Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου 2012

Εκεί που γίνονται θαύματα


ΤΟΥ ΜΑΚΗ ΒΟΊΤΣΙΔΗ
Αν βαρεθήκατε την γκρίνια και τη μιζέρια, έχετε τρεις τουλάχιστον λόγους για να επισκεφτείτε το Σιδηροδρομικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Πρώτον, για το κτίριο και τα εκθέματα. Δεύτερον, για να διαπιστώσετε ότι αυτή η χώρα δεν είναι μόνο τυφλοί που βλέπουν και άποροι με μαύρα Καγιέν. Και τρίτον, για να γνωρίσετε τον 83χρονο πρόεδρο του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης, Ευθύμη Κοντόπουλο. Θα σας δώσει μιαν άλλη διάσταση της ζωής.

Στην αρχή της ιστορίας υπήρχε ένα ερείπιο. Ενα κτίριο που κατασκεύασε πριν εκατόν σαράντα χρόνια η γαλλική εταιρία Jonction, έχοντας αναλάβει από το σουλτάνο τη σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Κωνσταντινούπολη. Στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο ονομάστηκε Σιδηροδρομική Στάση, στο Β' χρησιμοποιήθηκε ως ασυρματιστήριο των Γερμανών, έγινε αγνώριστο από τις αυθαίρετες προσθήκες και αφέθηκε στην τύχη του. Κάπου στα μέσα της δεκαετίας του '90 μπήκε στο κάδρο ο Ευθύμης Κοντόπουλος. Από μια γενιά σιδηροδρομικών που είχαν υφάνει τον εαυτό τους πάνω στο δίκτυο και την επίλεκτη ομάδα που μεταπολεμικά ανακατασκεύασε τις κατεστραμμένες γέφυρες. Επεισε τον ΟΣΕ να παραχωρήσει στο σύλλογο τη Στρατιωτική Στάση και άρχισε τα θαύματα. Το κτίριο αποκαταστάθηκε και στέγασε τα πρώτα εκθέματα. Τηλέγραφους, στολές, πινακίδες, φανάρια, ό,τι μπορούσε να συγκεντρωθεί. Μετά, ήρθαν τα πρώτα βαγόνια, ανάμεσά τους μία κλινάμαξα και ένα εστιατόριο του Οριάν Εξπρές, που ανακατασκευάστηκαν με χορηγίες και προσωπική εργασία των μελών του συλλόγου. Μετά, εκδηλώθηκαν ιμπεριαλιστικές τάσεις. Η γραφειοκρατία του ΟΣΕ κάμφθηκε και στο σύλλογο παραχωρήθηκαν τα παρακείμενα κτίρια, για να επεκταθεί το μουσείο. Μια ατμομηχανή ελιγμών, η Δα, που σκούριαζε στην Αμφίκλεια, «απήχθη» από τον πρόεδρο και μεταφέρθηκε στη Θεσσαλονίκη. Ανακατασκευάζεται για να γίνει η πρώτη εν λειτουργία ατμομηχανή κανονικού πλάτους των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Ο Ευθύμης Κοντόπουλος μιλά για το σιδηρόδρομο και ακτινοβολεί από ενθουσιασμό. Κάνει σχέδια για τις επόμενες δεκαετίες, διεκδικεί από το αραχνιασμένο μουσείο του ΟΣΕ το βαγόνι – καπνιστήριο του σουλτάνου και ονειρεύεται να δημιουργήσει ένα ατμήλατο τρένο για σχολικές εκδρομές. Υπό συνηθισμένες ελληνικές συνθήκες, είναι αδύνατο. Αλλά για να το λέει ο πρόεδρος…