Τρίτη 28 Αυγούστου 2012

ΟΣΕ: Κυνηγοί χαλκού «ρημάζουν» το δίκτυο


Της Μάρως Τσαντήλα

Οικονομική απώλεια που ξεπερνά το 1 εκατ. ευρω προκάλεσε χθες στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ η εκτεταμένη ζημιά στο δίκτυο ηλεκτροκίνησης του Προαστιακού που σημειώθηκε λόγω κλοπής καλωδίων χαλκού στο τμήμα της γραμμής μεταξύ Κινέττας – Αγ. Θεοδώρων.
Η κλοπή των καλωδίων προκάλεσε σοβαρά προβλήματα στην κυκλοφορία των συρμών του Προαστιακού και ταλαιπωρία των επιβατών, η οποία αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς δεν αναμένεται η ζημιά να αποκατασταθεί πριν από αύριο. 

Για την αποκατάσταση της ζημιάς το κόστος υπολογίζεται σε περίπου σε 20.000 ευρώ  ωστόσο οι μεγάλες απώλειες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προέρχονται από την μείωση της επιβατικής κίνησης. 

Όπως αναφέρουν πληροφορίες, η βλάβη είναι εκτεταμένη καθώς οι δράστες δεν προκάλεσαν ζημιά μόνο στο καλώδιο χαλκού αλλά και στον δεύτερο αγωγό «ανάρτησης» που δεν περιέχει χαλκό και δεν έχει μεγάλη αξία πώλησης. 

Ο τρόπος δράσης έχει οδηγήσει στελέχη της εταιρείας να κάνουν λόγο για «ερασιτέχνες», οι οποίοι μάλιστα φαίνεται να αιφνιδιάστηκαν και δεν ολοκλήρωσαν την κλοπή. 

Από τις αρχές του χρόνου μέχρι σήμερα έχουν γίνει δεκάδες κλοπές καλωδίων με τους εργαζόμενους να κάνουν λόγο για στοχευμένη δολιοφθορά μια και τα φαινόμενα έχουν επεκταθεί και με βανδαλισμούς σε υποσταθμούς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.






Η υπόθεση κλοπής καλωδίων του δικτύου ηλεκτροκίνησης επιβαρύνει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ οικονομικά αλλά και επιχειρησιακά. Την τελευταία διετία εκτιμάται ότι έχουν κλαπεί περισσότερα από 100 χιλιόμετρα καλωδίων χαλκού προκαλώντας, εκτός της οικονομικής ζημιάς, και σοβαρή δυσλειτουργία των εκτέλεση του σιδηροδρομικού έργου, ενώ δεν είναι ασήμαντες ούτε οι συνέπειες που έχουν τα κρούσματα αυτά στην ασφάλεια των μετακινήσεων. 

Ζημιά 40 εκατομμύρια 

Χαρακτηριστικό είναι ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιβαρύνεται σε ετήσια βάση με περίπου 10 εκατ. ευρώ από επιστροφές χρημάτων προς τους επιβάτες, λόγω των καθυστερήσεων στην εκτέλεση των δρομολογίων. 

Την ίδια ώρα, η ζημία που έχει υποστεί ο ΟΣΕ από τις κλοπές καλωδίων χαλκού στο δίκτυό του υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 40 εκατομμύρια ευρώ. 

Χαρακτηριστικό είναι προκειμένου να αποκατασταθεί η λειτουργικότητα του δικτύου η ΕΡΓΟΣΕ υποχρεώθηκε να δημοπρατήσει έργο, με προϋπολογισμό ύψους 22 εκατομμυρίων ευρώ, για την ανάταξη της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου από τις Αχαρνές έως την Τιθορέα. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2014. 

Απροθυμία των αρχών

Πηγές προσκείμενες στον ΟΣΕ σχολιάζοντας τα επαναλαμβανόμενα κρούσματα κλοπών σε καλώδια του οργανισμού αλλά και ανενεργό υλικό, αφήνουν σαφώς να εννοηθεί ότι υπάρχει απροθυμία για την επίλυση του προβλήματος, σημειώνοντας ότι οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο εμπόριο χαλκού δεν είναι τόσες πολλές και αν υποχρεώνονταν για κάθε συναλλαγή να εκδίδουν τα απαραίτητα παραστατικά το θέμα θα είχε λυθεί, καθώς δεν θα μπορούσαν να αγοράζουν χαλκό χωρίς να δικαιολογείται η προέλευσή του.
Από την άλλη πλευρά, το μόνο βέβαιο είναι ότι το εκτεταμένο δίκτυο του ΟΣΕ δεν αφήνει περιθώρια για ικανοποιητική αστυνόμευση του ώστε να αποφεύγονται τα περιστατικά κλοπών που έχουν σημειώσει έξαρση τα τελευταία χρόνια. 

Εξάλλου οι κυνηγοί χαλκού πραγματοποιούν παρόμοιες επιχειρήσεις κλοπής μετάλλου μετάλλου από καλώδια της ΔΕΗ και καπάκια που σκεπάζουν τα φρεάτια της ΕΥΔΑΠ

Να σημειωθεί ότι ο χαλκός είναι ένα μέταλλο το οποίο δεν χάνει την αξία του με την χρήση και άνοδος της τιμής του τα τελευταία χρόνια έχει οδηγήσει σε εκτόξευση της ζήτησης του.