά δρομολόγια. Είναι γεγονός πως με την μονή γραμμή που έχει κατασκευαστεί αυτό το δρομολόγιο είναι δύσκολο να ταιριάξει και ο επιβατικός χαρακτήρας, όμως:
Αν υπήρχε μία Προαστιακή γραμμή με αφετηρία το Ικόνιο και προορισμό τον Βιομηχανικό Ασπρόπυργο και τα εκατοντάδες εργοστάσια και εγκαταστάσεις θα είχε εξασφαλισμένη την εμπορική επιτυχία.
Ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος στην Αθήνα, ξεκίνησε με τις χειρότερες συνθήκες, ενώ σήμερα απλώς επιβιώνει. Γιατί να μην απογειωθεί και να εξυπηρετήσει τον σκοπό για τον οποίο από την αρχή είχε σχεδιαστεί;
Στον απαξιωμένο Προαστιακό Σιδηρόδρομο της Αθήνας όμως έχουμε να κάνουμε μία πρόταση μεταμόρφωσης. Από μίζερο μέσο σταθερής τροχιάς, να γίνει ένα αγαπημένο μέσο μετακίνησης των πολιτών και των επισκεπτών της πόλης.
Σε πρώτη προτεραιότητα πρέπει να μπει η ολοκλήρωση του βασικού διαδρόμου Πειραιάς-Αθήνα-ΣΚΑ. Σε αυτό το διάδρομο πρέπει να υπάρξει ένα αυτόνομο δρομολόγιο ενώ άλλο ένα αυτόνομο δρομολόγιο πρέπει να υπάρξει στον οριζόντιο άξονα της Αττικής Οδού από την Μαγούλα μέχρι και το Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος. Αυτά θα δημιουργήσουν δύο αξιόπιστες γραμμές που γρήγορα θα γεμίσουν με κόσμο, αρκεί η συχνότητα να μην είναι ανά 20 λεπτά ή 1 ώρα.
Στην πόλη της Αθήνας όμως ο Προαστιακός είναι προορισμένος να εξυπηρετεί εκτός των πυλών της πόλης, από τη Λαυρεωτική, έως τα Μεσόγεια, τη Βόρεια Αττική και μέχρι το Κιάτο. Αυτή η ακτινωτή διάταξη γύρω από την Αθήνα καθώς και οι κατά καιρούς τοποθετήσεις μας δίνουν μία τροφή για σκέψη για διαφορετική χρήση του Προαστιακού καθώς και ανάπτυξη του την επόμενη εικοσαετία.
ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Η πρώτη πρόταση που έχουμε είναι η δημιουργία ενός νέου, κεντρικού, τερματικού σταθμού του Προαστιακού (ας τον ονομάσουμε Νότιος Κεντρικός Σταθμός) ο οποίος δεν θα μπορούσε να είναι αλλού παρά στο Ελληνικό. Εκεί υπάρχει και ο χώρος και ο χρόνος για να δημιουργηθεί.
Η γραμμή που προτείνουμε είναι με αφετηρία το Ελληνικό και μέσω της σήραγγας Αργυρούπολης (των επεκτάσεων της Αττικής Οδού) να φτάνει στο Κορωπί και από εκεί να κινηθεί νότια στην σχεδιαζόμενη επέκταση προς Λαύριο. Κάποια δρομολόγια θα μπορούσαν να πηγαίνουν προς το Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος, δίνοντας στα Νότια Προάστια, και τον Πειραιά, την επιλογή να κατευθυνθούν προς τη Λαυρεωτική ή το Ελ.Βενιζέλος σε πολύ μικρό χρόνο.
Με πρόχειρους υπολογισμούς η απόσταση από το Ελληνικό μέχρι το Κορωπί μέσω της μελλοντικής σήραγγας Αργυρούπολης δεν θα ξεπερνούσε τα 15χλμ. Αυτός ο σταθμός θα είχε εξασφαλισμένη εμπορική επιτυχία όχι μόνο λόγω της προσέλευσης επιβατών από τα πυκνοκατοικημένα Νότια Προάστια αλλά και για την μελλοντική ανάπτυξη του Ελληνικού που θα έδινε την ευκαιρία σε κάποιον να βρεθεί από το Αεροδρόμιο στο Νότιο μέρος της Αθήνας σε 10-15 λεπτά το πολύ.
Η δεύτερη πρόταση, αφορά την δημιουργία μίας νέας γραμμής με αφετηρία το Σταθμό Λαρίσης και κατάληξη το Λιμάνι της Ραφήνας μέσω Υμηττού. Αυτό θα μπορεί να γίνει με την κατασκευή υπόγειου τμήματος που θα περνά κάτω από την Αθήνα, συνδεόμενη με τις γραμμές 2,1,3,4 και μέσω σήραγγας στον Υμηττό θα συνδεόταν με την υπάρχουσα υποδομή της Αττικής Οδού στον κόμβο προς Ραφήνα.
Αυτή η γραμμή εκτός από την χρησιμότητα της μέσα στην πόλη θα έδινε την δυνατότητα στους κατοίκους των περιοχών που θα περνά (Γλυκά Νερά, Παλλήνη, Πικέρμι, Ραφήνα) να βρεθούν πολύ γρήγορα στην πόλη αλλά και τους επιβάτες του λιμανιού της Ραφήνας να έχουν ένα πολύ γρήγορο δρομολόγιο από και προς την πόλη.
Ουσιαστικά αυτές οι δύο γραμμές καλύπτουν όλη τη Νότια Αττική (τα Μεσόγεια και τη Λαυρεωτική) παρέχοντας πλήρη κάλυψη και στα δύο μεγάλα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου αλλά και των Βιομηχανικών και Βιοτεχνικών Ζωνών των περιοχών αυτών.
Τέλος η νέα γραμμή Θριάσιο-Ικόνιο πρέπει οπωσδήποτε να αποκτήσει και επιβατικό χαρακτήρα, έστω και με αραιά δρομολόγια. Είναι γεγονός πως με την μονή γραμμή που έχει κατασκευαστεί αυτό το δρομολόγιο είναι δύσκολο να ταιριάξει και ο επιβατικός χαρακτήρας, όμως:
Αν υπήρχε μία Προαστιακή γραμμή με αφετηρία το Ικόνιο και προορισμό τον Βιομηχανικό Ασπρόπυργο και τα εκατοντάδες εργοστάσια και εγκαταστάσεις θα είχε εξασφαλισμένη την εμπορική επιτυχία.
Ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος στην Αθήνα, ξεκίνησε με τις χειρότερες συνθήκες, ενώ σήμερα απλώς επιβιώνει. Γιατί να μην απογειωθεί και να εξυπηρετήσει τον σκοπό για τον οποίο από την αρχή είχε σχεδιαστεί;
** O τρίτος κεντρικός
σταθμός είναι ο ΣΚΑ που ήδη κατασκευάζετα άρα δεν περιλαμβάνεται στην σημερινή
μας πρόταση
Ypodomes.com