Παρασκευή 5 Οκτωβρίου 2012

Τι συμβαίνει με το Σκαραμαγκά σήμερα. Ποια είναι η ιστορία του


Σύντομο ιστορικό με τις συμβάσεις του ΟΣΕ

Σε μια ιδιόμορφη κατάσταση βρίσκεται εδώ και έξι μήνες ο Σκαραμαγκάς. Λόγω μιας διαμάχης που έχει ο νέος λιβανέζος ιδιοκτήτης Ισκαντάρ Σάφα με τους γερμανούς συνεταίρους του - και παλιούς ιδιοκτήτες - του ναυπηγείου HDW, η ελληνική κυβέρνηση δεν αποδίδει δόσεις για τα τρία σχεδόν έτοιμα υποβρύχια τύπου Παπανικολής ύψους περίπου 180 εκατ. ευρώ καθώς, όπως αναφέρει αρμόδια κυβερνητική πηγή, δεν εξασφαλίζεται η παράδοση των υποβρυχίων.
Επίσης, η κατάσταση επιδεινώθηκε από τον περιορισμό που επέβαλε η ΕΕ στον Σκαραμαγκά να μην μπορεί να ναυπηγήσει άλλα πλοία - εμπορικά και πολεμικά - πέραν του ελληνικού στόλου, λόγω παλαιότερων παραβιάσεων του ανταγωνισμού.


Σκαραμαγκάς. Σύντομο ιστορικό

Από τα μέσα του 19ου αιώνα η καρδιά της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας μεταφέρεται από τη Σύρα στον Πειραιά. Το 1925, με την επέκταση του λιμανιού, οι ναυπηγοεπισκευαστές μετακομίζουν στο Πέραμα.

 Το 1937 το κράτος παραχωρεί στο Πολεμικό Ναυτικό τον Σκαραμαγκά για να δημιουργήσει εκεί ναυπηγείο. Το πρώτο εξοπλιστικό πρόγραμμα (αντιτορπιλικά και υποβρύχια) διακόπηκε από τη ναζιστική εισβολή.

1957 Έπειτα από 25 χρόνια ενασχόλησης με τη ναυτιλία, ο Σταύρος Νιάρχος είναι ιδιοκτήτης του μεγαλύτερου ιδιωτικού στόλου σε παγκόσμια κλίμακα, με 48 πλοία σε κίνηση και 28 υπό παραγγελία. Ιδρύει τα Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. στον Σκαραμαγκά και δύο χρόνια αργότερα αποκτά τα δύο τρίτα του διυλιστηρίου του Ασπροπύργου.
Το 1969 ιδρύεται το Ναυπηγείο Ελευσίνας και το 1972 αυτό της Χαλκίδας.
1960 – 1980 Η χρυσή εποχή του Σκαραμαγκά. Περισσότερα από 9.000 εμπορικά και πολλά πολεμικά επισκευάζονται εδώ• ανάμεσά τους, και πλοία του 6ου αμερικανικού στόλου. Στη δεκαετία του ’70, τα ναυπηγεία κατασκευάζουν πλοία για το Πολεμικό Ναυτικό.
1983 Πραγματοποιούνται ελεύθερες εκλογές στο σωματείο του ναυπηγείου, που θα συγκρουσθεί σκληρά για τη συλλογική σύμβαση και θα πραγματοποιήσει την πρώτη απεργία ύστερα από 27 χρόνια λειτουργίας.
1985 Ο Νιάρχος προχωρεί σε λοκ άουτ. Επειτα από 6 μήνες απεργιών, οι απεργοί δικαιώνονται. Η κρατική ΕΤΒΑ εξαγοράζει το ναυπηγείο.
1992 Η κυβέρνηση Μητσοτάκη θέτει τα ναυπηγεία σε εκκαθάριση εν λειτουργία, ώστε να τα ιδιωτικοποιήσει. Συγκρούσεις των εργαζομένων με την κυβέρνηση.
1996 Οι εργαζόμενοι αγοράζουν το 49% των μετοχών της εταιρείας. Οι Βρυξέλλες επιβάλλουν ιδιωτικό μάνατζμεντ. Η ΕΤΒΑ προχωρεί σε διεθνή διαγωνισμό και το μάνατζμεντ ανατίθεται στην αμερικανική Brown & Root με αμοιβή 550 εκατ. δρχ. συν 5% επί των κερδών του ναυπηγείου. Η Brown & Root εγκαταλείπει το ναυπηγείο το 1998.
1997 Ο ΟΣΕ και ο ΗΣΑΠ υπογράφουν με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (σε συνεργασία με διεθνή κοινοπρακτικά σχήματα) εφτά συμβάσεις ύψους σχεδόν 52 δισεκατομμυρίων δραχμών. Στις τρεις από τις έξι συμβάσεις του ΟΣΕ συμμετέχει η Siemens.
2001 Η HDW/Ferrostaal εξαγοράζει τον Σκαραμαγκά προς 1 δισ. δραχμές, με συμβάσεις τρισεκατομμυρίων. Λίγο μετά ο ΟΣΕ προκαταβάλλει στα ναυπηγεία 4,5 δισ. δραχμές!
2002 Η περιβόητη συμφωνία του Αμβούργου: στην κυβέρνηση διεξάγεται πόλεμος μεταξύ των αρμόδιων υπουργών. Αυτήν ακριβώς την περίοδο και το ρόλο που διαδραμάτισαν οι αρμόδιοι υπουργοί ερευνά η Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής.
2004 Η HDW συγχωνεύεται με την Thyssen Krupp, που αποκτά τον Σκαραμαγκά με όλες τις εκκρεμότητες και ένα πρόστιμο 230 εκατ. ευρώ από την Κομισιόν για τις παράνομες κρατικές επιδοτήσεις.
2006 Στο Κίελο οι αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού διαπιστώνουν πως το υποβρύχιο «Παπανικολής» γέρνει. Αρνούνται να το παραλάβουν. Η ThyssenKrupp ενεργοποιεί την ΕΤΥΕ και την αποσχίζει από τη μητρική της μαζί με 202 εργαζομένους τότε (τώρα 160).
2007 Η Εταιρεία Τροχαίου Υλικού πωλείται στον όμιλο Dr Meyer.
2009 Η ΕΤΥΕ κάνει στάση πληρωμών και πτωχεύει. Οι 160 εργαζόμενοι μένουν απλήρωτοι από τον Μάιο του ’09 μέχρι σήμερα.
Σήμερα: Έχουμε καταβάλει στους Γερμανούς κατασκευαστές περίπου 1,4 δισ. ευρώ και δεν έχουμε παραλάβει ούτε ένα υποβρύχιο. Η ελληνική κυβέρνηση έχει συμφωνήσει να εξοφλήσει σε εννέα χρόνια, με καταβολή 50 έως 200 εκατ. ευρώ ετησίως, και να παραλάβει κανονικά και το υποβρύχιο που γέρνει.
Πηγή: daskalopoulou.gr -